graduaat marketing
Graduaat

Mar­ket­ing- en Communicatiesupport

Schrijf je in voor één van onze opleidingen

Voor wie

  • Ben jij commercieel ingesteld?
  • Wil jij leren hoe je een product kan lanceren?
  • Ben je creatief en ga je graag aan de slag met sociale media?
  • Ben jij praktisch aangelegd en op zoek naar 2-jarige opleiding?

Dan ben jij geknipt voor de graduaatsopleiding Marketing- en Communicatiesupport!

Voor wie

  • Ben jij commercieel ingesteld?
  • Wil jij leren hoe je een product kan lanceren?
  • Ben je creatief en ga je graag aan de slag met sociale media?
  • Ben jij praktisch aangelegd en op zoek naar 2-jarige opleiding?

Dan ben jij geknipt voor de graduaatsopleiding Marketing- en Communicatiesupport!

Hoe ziet de opleiding eruit?

Je leert autonoom en met zin voor initiatief de marketing- en/of communicatieafdeling van een bedrijf of organisatie te ondersteunen. Data en informatie verzamelen en verwerken staat daarbij centraal en we maken je wegwijs in de belangrijkste tools voor digitale marketing en marketingcommunicatie.

We besteden in de opleiding ook veel aandacht aan je persoonlijke ontwikkeling. We helpen je om je eigen talenten en passies te ontdekken en in de opleiding werken we aan een heus presentatieportfolio dat je later kunt gebruiken om je plaats te vinden op de arbeidsmarkt. De opleiding is praktijkgericht en projectmatig opgevat met een groot aandeel werkplekleren. Je wordt met andere woorden meteen ondergedompeld in de echte wereld van de marketing- en communicatiesupport. 

In je tweede jaar kies je voor de afstudeerrichting Marketingsupport of Communicatiesupport. Het is een accent binnen je toekomstige professionele context. Die keuze hangt samen met wat je persoonlijk ligt: communicatiedeskundigen hebben meer aandacht voor taal, bedrijfsimago en zijn creatiever, terwijl marketingdeskundigen eerder commercieel ingesteld zijn en focussen op producten en diensten.

In deze opleiding krijg ik tijdig feedback en sta ik steeds met één voet in de praktijk. Zo kan ik na mijn studies onmiddellijk aan de slag.

Graduaatsstudent Marketing- & Communicatiesupport

Vakken

Zeven leerlijnen

Marketing en Communicatie

In deze leerlijn verkennen we samen de brede sector en krijg je inzicht in de relevante theoretische kaders. Geen theorie om de theorie, maar toepassen van kennis staat hier centraal.

Digitaal

Digitaal steunt op twee pijlers. Enerzijds geven we een overzicht van digitale marketing en communicatie. Anderzijds leer je jezelf in het vak Tools verschillende digitale tools aan voor marketing, communicatie en dataverwerking. Wij leveren jou alle instructies en kaders aan en jij gaat zelf met de tools aan de slag. Uiteraard begeleiden we je waar nodig en is er tijd voorzien om samen te oefenen.

Data

In de leerlijn Data leer je informatie opzoeken, beoordelen, selecteren en organiseren. We maken je attent op allerlei relevante richtlijnen en wettelijke kaders (privacywetgeving, GDPR…) en we bekwamen je in een aantal basis ICT-skills die je nodig hebt om die data en informatie te zoeken, verwerken en beheren.

Bedrijfscommunicatie

De leerlijn Bedrijfscommunicatie focust op zakelijk Nederlands en doelgerichte communicatie. Wat taal betreft, versterken we je kennis van het Nederlands, Frans en/of Engels.

Integratie

Een afgestudeerde in marketing- of communicatiesupport is pas inzetbaar als hij/zij alle aangeleerde inhouden en vaardigheden kan integreren in een professionele context. Daarom vind je in de leerlijn Integratie heel wat projecten en stages.

