Graduaat informatiebeheer
Graduaat

Infor­matiebe­heer

Kom langs op één van onze infodagen

Voor wie

Op 27 februari 2024 werd door het College van Bestuur van EhB beslist om deze opleiding niet in te richten in het academiejaar 2024-2025. Bekijk hier waar je deze opleiding wel kunt volgen. 

Voor wie

Op 27 februari 2024 werd door het College van Bestuur van EhB beslist om deze opleiding niet in te richten in het academiejaar 2024-2025. Bekijk hier waar je deze opleiding wel kunt volgen. 

Hoe ziet de opleiding eruit

  • Les op campus Leuven
  • Docenten uit het werkveld
  • Mogelijkheid tot flexibele trajecten combineerbaar met je privéleven
  • Startdata in september, november en februari
  • Veel begeleiding en een coachende aanpak.
  • Een diploma hoger onderwijs in twee jaar.

De tweejarige opleiding bereidt je helemaal voor op een functie als bibliotheek-, archief-, informatiedeskundige of erfgoedregistrator. Dankzij je enorme vaktechnische kennis beheer je vlot informatie. Je zorgt dat die beschikbaar is voor alle gebruikers. Heeft iemand een vraag of probleem? Dan help je die klantvriendelijk en deskundig verder. Tijdens de interactieve opleiding ligt de nadruk op praktijk. Je brengt dan ook een derde van je opleiding door op de werkvloer. Zo wordt informatiebeheer je tweede natuur en ben je helemaal klaar voor de arbeidsmarkt. 

Vakken

Jouw opleiding in 5 leerlijnen

Je volgt les op dinsdag, woensdag en donderdag – in de namiddag en ‘s avonds. Je doorloopt in totaal 30 opleidingsonderdelen of 120 studiepunten. Interesse in het lessenrooster? Neem contact op met ons.

Brede sector

In het onderdeel ‘brede sector’ maak je kennis met de werkvloer in al zijn facetten. Je ontdekt alle soorten bibliotheken, archieven en informatiecentra. Je krijgt inzicht in erfgoedinstellingen, beroepsverenigingen, … Kortom, dé culturele en maatschappelijke context waarin je als informatiebeheerder terechtkomt. Daarnaast maak jij je belangrijke technische competenties eigen:
 

  • metadatering
  • collectieontwikkeling
  • selectie, conservatie en vernietiging van archief

Digitalisering

Het gedeelte ‘digitalisering’ bereidt je voor op de toekomst. Je leert om vlot te werken met courante kantoorsoftware. Je verkent programmeer- en markuptalen en opmaaksoftware. Tot slot verdiep je je in de belangrijkste digitaliserings- en automatiseringstechnieken en maak je kennis met de gevaren en valkuilen daarvan.

Publiekswerking

Publiekswerking is cruciaal op de werkvloer. Daarom telt dit gedeelte 34 studiepunten. Je leert proactief nadenken over de manier waarop jouw informatieaanbod je doelgroepen bereikt. Dat doe je door aan vijf realistische of echte projecten te werken.

Soft skills

De ideale publiekswerker werkt goed samen, communiceert vlot en legt gemakkelijk contact. Daarnaast weet hij hoe hij gebruikers wegwijs maakt in zijn expertise. Dat leer je in het gedeelte ‘soft skills’. Je focust eerst op één of twee vaardigheden en past die daarna toe in een project.

Professionele ontwikkeling

Eerst loop je stage in een laagdrempelige instelling, bijvoorbeeld een openbare bibliotheek. Daarna stap je uit je comfortzone en ga je aan de slag in andere, meer uitdagende instellingen zoals bijvoorbeeld een wetenschappelijke bibliotheek of een archief. Jij kiest. In het tweede jaar loop je stage in het type instelling waarin jij je graag wilt specialiseren.

Drie afstudeerrichtingen

Na het eerste jaar kies je een afstudeerrichting: Bibliotheek, Archief of Erfgoedregistratie – elk goed voor 32 studiepunten. Zo specialiseer je jezelf in één van de drie deelsectoren. De andere vakken volg je samen met medestudenten van de andere afstudeerrichting, zodat je als breed gevormde informatieprofessional snel aan de slag kan in de sector.

