graduaat marketing
Graduaat (HBO5)

Marketing- & Communicatiesupport

Ben je commercieel, creatief, praktisch en graag bezig met social media? Kies dan voor deze opleiding!

Hoe ziet de opleiding eruit?

Ben jij commercieel ingesteld en wil je leren hoe je een product kunt lanceren? Ben je creatief en ga je graag aan de slag met sociale media? Ben jij praktisch aangelegd en zie je ’t zitten om leuke marketing- of communicatieprojecten uit te voeren? Dan ben jij geknipt voor de graduaatsopleiding Marketing. Praktische doeners die marketing- of communicatieprojecten en -acties op de rails kunnen zetten, dat is waar de sector om schreeuwt.

Je leert autonoom en met zin voor initiatief de marketing- en/of communicatieafdeling van een bedrijf of organisatie te ondersteunen. Data en informatie verzamelen en verwerken staat daarbij centraal en we maken je wegwijs in de belangrijkste tools voor digitale marketing en marketingcommunicatie.

We besteden in de opleiding ook veel aandacht aan je persoonlijke ontwikkeling. We helpen je om je eigen talenten en passies te ontdekken en in de opleiding werken we aan een heus presentatieportfolio dat je later kunt gebruiken om je plaats te vinden op de arbeidsmarkt. De opleiding is praktijkgericht en projectmatig opgevat met een groot aandeel werkplekleren. Je wordt met andere woorden meteen ondergedompeld in de echte wereld van de marketing- en communicatiesupport.

We staan voor je klaar

Wat voor ons écht telt, is dat je je als student goed voelt bij je studie en die met succes afrondt. En daarbij willen we je graag begeleiden.

Studeo is onze dienst voor studie- en trajectbegeleiding die je helpt om de juiste studiemethode en examenstrategie onder de knie te krijgen. Ze helpen je ook om je studietraject samen te stellen of als het gewoon even niet meezit.

Studentenvoorzieningen Stuvo zorgt ervoor dat je in de meest optimale omstandigheden kan studeren. Deze dienst houdt zich bezig met alle niet-studiegebonden studentenzaken: studietoelagen, studentenkamers, studentenrestaurants, sociaaljuridisch advies, sport- en cultuuractiviteiten, ondersteuning van studenten organisaties en -projecten, jobdienst, gezondheid, enz.

Vakken

  1. In de leerlijn Marketing en marketingcommunicatie verkennen we samen de brede sector en krijg je inzicht in de relevante theoretische kaders. Geen theorie om de theorie, maar toepassen van kennis staat hier centraal.
  2. De leerlijn Digitaal steunt op twee pijlers. Enerzijds geven we een overzicht van digitale marketing en communicatie. Anderzijds leer je jezelf in het vak Tools verschillende digitale tools aan voor marketing, communicatie en dataverwerking. Wij leveren jou alle instructies en kaders aan en jij gaat zelf met de tools aan de slag. Uiteraard begeleiden we je waar nodig en is er tijd voorzien om samen te oefenen.
  3. In de leerlijn Data leer je informatie opzoeken, beoordelen, selecteren en organiseren. We maken je attent op allerlei relevante richtlijnen en wettelijke kaders (privacywetgeving, GDPR…) en we bekwamen je in een aantal basis ICT-skills die je nodig hebt om die data en informatie te zoeken, verwerken en beheren.
  4. De leerlijn Bedrijfscommunicatie focust op zakelijk Nederlands en functioneel Engels en Frans. Om ervoor te zorgen dat je maximaal aan je taalvaardigheid kunt werken, word je ingedeeld in een niveaugroep voor iedere taal. Zo krijg je taalles op maat.
  5. In de leerlijn Integratie en persoonlijke ontwikkeling komen de projecten, de stage en het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) aan bod. In ieder semester wordt een project opgenomen waarin je de theorie gaat toepassen op een reële opdracht die uit het werkveld komt. In het POP is er aandacht voor jouw evolutie doorheen de opleiding (wat kan ik goed, waar moet ik nog aan werken?) en voor je visie op de toekomst (waar wil ik terecht komen?). Het eindproject levert een presentatieportfolio op waarmee je trots naar een toekomstige werkgever kunt trekken.

Alle eerstejaars leggen een intaketest Nederlands, Frans en Engels af. Op basis van je resultaat kom je terecht in een niveaugroep waarin je intensief werkt aan je mondelinge en schriftelijke vaardigheden. Via deze aanpak op maat kan je sneller vooruitgang boeken en zullen je slaagkansen verhogen.

