graduaat marketing
Graduaat (HBO5)

Marketing- & Communicatiesupport

Kom naar de infodag op 24 april!

Maak een vlotte start in de marketing en communicatie

Ben jij commercieel ingesteld en wil je leren hoe je een product kunt lanceren? Ben je creatief en ga je graag aan de slag met sociale media? Ben jij praktisch aangelegd en zie je ’t zitten om leuke marketing- of communicatieprojecten uit te voeren? Dan ben jij geknipt voor de graduaatsopleiding Marketing. Praktische doeners die marketing- of communicatieprojecten en -acties op de rails kunnen zetten, dat is waar de sector om schreeuwt.

Je leert autonoom en met zin voor initiatief de marketing- en/of communicatieafdeling van een bedrijf of organisatie te ondersteunen. Data en informatie verzamelen en verwerken staat daarbij centraal en we maken je wegwijs in de belangrijkste tools voor digitale marketing en marketingcommunicatie.

We besteden in de opleiding ook veel aandacht aan je persoonlijke ontwikkeling. We helpen je om je eigen talenten en passies te ontdekken en in de opleiding werken we aan een heus presentatieportfolio dat je later kunt gebruiken om je plaats te vinden op de arbeidsmarkt. De opleiding is praktijkgericht en projectmatig opgevat met een groot aandeel werkplekleren. Je wordt met andere woorden meteen ondergedompeld in de echte wereld van de marketing- en communicatiesupport.

We staan voor je klaar

Wat voor ons écht telt, is dat je je als student goed voelt bij je studie en die met succes afrondt. En daarbij willen we je graag begeleiden.Studeo is onze dienst voor studie- en trajectbegeleiding die je helpt om de juiste studiemethode en examenstrategie onder de knie te krijgen. Ze helpen je ook om je studietraject samen te stellen of als het gewoon even niet meezit

Studentenvoorzieningen Stuvo zorgt ervoor dat je in de meest optimale omstandigheden kan studeren. Deze dienst houdt zich bezig met alle niet-studiegebonden studentenzaken: studietoelagen, studentenkamers, studentenrestaurants, sociaaljuridisch advies, sport- en cultuuractiviteiten, ondersteuning van studenten organisaties en -projecten, jobdienst, gezondheid, enz.

Springplank naar een dynamische sector

Met een graduaatsdiploma Marketingheb je een ruime keuze op de arbeidsmarkt en uitzicht op een boeiende carrière. In het tweede jaar kies je voor een afstudeerrichting. Ligt je hart eerder bij marketing, dan ga je voor een functie als junior digital marketeer, junior product- of brand marketeer of je komt terecht in een marketingadviesbureau, een bureau voor direct marketing of de research- of salesafdeling van een bedrijf.

Liever verder in communicatie? Ga aan de slag als junior communicatiemedewerker, accountmanager, content of conversation manager of communicatieassistent in een communicatie- of marketingbureau of op de MarCom-afdeling van een bedrijf

Wil je verder studeren?

Wil je na deze opleiding doorstromen naar de professionele bachelor Communicatiemanagement, dan krijg je bij Erasmushogeschool Brussel vrijstellingen op basis van EVK.

Wil je je verder verdiepen in de marketing, dan is er een aanvullingstraject in de bachelor Bedrijfsmanagement, afstudeerrichting Marketing.

Jouw vakken, vijf leerlijnen

  1. In de leerlijn Marketing en marketingcommunicatie verkennen we samen de brede sector en krijg je inzicht in de relevante theoretische kaders. Geen theorie om de theorie, maar toepassen van kennis staat hier centraal.
  2. De leerlijn Digitaal steunt op twee pijlers. Enerzijds geven we een overzicht van digitale marketing en communicatie. Anderzijds leer je jezelf in het vak Tools verschillende digitale tools aan voor marketing, communicatie en dataverwerking. Wij leveren jou alle instructies en kaders aan en jij gaat zelf met de tools aan de slag. Uiteraard begeleiden we je waar nodig en is er tijd voorzien om samen te oefenen.
  3. In de leerlijn Data leer je informatie opzoeken, beoordelen, selecteren en organiseren. We maken je attent op allerlei relevante richtlijnen en wettelijke kaders (privacywetgeving, GDPR…) en we bekwamen je in een aantal basis ICT-skills die je nodig hebt om die data en informatie te zoeken, verwerken en beheren.
  4. De leerlijn Bedrijfscommunicatie focust op zakelijk Nederlands en functioneel Engels en Frans. Om ervoor te zorgen dat je maximaal aan je taalvaardigheid kunt werken, word je ingedeeld in een niveaugroep voor iedere taal. Zo krijg je taalles op maat.
  5. In de leerlijn Integratie en persoonlijke ontwikkeling komen de projecten, de stage en het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) aan bod. In ieder semester wordt een project opgenomen waarin je de theorie gaat toepassen op een reële opdracht die uit het werkveld komt. In het POP is er aandacht voor jouw evolutie doorheen de opleiding (wat kan ik goed, waar moet ik nog aan werken?) en voor je visie op de toekomst (waar wil ik terecht komen?). Het eindproject levert een presentatieportfolio op waarmee je trots naar een toekomstige werkgever kunt trekken.