Veld
Credits
Brede sector
Inleiding in de sector
4
Juridische aspecten van informatie I
3
Juridische aspecten van informatie II
4
Heritage Skills
3
Informatiebeheer I
4
Digitalisering
ICT-skills I
3
Opmaaksoftware
3
Digitalisering
4
Publiekswerking
Informatie & gebruikers
3
Marketing en public relations
3
Informatievaardigheden
4
Project event
5
Soft skills
Soft skills I
3
Soft skills II
3
Professionele ontwikkeling
Stage I + POP
5
Stage II + POP
6
Veld
Credits
Brede sector
Informatiebeheer II
4
Informatiebeheer III
3
Collectieontwikkeling, Archiefmanagement of Immaterieel & cultureel erfgoedbeheer*

Op basis van de afstudeerrichting Bibliotheek, Archief of Erfgoedregistratie.

*Het betreft afstudeerrichting Erfgoedregistratie: onder voorbehoud goedkeuring Vlaamse Regering.

3
Digitalisering
ICT-skills II
4
Open Science, Digitaal informatiebeheer of Heritage ICT*

Op basis van de afstudeerrichting Bibliotheek, Archief of Erfgoedregistratie.

*Het betreft afstudeerrichting Erfgoedregistratie: onder voorbehoud goedkeuring Vlaamse Regering.

4
Publiekswerking
Kwaliteitszorg
3
Participatie
5
Project trends & innovatie

Op basis van de afstudeerrichting Bibliotheek, Archief of Erfgoedregistratie*.

*Het betreft afstudeerrichting Erfgoedregistratie: onder voorbehoud goedkeuring Vlaamse Regering.

5
Project vorming of Project erfgoedgemeenschap*

Op basis van de afstudeerrichting Bibliotheek, Archief of Erfgoedregistratie.

*Het betreft afstudeerrichting Erfgoedregistratie: onder voorbehoud goedkeuring Vlaamse Regering.

5
Soft skills
Soft skills III
3
Soft skills IV
3
Keuzeruimte
3
Professionele ontwikkeling
Stage III + POP
7
Stage IV + POP
8

ECTS-fiches en lessenrooster

Na je studie

Aan het werk 

  • openbare bibliotheken
  • wetenschappelijke bibliotheken aan unief of hogeschool
  • musea
  • erfgoedinstelilngen
  • cultureel erfgoed archieven
  • informatiebeheersdiensten van gemeenten en overheden
  • documentatiecentra van advocaten, verzekeraars enz
  • kennis- en informatiebeheersdiensten in bedrijven

Ben je ambitieus? Dan groei je snel door naar een verantwoordelijke functie – zoals bibliothecaris, functioneel beheerder, of Sharepoint- of informatiebeheerder.

Bekijk zeker ook eens de website van onze beroepsvereniging VVBAD of steunpunt FARO voor vacatures of meer informatie over de sector.

Verder studeren

Een extra afstudeerrichting

Tijdens de opleiding kies je voor één van de drie afstudeerrichtingen: Bibliotheek, Archief of Erfgoedregistratie. Kriebelt het om ook de andere afstudeerrichting te voltooien? Dat kan! Je volgt dan een extra traject van 32 studiepunten.

Een bachelor

Start met de  professionele bachelor Sociaal Werk. Je krijgt vrijstellingen. Je volgt een programma van 94 studiepunten binnen de bachelor Sociaal werk voor Volwassenen en kiest uit twee afstudeerrichtingen: Maatschappelijk Werk of Sociaal-cultureel Werk. Je kan ook het reguliere dagprogramma volgen met als afstudeerrichting Sociaal-cultureel werk. Dit programma omvat 104 studiepunten.

Waar heb je les

Campus Leuven

  • In Heverlee, vlakbij Leuven 
  • Vlot bereikbaar met openbaar vervoer, fiets, step en auto
  • Leuke lunchspots vlakbij campus 
  • Ruime parking op de campus 

 

Contact:

Openingsuren studentensecretariaat:

  • Maandag en woensdag: 11u tot 19u
  • Donderdag: 13u tot 19u 

Flexibel studeren

Werken en studeren

Het werktraject is ontwikkeld voor iedereen die (deeltijds/voltijds) werken en studeren wil combineren. Contacteer je trajectbegeleider om mogelijke faciliteiten zoals digitaal onderwijs te bespreken. 

Starten in februari

Is het academiejaar al gestart en heb je geen zin om een volledig academiejaar te verliezen? Je kan deze opleiding ook starten in februari. Bekijk via deze pagina het programma.

