Dag van de Marketing
Verhaal

Elke dag is het Dag van de Marketing

Voor de Dag van de Marketing spraken we met Patrick Coucke, opleidingshoofd van de graduaatsopleiding Marketing- en Communicatiesupport. Hij deelde waardevolle inzichten over de rol van deze dag, de toekomst van marketing, en hoe deze opleiding studenten voorbereidt op een dynamische carrière.

Dag van de Marketing

De studenten zijn momenteel op stage en er wordt niets georganiseerd vanuit de opleiding voor de Dag van de Marketing. Dit komt omdat de opleiding gelooft dat marketing geen kwestie is van slechts één dag. Patrick Coucke legt uit: “Elke dag is het Dag van de Marketing.” In deze sector is het namelijk cruciaal om voortdurend in te spelen op de markt en de veranderende trends. Dit betekent dat studenten tijdens hun studie en stage elke dag bezig zijn met het toepassen van de nieuwste marketingstrategieën en technieken die ze in hun opleiding hebben geleerd. Ze werken aan echte projecten en krijgen hands-on ervaring, wat hen voorbereidt op de uitdagingen van de snel veranderende marketingsector. 

Innovatie in het curriculum 

De opleiding Marketing- en Communicatiesupport integreert voortdurend de nieuwste marketingtrends dankzij het profiel van de docenten. Deze professionals werken of hebben gewerkt in de marketing- en communicatiesector en brengen hun actuele kennis en connecties mee naar de aula. Gastsprekers bieden bovendien ideale netwerkmogelijkheden.

We vragen telkens aan onze stageplaatsen: Door wat ben je aangenaam verrast van onze studenten? Maar ook: wat had je verwacht van onze studenten, maar kunnen ze niet? Op die manier kunnen wij blijven inspelen op de noden van het werkveld.

Patrick Coucke
Patrick Coucke
Opleidingshoofd Marketing- en Communicatiesupport

Patrick legt uit dat de marketingsector snel evolueert en dat studenten de basisprincipes leren, maar vooral een mentaliteit ontwikkelen om continu bij te leren. Hij moedigt studenten aan om een werkplek te vinden waar ze kansen krijgen om zichzelf verder te ontwikkelen. In het curriculum is er dan ook veel aandacht voor talentontwikkeling en studenten worden uitgedaagd om telkens uit hun comfortzone te stappen. En dat loont! Zo hebben ze al verschillende succesvolle alumni: Jens doet het heel goed bij de Vlaamse overheid, Mikail heeft een eigen communicatiebureau opgericht, en momenteel werkt er ook iemand bij Bayer in Nederland. Dit laat zien dat de opleiding een sterke basis biedt voor een succesvolle loopbaan. Veel afgestudeerden blijven zichzelf dan ook bijscholen, wat hun succes in de arbeidsmarkt bevordert. 

Netwerkmomenten 

De opleiding organiseert jaarlijks een dompelweek waarbij gastsprekers uit verschillende sectoren hun kennis delen. Ook doen studenten praktijkervaring op door marktonderzoek te verrichten voor externe bedrijven, zoals recent voor Bike Republic van Colruyt. Ze maken businessplannen en runnen een mini-onderneming, wat hen dan weer voorbereidt op het echte werkveld. Via verschillende opdrachten bouwen ze dus al tijdens hun studie aan een eigen netwerk. 

De toekomst van de marketing- en communicatiesector 

De marketingwereld staat voor grote uitdagingen, mede door de opkomst van AI. Patrick benadrukt dat het belangrijk is dat studenten leren hoe ze als mens nog het verschil kunnen maken naast geautomatiseerde tools. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat ze leren hoe ze de juiste prompts kunnen opstellen. En laat dat nu juist zijn waar de docenten Marketing- en Communicatiesupport in de komende jaren op zullen focussen. 

Tot slot geeft het opleidingshoofd nog waardevol advies aan mensen die een carrière in marketing overwegen: "Marketing is altijd boeiend en dynamisch want niemand van ons weet waar hij of zij over 20 jaar werkt. De opleiding biedt een brede basis waardoor je in veel verschillende sectoren aan de slag kunt. Wees bereid om constant bij te leren en zoek een werkplek waar je deze kansen ook krijgt."

Overweeg je een carrière in marketing en/of communicatie? Deze tweejarige graduaatsopleiding biedt jou de tools, kennis en netwerkmogelijkheden om succesvol te zijn in deze snel veranderende sector. Kijk zeker eens op de opleidingspagina voor meer informatie.

Deel dit