Talentontwikkeling

De leerlijn Talentontwikkeling besteedt aandacht aan je persoonlijke ontwikkeling. We helpen je om een beeld te krijgen over wat je goed doet, wat beter kan en waar je uiteindelijk terecht wil komen. Deze leerlijn eindigt met een persoonlijk portfolio waarmee je trots naar een toekomstige werkgever kan gaan.

Ondernemingszin

In deze leerlijn nemen we de tijd om twee belangrijke competenties aan te leren of te versterken, namelijk zelfsturing en creativiteit. Onze afgestudeerden moeten immers in staat zijn om hun werk zelfstandig te plannen en te organiseren en om kritisch na te denken, durf te tonen en initiatief te nemen.

Veld
Credits
Marketing en Communicatie
Communicatie
Semester
1
5
Marketing
Semester
1
5
Verkenning werkveld
Semester
1
3
Digitaal
Digitale marketing
Semester
2
4
Digitale communicatie
Semester
2
4
Tools 1
Semester
2
5
Data
Data 1: Insights
Semester
1
5
ICT skills
Semester
1
4
Data 2: Desk research tactics
Semester
2
5
Bedrijfscommunicatie
Communicatie skills 1
Semester
1
4
Communicatie skills 2
Semester
2
4
Language Support (Nederlands)
Semester
1 + 2
3
Integratie
Project 1
Semester
2
6
Talentontwikkeling
Talentontwikkeling 1
Semester
1 + 2
3
Veld
Credits
Afstudeerrichting Communicatiesupport
Communicatietoepassing
Semester
3
4
Digitale Communicatietoepassing
Semester
4
4
Afstudeerrichting Marketingsupport
Marketingtoepassing
Semester
3
4
Digitale Marketingtoepassing
Semester
4
4
Digitaal
Tools 2
Semester
3
5
Tools 3
Semester
4
4
Data
Data 3: marktonderzoek
Semester
3
4
Data 4: project management & accountability
Semester
4
3
Bedrijfscommunicatie
Communicatie skills 3
Semester
3
4
Frans of Engels
Semester
3 + 4
4
Integratie
Stage 1
Semester
3
5
Project 2
Semester
3 + 4
3
Portfolio
Semester
3 + 4
4
Stage 2
Semester
4
10
Eindproject
Semester
4
3
Talentontwikkeling
Talentontwikkeling 2
Semester
3 + 4
3

ECTS-fiches en lessenrooster

Stage

In deze opleiding ga je niet alleen op stage, maar doen we aan werkplekleren. Werkplekleren is een verzamelnaam voor elke vorm van praktijkgericht leren. Naast de gekende stage, zijn er ook vormen als projectwerk, duaal leren, workshops, netwerkevents, bedrijfsbezoeken etc. In onze opleiding wordt geen grens getrokken tussen theorie en praktijk. Alles wat je leert, wordt soms zelfs al tijdens de eerste weken van de opleiding toegepast in de praktijk.

Na je studie

Aan het werk

Je kan meteen aan de slag met je diploma. Je hebt zicht op een boeiende carrière als:

  • junior digital marketeer
  • junior product- of brand marketeer
  • junior communicatiemedewerker
  • accountmanager
  • content manager
  • conversation manager
  • communicatieassistent
  • ...

Verder studeren

Je kan na je graduaat verder studeren voor een bachelor Communicatie. Je krijgt vrijstellingen. Wil je je verder verdiepen in marketing dan kan je starten met een bachelor Bedrijfsmanagement, afstudeerrichting Marketing.