Studiekosten

Hieronder vind je een kort overzicht van de kosten. Lees hier een uitgebreid overzicht

Inschrijvingsgeld

Het inschrijvingsgeld aan een hogeschool hangt onder meer af van

  • het type contract,
  • het aantal studiepunten waarvoor je je inschrijft,
  • je statuut.

Meer informatie vind je ook terug op de pagina van de Vlaamse overheid.

 

Vast gedeelte

Variabel gedeelte per studiepunt

Voltijdse studenten ’23-’24 (60 studiepunten)

Niet-beurstariefstudent

€ 282,1

€ 13,5

€ 1.092,1

Bijna-beurstariefstudent

€ 282,1

€ 4,9

€ 576,1

Beurstariefstudent

€ 128,8

€ 0

€ 128,8

Opleidingsgebonden kosten

Hier vind je het overzicht van de opleidingsgebonden kosten per jaar.

Studiefinanciering

Inschrijvingsgeld, boeken en cursussen, kot, vervoer … studeren kost wel wat. Maar dit mag geen hindernis vormen om te studeren aan EhB. Check alle mogelijkheden om ondersteuning te krijgen: 

Kwaliteitsvol onderwijs

Erasmushogeschool Brussel streeft kwaliteitsvol onderwijs na en ontwikkelt haar opleidingen voortdurend om te voldoen aan (inter-)nationale kwaliteitskenmerken. EhB zet maximaal in op het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur en hanteert haar eigen kwaliteitsregie als fundament voor kwaliteitsvol onderwijs. 
 
Verschillende instrumenten garanderen het versterken en borgen van de onderwijskwaliteit van deze opleiding:

  • In 2018 vond een toets nieuwe opleiding plaats voor deze opleiding. Lees het volledige rapport.
  • De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) besloot dat deze opleiding op internationaal aanvaarde wijze potentiële kwaliteit biedt: zie besluit toets nieuwe opleiding.

De website opleiding in cijfers van de Vlaamse overheid geeft informatie over het profiel van deze opleiding zoals wie deze opleiding volgt, hoelang studenten erover doen om hun diploma te behalen, etc.
 
Lees meer over de kwaliteitsborging binnen EhB.

Infodagen

We zwieren op verschillende momenten tijdens het jaar de deuren van onze campussen open. Je bent dan welkom voor een toffe babbel met docenten en studenten, een rondleiding op campus, een inkijk in cursussen en je inschrijving.              

  • Zaterdag 16 maart 2024, van 10u tot 15u
  • Zaterdag 4 mei 2024, van 10u tot 13u
  • Zaterdag 29 juni 2024, van 10u tot 15u
  • Zaterdag 7 september 2024, van 10u tot 15u
  • Woensdag 11 september 2024, van 17u tot 20u

Openlesweek

Benieuwd hoe het eraan toegaat op campus? Goesting om je even een echte student te wanen? 

  • Kom een workshop of les volgen 
  • Tijdens de krokusvakantie

Check altijd deze pagina voor last-minute wijzigingen. Wil je op de hoogte gehouden worden van al onze events? Laat dan je gegevens achter.

Inschrijven

Klaar om je in te schrijven? Top! Op deze pagina kan je van start met je inschrijving. Je vindt er alle belangrijke info terug: wat moet je in orde brengen, hoeveel kost studeren, wat met je leerkrediet, toelatingsvoorwaarden, financiële steun enz. Je kan je inschrijving volledig online afronden, je kan langskomen op ons studentensecretariaat of tijdens onze volgende infodag.  

Leerkrediet

Start je aan een graduaatsopleiding binnen een diplomacontract? Dan is de regelgeving met betrekking tot leerkrediet niet van toepassing. Je moet geen studiepunten inzetten om met de opleiding te starten. Bovendien wordt je leerkrediet terug aangevuld tot 60 studiepunten na het behalen van je diploma, zodat je een aanvultraject kan starten voor een bacheloropleiding.

De openingsuren van ons studentensecretariaat:

  • maandag en woensdag van 11u tot 19u en donderdag van 13u tot 19u
  • Interleuvenlaan 5, 3001 Heverlee 

Info voor bedrijven

Wij zijn steeds op zoek naar bedrijven die met ons willen samenwerken. Als stageplek, als mentor voor een project, als gastspreker op een seminarie,... Elk bedrijf met informatieprofessionals kan bij ons terecht.

Informatie aan Zee

Contact