Veld
Credits
Marketing & Communicatiesupport
Communicatie
5
Marketing
5
Digitaal
Digitale marketing 1
4
Digitale communicatie 1
4
Tools 1
5
Data
Data 1: Insights
5
ICT-skills
4
Data 2: desk research tactics
5
Bedrijfscommunicatie
Communicatie skills 1
4
Communicatie skills 2
4
Integratie en persoonlijke ontwikkeling
Project 1
3
POP 1
4
Project 2
5
POP 2
3
Veld
Credits
Marketing en marketingcommunicatie
Communicatie- of marketingtoepassing 1
4
Communicatie- of marketingtoepassing 2
4
Digitaal
Digitale communicatie of marketing 2
4
Tools 2
5
Tools 3
4
Data
Data 3: marktonderzoek
4
Data 4: project management & accountability
3
Bedrijfscommunicatie
Communicatie skills 3
5
Integratie en persoonlijke ontwikkeling
Stage
10
POP 3
3
Portfolio fase 1
3
Portfolio fase 2
3
Project 3
5
POP 4
3

Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht in de ECTS-fiches.

Stage of werkplekleren

In de graduaatsopleiding gaan we niet op 'stage', maar doen we aan werkplekleren. Werkplekleren is een verzamelnaam voor elke vorm van praktijkgericht leren. Naast de gekende stage, zijn er ook vormen als projectwerk, duaal leren, workshops, netwerkevents, bedrijfsbezoeken etc. In onze opleiding wordt geen grens getrokken tussen theorie en praktijk. Alles wat je leert, wordt soms zelfs al tijdens de eerste weken van de opleiding toegepast in de praktijk.

werkplekleren

Na je studie

Springplank naar een dynamische sector

Met een graduaatsdiploma Marketing heb je een ruime keuze op de arbeidsmarkt en uitzicht op een boeiende carrière. In het tweede jaar kies je voor een afstudeerrichting. Ligt je hart eerder bij marketing, dan ga je voor een functie als junior digital marketeer, junior product- of brand marketeer of je komt terecht in een marketingadviesbureau, een bureau voor direct marketing of de research- of salesafdeling van een bedrijf.

Liever verder in communicatie? Ga aan de slag als junior communicatiemedewerker, accountmanager, content of conversation manager of communicatieassistent in een communicatie- of marketingbureau of op de MarCom-afdeling van een bedrijf

Wil je verder studeren?

Wil je na deze opleiding doorstromen naar de professionele bachelor Communicatiemanagement, dan krijg je bij Erasmushogeschool Brussel vrijstellingen op basis van EVK.

Wil je je verder verdiepen in de marketing, dan is er een aanvullingstraject in de bachelor Bedrijfsmanagement, afstudeerrichting Marketing.

MarCom

Waar heb je les?

Campus Bloemenhof

  • Aan het toffe Bloemenhofplein – centrum Brussel
  • Vlakbij Dansaert
  • Met leuk dakterras
  • Groot studielandschap
  • Gezellige studentenresto 
  • Koffiebars, winkels, resto’s op wandelafstand
  • Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets en step 

Campus Kanal

  • Nieuwe campus
  • Vlakbij Dansaert – centrum Brussel
  • Groot terras
  • Tof studentenresto
  • Lichtrijk studielandschap
  • Modulaire klassen en veel praktijklokalen
  • Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step,…
  • Vlakbij toffe lunchspots, winkels en koffiebars

Campus Bloemenhof Kanal
Adres Zespenningenstraat 70
1000 Brussel
Slotstraat 28
1000 Brussel
Telefoon 02 213 61 10 02 899 71 00
E-mail mm@ehb.be mm@ehb.be

Dankzij het voordelige MIVB-abonnement rijd je een heel jaar voor slechts 12 euro door de stad! Gebruik je liever de fiets, dan parkeer je met gemak je fiets van Villo in het station tegenover onze campus. Een jaarabonnement voor deze deelfiets kost nog geen 35 euro.

Kosten

Wat kost het nu juist om te studeren aan een hogeschool? Omdat er heel wat verschillende scenario's zijn, geven we op deze pagina een overzicht van de mogelijke kosten. Maar we geven ook meer duiding bij de mogelijke voordelen waar jij als student recht op kan hebben.