Waar heb je les

Campus Bloemenhof

  • Aan het toffe Bloemenhofplein – centrum Brussel
  • Vlakbij Dansaert
  • Met leuk dakterras
  • Groot studielandschap
  • Gezellige studentenresto 
  • Koffiebars, winkels, resto’s op wandelafstand
  • Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets en step 

Campus Kanal

  • Nieuwe campus
  • Vlakbij Dansaert – centrum Brussel
  • Groot terras
  • Tof studentenresto
  • Lichtrijk studielandschap
  • Modulaire klassen en veel praktijklokalen
  • Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step,…
  • Vlakbij toffe lunchspots, winkels en koffiebars

CampusBloemenhofKanal
AdresZespenningenstraat 70
1000 Brussel
Slotstraat 28
1000 Brussel
Telefoon02 213 61 1002 899 71 00
E-mailmm@ehb.bemm@ehb.be

Dankzij het voordelige MIVB-abonnement rijd je een heel jaar voor slechts 12 euro door de stad! Gebruik je liever de fiets, dan parkeer je met gemak je fiets van Villo in het station tegenover onze campus. Een jaarabonnement voor deze deelfiets kost nog geen 35 euro.

Studiekosten

Hieronder vind je een kort overzicht van de kosten. Lees hier een uitgebreid overzicht

Inschrijvingsgeld

Het inschrijvingsgeld aan een hogeschool hangt onder meer af van

  • het type contract,
  • het aantal studiepunten waarvoor je je inschrijft,
  • je statuut.

Meer informatie vind je ook terug op de pagina van de Vlaamse overheid.

 

 Vast gedeelteVariabel gedeelte per studiepuntVoltijdse studenten ’24-’25 (60 studiepunten)
Niet-beurstariefstudent€ 288€ 13,8€ 1.116
Bijna-beurstariefstudent€ 288€ 5€ 588
Beurstariefstudent€ 131,50€ 0€ 131,50

Opleiding gebonden kosten

Studiefinanciering

Inschrijvingsgeld, boeken en cursussen, kot, vervoer … studeren kost wel wat. Maar dit mag geen hindernis vormen om te studeren aan EhB. Check alle mogelijkheden om ondersteuning te krijgen: 

Kwaliteitsvol onderwijs

Erasmushogeschool Brussel streeft kwaliteitsvol onderwijs na en ontwikkelt haar opleidingen voortdurend om te voldoen aan (inter-)nationale kwaliteitskenmerken. EhB zet maximaal in op het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur en hanteert haar eigen kwaliteitsregie als fundament voor kwaliteitsvol onderwijs. 
 
Verschillende instrumenten garanderen het versterken en borgen van de onderwijskwaliteit van deze opleiding:

  • In 2020 vond een toets nieuwe opleiding plaats voor deze opleiding. Lees het volledige rapport.
  • De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) besloot dat deze opleiding op internationaal aanvaarde wijze potentiële kwaliteit biedt: zie besluit toets nieuwe opleiding.

De website opleiding in cijfers van de Vlaamse overheid geeft informatie over het profiel van deze opleiding zoals wie deze opleiding volgt, hoelang studenten erover doen om hun diploma te behalen, etc.
 
Lees meer over de kwaliteitsborging binnen EhB. 

Infodagen

We zwieren op verschillende momenten tijdens het jaar de deuren van onze campussen open. Je bent dan welkom voor een toffe babbel met docenten en studenten, een rondleiding op campus, een inkijk in cursussen en je inschrijving.              

  • Zaterdag 16 maart 2024, van 10u tot 15u
  • Zaterdag 4 mei 2024, van 10u tot 13u
  • Zaterdag 29 juni 2024, van 10u tot 15u
  • Zaterdag 7 september 2024, van 10u tot 15u
  • Woensdag 11 september 2024, van 17u tot 20u

Workshopweek 

Benieuwd hoe het eraan toegaat op campus? Goesting om je even een echte student te wanen? 

  • Kom een workshop of les volgen 
  • Tijdens de krokusvakantie

Check altijd deze pagina voor last-minute wijzigingen. Wil je op de hoogte gehouden worden van al onze events? Laat dan je gegevens achter.

