Samen werken we aan kwaliteitsvol onderwijs
Elke dag opnieuw zorgen lesgevers en medewerkers van de Erasmushogeschool Brussel voor de kwaliteit van ons onderwijs.
De kwaliteitsborging van EhB richt zich op het aantoonbaar maken van wat goed functioneert én op het identificeren van verbeterpunten. Door gebruik te maken van heldere concepten, een duidelijke verdeling van verantwoordelijkheden en het inzetten van passende kwaliteitsinstrumenten, verhoogt het kwaliteitsbewustzijn en de betrokkenheid van elke medewerker.
Onze kwaliteitsborging betrekt alle belanghebbenden en geeft inhoud aan de kwaliteit van onderwijs door middel van het formuleren van een visie op kwaliteitsborging, de opmaak van een kwaliteitskalender, het vormgeven van een passend regiesysteem en de selectie van performante kwaliteitsinstrumenten. Dit leidt tot de borging van de kwaliteit van al onze opleidingen in de vorm van een borgingsbesluit.

Visie op kwaliteitsborging binnen de Erasmushogeschool Brussel
Erasmushogeschool Brussel zet maximaal in op het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur. Deze is gefundeerd op het principe van het PDCA-denken en sluit aan bij de waarden die SPE4, het strategisch beleidsplan 2022-2027, vooropstelt: Geëngageerd, Respectvol, Open, Empowered en Integer. Deze waarden zijn de pijlers waarop onze kwaliteitscultuur rust.
EhB hanteert haar eigen regie als fundament voor kwaliteitsvol onderwijs. Dit garandeert het versterken en borgen van de onderwijskwaliteit van elke opleiding.
- Geëngageerd - We zetten ons onvermoeibaar in voor continue verbetering binnen de kwaliteitscultuur van EhB. We streven naar het permanent verankeren van kwaliteit en realiseren verbeteringen waar nodig. Dit engagement is merkbaar in de hele EhB-gemeenschap.
- Respectvol - Onze cultuur van respect omvat het tonen van waardering en het formeel en informeel erkennen van de waardevolle inbreng van alle belanghebbenden. Hierbij zijn studenten, alumni, collega's en de werkveld- en kunstenvertegenwoordigers de belangrijkste stakeholders. We moedigen participatie en brede betrokkenheid aan door deelname aan besluitvorming en door de structurele inbedding.
- Open - Transparantie en dialoog zijn essentiële voorwaarden voor de kwaliteitscultuur van onze hogeschool. Open communicatie stimuleert constructieve en kritische discussies over kwaliteit, doelstellingen, indicatoren en instrumenten, waardoor we het gemeenschappelijk begrip van kwaliteit van onderwijs verder ontwikkelen.
- Empowered - Collega's zijn de drijvende kracht achter onze kwaliteitscultuur op elk niveau. Ze nemen hun eigen verantwoordelijkheid en dragen bij aan een groter bewustzijn over de kwaliteit van onderwijs. Onze regie van de kwaliteitsborging ondersteunt intrinsieke motivatie en empowerment van collega's.
- Integer - We handelen met integriteit en vertrouwen in onze collega's en opleidingen. Onze regie van de kwaliteitsborging benadrukt eigen verantwoordelijkheid en eigenaarschap op opleidingsniveau. De kwaliteit van de opleidingen wordt geborgd op basis van een borgingsbesluit, en eventuele hersteltrajecten worden grondig aangepakt.
We kiezen bewust voor een kwaliteitsbeleid dat de nadruk legt op meetbare en inzichtelijke resultaten en actieve waardering van kwaliteit. De regie van de kwaliteitsborging en de kwaliteitsinstrumenten zijn gebaseerd op het principe van integratie. Dit betekent dat we streven naar samenwerking waarin transparantie en efficiëntie wordt bevorderd. Deze benadering zorgt voor een goed geoliede kwaliteitscyclus waarin de focus ligt op onze kernwaarden en doelstellingen.