Wil je graag nog meer weten over mogelijke kosten en voordelen, kijk dan zeker eens op www.erasmushogeschool.be/nl/wat-kost-het.

Inschrijvingsgeld

Het inschrijvingsgeld aan een hogeschool hangt onder meer af van

  • het type contract,
  • het aantal studiepunten waarvoor je je inschrijft,
  • je statuut.

Meer informatie vind je ook terug op de pagina van de Vlaamse overheid.

De berekening van studiegelden gebeurt op basis van onderstaande tarieven en zijn van toepassing voor elke hogeschool.

  Vast gedeelte Variabel gedeelte per studiepunt Voltijdse studenten '21-'22 (60 studiepunten)
Niet-beurstariefstudent € 247,9 € 11,9 € 961,90
Bijna-beurstariefstudent € 247,9 € 4,3 € 505,90
Beurstariefstudent € 113,2 € 0,0 € 113,20

Overige kosten

Naast het inschrijvingsgeld zijn er nog een aantal andere kosten. Je hebt sowieso jouw boeken, cursussen en academic software. Daarnaast heb je een laptop nodig. Aan welke minimumspecificaties die dient te voldoen voor jouw opleiding? Lees hier meer.

Tenslotte heb je nog specifieke kosten voor bijvoorbeeld specifieke software of ander materiaal.

Studiefinanciering

Inschrijvingsgeld, boeken en cursussen, kot, vervoer … studeren kost wel wat. Maar dit mag geen hindernis vormen om te studeren aan EhB. Check alle mogelijkheden om ondersteuning te krijgen: 

Info voor bedrijven

Samenwerken kan onder de vorm van werkplekleren. Werkplekleren is een verzamelnaam voor elke vorm van praktijkgericht leren. Naast de gekende stage, zijn er ook vormen als projectwerk, duaal leren, workshops, netwerkevents, bedrijfsbezoeken etc. In onze graduaatsopleidingen wordt geen scheidingslijn getrokken tussen theorie en praktijk. Alles wat de student leert, wordt van het eerste jaar, soms zelfs al tijdens de eerste weken van de opleiding, toegepast en omgezet in de praktijk.

Werkplekleren is geen sluitstuk van een opleiding, maar komt terug doorheen de hele opleiding.

Beluister hier onze podcast over werkplekleren in de praktijk en ontdek welke meerwaarde onze studenten kunnen hebben voor jouw organisatie

Welke vormen van werkplekleren onderscheiden we?

Stage 
1ste jaar
  •  dompelweek: de studenten worden tijdens een hele week ondergedompeld in de bedrijfswereld
    • mensen uit de bedrijfswereld vertellen wat ze doen
    • wat zijn de taken van een graduaatsstudent binnen hun bedrijfscontext
    • wat zijn mogelijke tewerkstellingskansen
 
     
    2de jaar

    2 stageperiodes die al dan niet op dezelfde plek kunnen gelopen worden

    • Observatiestage (3 weken voor de kerstvakantie): een observatiestage staat gelijk aan meelopen op de werkvloer. In theorie kan een observatie al snel een doe-stage worden. Dat hangt af van de individuele capaciteiten van de student.
    • Doe-stage (7 weken aan het einde van het 2de semester): studenten kiezen en zoeken zelf een stageplaats. Dat is tegelijk ook een goede praktische omzetting van hun sollicitatietraining.
    Projectwerk

    Studenten gaan aan de slag met een reële opdracht uit een organisatie, maar ook binnen de opleiding worden diverse projecten ontwikkeld. Enkele voorbeelden:

    • Eindproject
      vergelijkbaar met een bachelorproef en gelinkt aan een bedrijf, bvb: de bedrijfswebsite evalueren door hem te vergelijken met andere.
    • Marktonderzoek voor een externe opdrachtgever; vaak kleinere bedrijven vb. fietswinkel, pizzeria,...:
      • informatie verzamelen
      • probleemstelling detecteren
      • vragenlijst opstellen
      • resultaten verwerken


     

    • Vlajo project
      Studenten moeten hun eigen business ontwikkelen om een bepaald product in de markt te zetten. Vaak is dat via de aankoop van een bepaald product. Soms is dat ook met de productie ervan, bv. speciale T-shirt. Ze leren met andere woorden een mini-onderneming op te starten.
    • Portfolio
      Dit is het geheel van de individuele prestaties van de student gedurende de opleiding. Dit kunnen ze als starter in het beroepsleven gebruiken om aan te tonen wat ze al kunnen.