Alle eerstejaars leggen een intaketest Nederlands, Frans en Engels af. Op basis van je resultaat kom je terecht in een niveaugroep waarin je intensief werkt aan je mondelinge en schriftelijke vaardigheden. Via deze aanpak op maat kan je sneller vooruitgang boeken en zullen je slaagkansen verhogen.

Veld
Credits
Marketing & Communicatiesupport
Communicatie
5
Marketing
5
Digitaal
Digitale marketing 1
4
Digitale communicatie 1
4
Tools 1
5
Data
Data 1: Insights
5
ICT-skills
4
Data 2: desk research tactics
5
Bedrijfscommunicatie
Communicatie skills 1
4
Communicatie skills 2
4
Integratie en persoonlijke ontwikkeling
Project 1
3
POP 1
4
Project 2
5
POP 2
3
Veld
Credits
Marketing en marketingcommunicatie
Communicatie- of marketingtoepassing 1
4
Communicatie- of marketingtoepassing 2
4
Digitaal
Digitale communicatie of marketing 2
4
Tools 2
5
Tools 3
4
Data
Data 3: marktonderzoek
4
Data 4: project management & accountability
3
Bedrijfscommunicatie
Communicatie skills 3
5
Integratie en persoonlijke ontwikkeling
Stage
10
POP 3
3
Portfolio fase 1
3
Portfolio fase 2
3
Project 3
5
POP 4
3

ECTS-fiches

Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht in de ECTS-fiches.

Welkom op EhB

Marketing studeer je op campus Bloemenhof. We bevinden ons in het centrum van Brussel, aan het mooie Bloemenhofplein en op wandelafstand van hippe winkeltjes, toffe cafés, gezellige restaurants en het bruisende nachtleven. Ontdek het Brusselse studentenleven door talrijke musea, de Ancienne Belgique, het Sint-Goriksplein en het Sint-Katelijneplein.

Kom elke dag probleemloos van en naar onze campus met de trein, tram, bus of metro. Bovendien reis je tegen studententarief. Dankzij het voordelige MIVB-abonnement rij je een heel jaar voor slechts 50 euro! Gebruik je liever de fiets, dan parkeer je met gemak je fiets van Villo in het station tegenover onze campus. Een jaarabonnement voor deze deelfiets kost slechts 35 euro, en er zijn vaak nog kortingen te scoren.

Samenwerken met onze studenten?

Dit kan onder de verschillende vormen van werkplekleren.

Werkplekleren is een verzamelnaam voor elke vorm van praktijkgericht leren. Naast de gekende stage, zijn er ook vormen als projectwerk, duaal leren, workshops, netwerkevents, bedrijfsbezoeken etc.

In onze graduaatsopleidingen wordt geen scheidingslijn getrokken tussen theorie en praktijk. Alles wat de student leert, wordt van het eerste jaar, soms zelfs al tijdens de eerste weken van de opleiding, toegepast en omgezet in de praktijk.

Werkplekleren is geen sluitstuk van een opleiding, maar komt terug doorheen de hele opleiding.

Beluister hier onze podcast over werkplekleren in de praktijk en ontdek welke meerwaarde onze studenten kunnen hebben voor jouw organisatie

Welke vormen van werkplekleren onderscheiden we?