De regie van de Erasmushogeschool Brussel biedt voldoende momenten voor dialoog tussen het hogeschoolbestuur en de opleidingen. Kwaliteitsborging is daarbij geen doel op zich, maar een middel om de kwaliteit van ons onderwijs voortdurend te verbeteren.
Regie van de kwaliteitsborging
Binnen een zes jaarlijkse borgingscyclus doorloopt een opleiding een cyclus met een teamreflectie, een interne check in de vorm van een onderwijsdashboard, een aftoetsing met externe peers tijdens de peerreview en een borgingsgesprek.
Aan het einde van de borgingscyclus neemt het hogeschoolbestuur een borgingsbesluit, waarin wordt vastgesteld of de kwaliteit van de opleiding al dan niet voldoet aan de acht decretale kwaliteitskenmerken en de ESG (European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area). Elke opleiding volgt het borgingsbesluit op via haar jaaractieplan (JAP). Indien remediëring of een Progress Visit noodzakelijk is, bepaalt het borgingsbesluit dat dit ook een verplichting is, en worden de krijtlijnen hiervan vastgelegd.

Kwaliteitsvol onderwijs van onze opleidingen
De publieke informatie over de kwaliteit van alle EhB-opleidingen kan je hieronder vinden:
Bachelors
- Audiovisuele kunsten
- Biomedische Laboratoriumtechnologie
- Communicatie
- Educatieve bachelor in het Kleuteronderwijs
- Educatieve bachelor in het Lager Onderwijs
- Educatieve bachelor in het Secundair Onderwijs
- Hotelmanagement
- Idea & Innovation Management
- Journalistiek
- Landschaps- en Tuinarchitectuur
- Multimedia en creatieve technologie
- Musical
- Organisatie & management
- Pedagogie van het jonge kind
- Sociaal werk
- Toegepaste Informatica
- Toerisme en recreatiemanagement
- Verpleegkunde
- Voedings- en dieetkunde
- Vroedkunde
- Zorgmanagement
Graduaten
- Accounting administration
- Basisverpleegkunde
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs
- Elektromechanische systemen
- Informatiebeheer
- Internet of Things
- Juridisch-administratieve ondersteuning
- Logies-, restaurant- & cateringmanagemen
- Marketing- en communicatiesupport
- Podium- en eventtechnieken
- Programmeren
- Sociaal-cultureel werk
- Systeem- en netwerkbeheer
- Winkelmanagement
Masters
Instellingsreview
In lijn met het decreet betreffende kwaliteitszorg in het hoger onderwijs in Vlaanderen, ondergaat EhB elke zes jaar een instellingsreview. In deze review beoordeelt een externe reviewcommissie ons onderwijsbeleid met inbegrip van de regie waarmee we de kwaliteit van onze opleidingen waarborgen.
In 2024-2025 doorloopt EhB een tweede instellingsreview. De instellingsreview werd voor de eerste keer georganiseerd in 2017. Het reviewrapport, opgemaakt door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO), was zeer lovend over onze hogeschool.
De conclusie van de NVAO luidde dat de Erasmushogeschool Brussel: “een adequaat onderwijsbeleid heeft dat zij effectief en verbeteringsgericht uitvoert zodat zij, mede op basis van de heersende kwaliteitscultuur, kan garanderen dat de kwaliteit van haar onderwijs zich op een internationaal en maatschappelijk relevant niveau bevindt”.
Besluit instellingsreview (augustus 2017)
Dit is het besluit van de instellingsreview, het document dat we met gepaste trots zullen inkaderen en aan de muur hangen.
Samenvatting Evaluatierapport
Weinig tijd? Lees dan hier de samenvatting van het evaluatierapport.
Evaluatierapport
Het evaluatierapport, maar dan integraal.
Adviesrapport Regie kwaliteitsborging opleidingen
In het adviesrapport lees je de aanbevelingen van de NVAO over de wijze waarop wij instaan voor de kwaliteit van onze opleidingen.