    Voordelen voor jouw organisatie

    INVESTERING OPBRENGST​
    Jong talent opleiden in jouw werkomgeving aftoetsen of hij/zij in jouw bedrijf past​
    al deels intern vormen (efficiëntiewinst)​
    Project aanleveren voor studenten ander perspectief binnenbrengen​
    Student begeleiden op de werkplek mentoren leerkansen bieden en inspireren
    Kennismaken met opleiding via werkplekleren invloed op het onderwijs van morgen
    beter zicht op competenties van starters en integratie in bedrijf daarop afstemmen
    Bijdragen aan opleiding van jong talent maatschappelijk essentieel werk verrichten​

    Contact opnemen?

    Wij zijn steeds op zoek naar bedrijven die met ons willen partneren. Als stageplek, als mentor voor een project, als gastspreker op een seminarie,... Interesse? Aarzel niet om contact op te nemen!

    Infodagen

    We zwieren op verschillende momenten tijdens het jaar de deuren van onze campussen open. Je bent dan welkom voor een toffe babbel met docenten en studenten, een rondleiding op campus, een inkijk in cursussen en je inschrijving.
     

    • Zaterdag 19 maart (10u tot 13u)
    • Zaterdag 14 mei (10u tot 13u)            
    • Zaterdag 25 juni (10u tot 15u)               
    • Zaterdag 03 september (10u tot 15u)             
    • Zaterdag 10 september (10u tot 15u)

    Workshopweek 

    Benieuwd hoe het eraan toegaat op campus? Goesting om je even een echte student te wanen? 

    • Kom een workshop of les volgen 
    • Tijdens de krokusvakantie

    Check altijd deze pagina voor last-minute wijzigingen. Wil je op de hoogte gehouden worden van al onze events? Laat dan je gegevens achter.

    Inschrijven 

    Klaar om je in te schrijven? Top! Op deze pagina kan je van start met je inschrijving. Je vindt er alle belangrijke info terug: wat moet je in orde brengen, hoeveel kost studeren, wat met je leerkrediet, toelatingsvoorwaarden, financiële steun enz. Je kan je inschrijving volledig digitaal afronden, je kan langskomen op ons studentensecretariaat of tijdens onze volgende infodag.  

    De openingsuren van ons studentensecretariaat:

    Controleer of je mag starten

    Heb je geen diploma secundair onderwijs? Dan mag je toch starten als je slaagt voor het toelatingsonderzoek. Is er geen sessie meer beschikbaar in Diest, Leuven of Brussel? Stuur dan een e-mail naar het secretariaat en we organiseren graag een extra sessie. En wist je dat de combinatie graduaatsdiploma + certificaat Aanvullende Algemene Vorming (AAV) leidt tot het diploma secundair onderwijs uitgereikt door het CVO. Vraag naar de mogelijkheden!

    Voor meer info omtrent de voorwaarden kan je op onze pagina toelatingsvoorwaarden terecht.

     

    Infodagen

    We zwieren op verschillende momenten tijdens het jaar de deuren van onze campussen open. Je bent dan welkom voor: 

    • een toffe babbel met onze docenten en studenten,  
    • een rondleiding op onze campus. Zo ontdek je de aula’s, het studentenresto, het studielandschap, de praktijkruimtes enz,
    • een inkijk in cursussen en eindwerken,
    • je inschrijving.

    Wanneer?  

    • Zaterdag 19 maart (10u-13u)
    • Zaterdag 14 mei (10u-13u)            
    • Zaterdag 25 juni (10u-15u)               
    • Zaterdag 03 september (10u-15u)             
    • Zaterdag 10 september (10u-15u)

    Check altijd deze pagina voor last-minute wijzigingen. Wil je op de hoogte gehouden worden van al onze events? Laat dan je gegevens achter.

    Workshopweek 

    Elke krokusvakantie organiseren we een workshopweek. De hele week openen onze opleidingen de deuren om je een voorsmaakje te geven van de lessen. Je kunt er met je vragen terecht en kennismaken met de campussen. Ideaal om je voor te bereiden op je studiekeuze.

    Onze workshopweek gaat in 2022 door van maandag 28 februari t.e.m. vrijdag 4 maart. Perfect tijdens de krokusvakantie zodat jij tijd hebt om onze opleidingen te komen ontdekken. Wil je hiervan op de hoogte gebracht worden? Laat dan je gegevens achter.

    Deel dit