Inschrijven

Klaar om je in te schrijven voor X? Top! Op deze pagina kan je van start met je inschrijving. Je vindt er alle belangrijke info terug: wat moet je in orde brengen, hoeveel kost studeren, wat met je leerkrediet, toelatingsvoorwaarden, financiële steun enz. Je kan je inschrijving volledig online afronden, je kan langskomen op ons studentensecretariaat of tijdens onze volgende infodag.  

De openingsuren van ons studentensecretariaat:

  • Ma tot do: van 9u00 tot 16u00, Vrij: van 9u00 tot 16u00
  • Adres: campus Kanal: Slotstraat 28 - 1000 Brussel
  • Contact: studentensecretariaat.mm@ehb.be of 02 899 71 00

Toelatingsvoorwaarden

Heb je geen diploma secundair onderwijs? Je mag starten als je slaagt voor het toelatingsonderzoek

Info voor bedrijven

Samenwerken kan onder de vorm van werkplekleren. Werkplekleren is een verzamelnaam voor elke vorm van praktijkgericht leren. Naast de gekende stage, zijn er ook vormen als projectwerk, duaal leren, workshops, netwerkevents, bedrijfsbezoeken etc. Wij zijn steeds op zoek naar bedrijven die met ons willen partneren. Als stageplek, als mentor voor een project, als gastspreker op een seminarie,... Contacteer ons:

INVESTERINGOPBRENGST​
Jong talent opleiden in jouw werkomgevingaftoetsen of hij/zij in jouw bedrijf past​
al deels intern vormen (efficiëntiewinst)​
Project aanleveren voor studentenander perspectief binnenbrengen​
Student begeleiden op de werkplekmentoren leerkansen bieden en inspireren
Kennismaken met opleiding via werkpleklereninvloed op het onderwijs van morgen
beter zicht op competenties van starters en integratie in bedrijf daarop afstemmen
Bijdragen aan opleiding van jong talentmaatschappelijk essentieel werk verrichten​

Stage 

1e jaar

dompelweek: de studenten worden tijdens een hele week ondergedompeld in de bedrijfswereld

  • mensen uit de bedrijfswereld vertellen wat ze doen
  • wat zijn de taken van een graduaatsstudent binnen hun bedrijfscontext
  • wat zijn mogelijke tewerkstellingskansen

​​​2e jaar

2 stageperiodes die al dan niet op dezelfde plek kunnen gelopen worden

  • Observatiestage (3 weken voor de kerstvakantie): een observatiestage staat gelijk aan meelopen op de werkvloer. In theorie kan een observatie al snel een doe-stage worden. Dat hangt af van de individuele capaciteiten van de student.
  • Doe-stage (7 weken aan het einde van het 2de semester): studenten kiezen en zoeken zelf een stageplaats. Dat is tegelijk ook een goede praktische omzetting van hun sollicitatietraining.

Projectwerk

Studenten gaan aan de slag met een reële opdracht uit een organisatie, maar ook binnen de opleiding worden diverse projecten ontwikkeld. Enkele voorbeelden:

  • Eindproject: vergelijkbaar met een bachelorproef en gelinkt aan een bedrijf, bvb: de bedrijfswebsite evalueren door hem te vergelijken met andere.
  • Marktonderzoek: voor een externe opdrachtgever; vaak kleinere bedrijven vb. fietswinkel, pizzeria,... informatie verzamelen, probleemstelling detecteren, vragenlijst opstellen en resultaten verwerken.
  • Vlajo project: studenten moeten hun eigen business ontwikkelen om een bepaald product in de markt te zetten. Vaak is dat via de aankoop van een bepaald product. Soms is dat ook met de productie ervan, bv. speciale T-shirt. Ze leren met andere woorden een mini-onderneming op te starten.
  • Portfolio: dit is het geheel van de individuele prestaties van de student gedurende de opleiding. Dit kunnen ze als starter in het beroepsleven gebruiken om aan te tonen wat ze al kunnen.

Contact