Nutriscore
Verhaal

Diepvriesfrieten of zalm

Met een campagne wil minister van Volksgezondheid Maggie De Block de nutriscore bekender maken. Meteen barste er een hevig debat los over zin of onzin.

Systeem met voor- en nadelen

“De nutriscore is een manier voor consumenten om te beoordelen of een product al dan niet gezond is,” vertelt docent voedings- en dieetkunde Jan Baudonck, “het systeem heeft heel wat voordelen. Zo is het voor iedereen meteen duidelijk wat een gezond en wat een ongezond product is. Maar daar stopt het natuurlijk bij. Het geeft geen aanbevelingen naar een gezond voedingspatroon. Het is niet duidelijk hoeveel je van een bepaald product mag eten. Je weet er niet mee hoeveel of weinig er binnen een gezonde levensstijl hoort.”

Frietjes of zalm

Diepvriesfrieten kregen als score A (de beste score) terwijl een pakje gerookte zalm op D uitkomt. De score maakt dus rare bochten. “In feite niet”, aldus Jan Baudonck, “het probleem is dat er geen rekening gehouden wordt met de verwerking achteraf. Neem nu bijvoorbeeld aardbeien. Een lekker en gezond product. Dat krijgt dus een A score. Maar wat doen veel mensen. Ze maken een kommetje aardbeien klaar en overgieten dat met suiker. Dan is dat eigenlijk geen A product meer. Hetzelfde geldt dus ook voor diepvriesfrieten. Op zich is dat gewoon een aardappel die in stukjes gesneden is. Daar is dus totaal niks verkeerd aan. Maar als je die gaat bakken in frietvet en daar een dikke kwak mayonaise op doet, dan hebben we natuurlijk een ander verhaal. Aan de andere kant denk ik dat voor een aantal consumenten hun ogen wel zullen opengaan. Cornflakes om maar iets te noemen is bijvoorbeeld een product dat door de meeste mensen als een gezond product wordt beschouwd. Maar in feite zit daar heel wat suiker in. Dat zal je dus met de nutriscore in een oogwenk kunnen zien. Verschillende producten zoals frietjes en zalm zijn moeilijk te vergelijken, maar het is wel waardevol om binnen één soort voedingsmiddelen met elkaar te vergelijken: binnen de ontbijtgranen heb je soorten die A zijn of D, dan weet je wel welke de 'betere' ontbijtgranen zijn."

Share this