Stage 
1ste jaar
  •  dompelweek: de studenten worden tijdens een hele week ondergedompeld in de bedrijfswereld
    • mensen uit de bedrijfswereld vertellen wat ze doen
    • wat zijn de taken van een graduaatsstudent binnen hun bedrijfscontext
    • wat zijn mogelijke tewerkstellingskansen
 
     
    2de jaar

    2 stageperiodes die al dan niet op dezelfde plek kunnen gelopen worden

    • Observatiestage (3 weken voor de kerstvakantie): een observatiestage staat gelijk aan meelopen op de werkvloer. In theorie kan een observatie al snel een doe-stage worden. Dat hangt af van de individuele capaciteiten van de student.
    • Doe-stage (7 weken aan het einde van het 2de semester): studenten kiezen en zoeken zelf een stageplaats. Dat is tegelijk ook een goede praktische omzetting van hun sollicitatietraining.
    Projectwerk

    Studenten gaan aan de slag met een reële opdracht uit een organisatie, maar ook binnen de opleiding worden diverse projecten ontwikkeld. Enkele voorbeelden:

    • Eindproject
      vergelijkbaar met een bachelorproef en gelinkt aan een bedrijf, bvb: de bedrijfswebsite evalueren door hem te vergelijken met andere.
    • Marktonderzoek voor een externe opdrachtgever; vaak kleinere bedrijven vb. fietswinkel, pizzeria,...:
      • informatie verzamelen
      • probleemstelling detecteren
      • vragenlijst opstellen
      • resultaten verwerken


     

    • Vlajo project
      Studenten moeten hun eigen business ontwikkelen om een bepaald product in de markt te zetten. Vaak is dat via de aankoop van een bepaald product. Soms is dat ook met de productie ervan, bv. speciale T-shirt. Ze leren met andere woorden een mini-onderneming op te starten.
    • Portfolio
      Dit is het geheel van de individuele prestaties van de student gedurende de opleiding. Dit kunnen ze als starter in het beroepsleven gebruiken om aan te tonen wat ze al kunnen.

    What's in it for you?

    INVESTERING OPBRENGST​
    Jong talent opleiden in jouw werkomgeving aftoetsen of hij/zij in jouw bedrijf past​
    al deels intern vormen (efficiëntiewinst)​
    Project aanleveren voor studenten ander perspectief binnenbrengen​
    Student begeleiden op de werkplek mentoren leerkansen bieden en inspireren
    Kennismaken met opleiding via werkplekleren invloed op het onderwijs van morgen
    beter zicht op competenties van starters en integratie in bedrijf daarop afstemmen
    Bijdragen aan opleiding van jong talent maatschappelijk essentieel werk verrichten​

     

    Contact

    Wij zijn steeds op zoek naar bedrijven die met ons willen partneren. Als stageplek, als mentor voor een project, als gastspreker op een seminarie,...

    Interesse? Aarzel niet om contact op te nemen!

    Opleidingshoofd: Patrick Coucke

    Stagecoördinator: Siska Oscé

    Onze infodagen

    • 13 maart 2021
    • 24 april 2021
    • 26 juni 2021
    • 4 september 2021
    • 11 september 2021

    Er wordt nog gecommuniceerd of deze online of on site doorgaan. Indien on site: zorg dat je op de juiste campus langs komt!

    Workshopweek 2021

    In de krokusvakantie van 2021 plannen we opnieuw een workshopweek. De hele week openen onze opleidingen de (virtuele) deuren om je een voorsmaakje te geven van de lessen. Je kunt er met je vragen terecht en kennismaken met de campussen. Ideaal om je voor te bereiden op je studiekeuze

    Workshopweek: van 15 tot 19 februari 2021

     

    Schrijf je in

    Wijziging inschrijvingsprocedure

    INSCHRIJVINGEN kan je nu volledig online!

    Lukt het niet helemaal of kom je liever persoonlijk langs? Dan kan dat!

     

    Openingsuren studentensecretariaat

    Je bent elke werkdag welkom van 9:00 tot 12:00 en van 13:00 tot 16:00.

    (OPGELET: het studentensecretariaat van departement Mens & Maatschappij - campus Bloemenhof vind je op campus Kanal)

    Voor je langsgaat, eerst registreren

    Thuis kun je je al elektronisch voorinschrijven, zo ben je sneller klaar als je je inschrijving afrondt in ons studentensecretariaat. 

    Bekijk hier wat je verder nog moet weten over de inschrijvingsprocedure. Je vindt er meer uitleg over de documenten die je moet meebrengen, het studiegeld, de toelatingsvoorwaarden, … 

    Locatie studentensecretariaat

    Departement Mens & Maatschappij

    Campus Kanal
    Slotstraat 28, 1000 Brussel
    Studentensecretariaat - achter het onthaal

    Contact

    Heb je nog vragen omtrent je inschrijvin

     

     

    Controleer of je mag starten

    Heb je geen diploma secundair onderwijs? Dan mag je toch starten als je slaagt voor de toelatingsproef. Heb je een VDAB contract? Mogelijk zal je deze opleiding ook kunnen volgen.

    Deel dit