graduaat informatiebeheer
Graduaat (HBO5)

Informatiebeheer: Bibliotheek en Archief

Overtuigd van deze opleiding?

NVAO (Nederlands-Vlaamse Accredetatieorganisatie)

“De graduaatsopleiding Informatiebeheer van EhB is een duurzame opleiding die kan meegroeien met de continue vernieuwingen in het werkveld.”

Duik in de informatiewereld ...

... en word onmisbaar in bibliotheken en archieven

Vertoef je het liefst de hele dag in een bibliotheek of archief? Wil je alles weten over informatie en documentatie? En schrikt een digitale en snel evoluerende omgeving je niet af? Dan is de graduaatsopleiding Informatiebeheer iets voor jou.

De tweejarige opleiding bereidt je helemaal voor op een functie als bibliotheek-, archief- of informatiedeskundige. Dankzij je enorme vaktechnische kennis beheer je vlot informatie. Je zorgt dat die beschikbaar is voor alle gebruikers. Heeft iemand een vraag of probleem? Dan help je die klantvriendelijk en deskundig verder.

Tijdens de interactieve opleiding ligt de nadruk op praktijk. Je brengt dan ook een derde van je opleiding door op de werkvloer. Zo wordt informatiebeheer je tweede natuur en ben je helemaal klaar voor de arbeidsmarkt. De graduaatsopleiding Informatiebeheer is de ideale start van je carrière.

De graduaatsopleiding Informatiebeheer is de ideale start van je carrière: in september én in februari!

 

Inkanteling HBO5

Ondertussen weet je waarschijnlijk al dat de vroegere HBO5-opleidingen sinds september 2019 nu graduaatsopleidingen zijn. Dat betekent dat je deze opleiding nu als graduaatsstudent aan de hogeschool volgt (en dus niet meer bij een CVO). Wat veranderde er voor jou? Lees meer op deze pagina.

Op naar een veelbelovende toekomst

De informatiesector wacht vol ongeduld op pas afgestudeerden zoals jij. Je gaat dus meteen aan de slag. Je komt terecht in:
 

  • openbare bibliotheken
  • wetenschappelijke bibliotheken aan universiteiten en hogescholen
  • museumbibliotheken
  • schoolbibliotheken
  • culturele archieven
  • openbare archieven in steden en gemeenten
  • culturele centra
  • documentatiecentra van advocatenkantoren en verzekeraars

Ben je ambitieus? Dan groei je snel door naar een verantwoordelijke functie – zoals bibliotheek- of archiefdeskundige, informatiespecialist, of Sharepoint- of informatiebeheerder.

Verder studeren?

Tijdens de opleiding kies je voor één van de twee afstudeerrichtingen: Bibliotheek of Archief. Kriebelt het om ook de andere afstudeerrichting te voltooien? Dat kan! Je volgt dan een extra traject van 35 studiepunten.

Of heb je je zinnen gezet op de professionele bachelor Sociaal Werk? Dan krijg je vrijstellingen voor een aantal vakken. Je volgt een programma van 94 studiepunten en kiest uit 3 afstudeerrichtingen: Maatschappelijk Werk, Maatschappelijke Advisering of Sociaal-cultureel Werk.

Het tofste aan deze opleiding is de link met de praktijk. Zo kun je na je studies onmiddellijk aan de slag in het werkveld en weet je perfect wat het inhoudt.

Jouw opleiding in 5 leerlijnen

Je volgt les op dinsdag, woensdag en vrijdag – in de namiddag en ‘s avonds. Je doorloopt in totaal 30 opleidingsonderdelen of 120 studiepunten.

Die zijn onderverdeeld in vijf leerlijnen:
 

  1. brede sector
  2. digitalisering
  3. publiekswerking
  4. soft skills
  5. professionele ontwikkeling

 

Alles wat je nodig hebt

Brede sector

In het onderdeel ‘brede sector’ maak je kennis met de werkvloer in al zijn facetten. Je ontdekt alle soorten bibliotheken, archieven en informatiecentra. Je krijgt inzicht in erfgoedinstellingen, beroepsverenigingen, … Kortom, dé culturele en maatschappelijke context waarin je als informatiebeheerder terechtkomt.

Daarnaast maak jij je belangrijke technische competenties eigen:
 

  • classificatiemethodieken
  • collectieontwikkeling
  • conservatie en vernietiging van archief

Digitalisering

Het gedeelte ‘digitalisering’ bereidt je voor op de toekomst. Je leert om vlot te werken met courante kantoorsoftware. Je verkent programmeer- en markuptalen en opmaaksoftware. Tot slot verdiep jij je in de belangrijkste digitaliserings- en automatiseringstechnieken en maak je kennis met de gevaren en valkuilen daarvan

Publiekswerking

Publiekswerking is cruciaal op de werkvloer. Daarom telt dit gedeelte 34 studiepunten. Je leert proactief na te denken over de manier waarop jouw informatieaanbod je doelgroepen bereikt. Dat doe je door aan vijf realistische of echte projecten te werken.

Soft skills

De ideale publiekswerker werkt goed samen, communiceert vlot en legt gemakkelijk contact. Daarnaast weet hij hoe hij gebruikers wegwijs maakt in zijn expertise. Dat leer je in het gedeelte ‘soft skills’. Je focust eerst op een of twee vaardigheden en past die daarna toe in een project.

Professionele ontwikkeling

In het gedeelte ‘professionele ontwikkeling’ bereid je je voor op de arbeidsmarkt. Eerst loop je stage in je vertrouwde omgeving – een plaatselijke bibliotheek. Vervolgens stap je uit je comfortzone en ga je aan de slag in een wetenschappelijke bibliotheek of een speciaal archief. Jij kiest.

Na het eerste jaar kies je een afstudeerrichting: Bibliotheek of Archief – elk goed voor 35 studiepunten. De vakken van beide richtingen overlappen elkaar grotendeels.

Field
Credits
Brede sector
Inleiding in de sector
3
Types bibliotheken
3
Erfgoed, cultuur & maatschappij
3
Informatiebeheer 1
4
Juridische aspecten van informatie
3
Digitalisering
IT-skills
3
Opmaak software
3
Digitalisering
4
Publiekswerking
Collectie- en gebruikersprofielen
3
Marketing en public relations
3
Informatievaardigheden
4
Project event
5
Softskills
Softskills 1
3
Softskills 2
3
Professionele ontwikkeling
Stage 1
3
Stage 2
4
POP 1
3
POP 2
3
Field
Credits
Brede sector
Informatiebeheer 2
4
Informatiebeheer 3
3
Collectieontwikkeling of Archiefmanagement

Op basis van de afstudeerrichting Bibliotheek of Archief.

3
Digitalisering
Bibliotheeksoftware
4
Datamanagementsoftware of Digitalisering & automatisering

Op basis van de afstudeerrichting Bibliotheek of Archief.

4
Publiekswerking
Kwaliteitszorg
3
Project participatie
5
Project mediawijsheid of Project valorisatie

Op basis van de afstudeerrichting Bibliotheek of Archief.

3
Project vorming bib medewerkers of archiefmedewerkers

Op basis van de afstudeerrichting Bibliotheek of Archief.

5
Project trends innovatie bib of archief

Op basis van de afstudeerrichting Bibliotheek of Archief.

3
Softskills
Softskills 3
3
Softskills 4
3
Professionele ontwikkeling
Stage 3
5
Stage 4
6
POP 3
3
POP 4
3

Campus Leuven

Je volgt de opleiding op campus Leuven. Daar vind je de nodige uitdaging en inspiratie om je opleiding succesvol af te werken. Je krijgt les in klas- of computerlokalen – afhankelijk van het vak en de lesinhoud. Daarnaast ben je welkom in de openleercentra en het studielandschap. En heb je altijd toegang tot de online catalogi van de Erasmushogeschool Brussel.

Honger gekregen? Verover tijdens de pauzes een plaatsje in het atrium of de studentenlounge en laad je batterijen weer op. Of geniet van een heerlijke lunch in de broodjeszaak op de campus.

Je bereikt de campus gemakkelijk

Interleuvenlaan 5
3001 Heverlee, Leuven

Openbaar vervoer: neem aan het station van Leuven de bus en stap af aan de halte Haasrode UCLL

  • 630 en 4 richting Haasrode
  • 5 richting Vaalbeek

Blue-bike: huur je fiets aan het station van Leuven en fiets in 20 minuten naar de campus.

Auto: zet je auto op de ruime parking achter het gebouw van Interleuvenlaan 5.

Wil je meer weten?

Controleer of je mag starten

Heb je geen diploma secundair onderwijs? Dan mag je toch starten als je slaagt voor de toelatingsproef. Voor meer info omtrent de voorwaarden kan je op onze pagina toelatingsvoorwaarden terecht.

Inschrijvingsprocedure

Omwille van de Coronamaatregelen schrijf je je volledig online in op www.erasmushogeschool.be/nl/inschrijven.

Wat kost het?

Je kan alle info over studiegeld vinden op onze Wat kost het?-pagina.

Studentensecretariaat

Secretariaat

Wil je graag langskomen? We zijn aanwezig op maandag, woensdag en donderdag van 13:00 - 19:00 uur.

Locatie

Campus Leuven
Interleuvenlaan 5
3001 Heverlee
campusleuven@ehb.be

Any question?

Heb je nog vragen? Of wil je een persoonlijk gesprek inplannen (digitaal of op campus)? Verstuur je verzoek via graduaat.informatiebeheer@ehb.be
Download de folder hier
Bestel de gedrukte folder hier
Deel dit