studenten biomedische laboratoriumtechnologie ehb erasmushogeschool
Verhaal

EhB inspireert KdG

De docenten van Biomedische laboratoriumtechnologie gaven een presentatie over Blended Learning op de Canvasdag. Dat is een dag waarop alle Vlaamse hogescholen en universiteiten die met het leerplatform Canvas werken, ideeën met elkaar uitwisselen. Omdat hun verhaal zo inspirerend was, werden ze door de collega’s van de KdG uitgenodigd om hun werkwijze uit de doeken te doen op één van hun campussen.
Binnen Blended Learning werkte de opleiding drie concepten uit:


1.    Differentiatie binnen de basiswetenschappen

Binnen de opleiding biomedische wetenschappen, zijn basiswetenschappen niet weg te denken. In het eerste jaar stromen heel wat verschillende studenten in. Velen onder hen hebben een wetenschappelijke vooropleiding, anderen kregen maar een beperkte wetenschappelijke basis mee. Alle studenten zitten dus op een verschillend niveau. Studenten kunnen hun eigen niveau voor de basiswetenschappen testen in een aantal zelftesten. Diegenen die sterk scoren in deze testen hoeven niet naar het werkcollege te komen. Wie het wat moeilijker heeft, kan dan terecht in het werkcollege waar we met extra oefeningen aan de slag gaan. 

2.    Flipping the clasroom

In dit systeem, gaan studenten bepaalde hoofdstukken uit een vak zelf eerst thuis voorbereiden. De docenten voorzien hier uiteraard aangepast studiemateriaal voor, van cursus over PowerPoint tot filmpjes. Nadien maken de studenten alweer een zelftest. Op die manier kunnen ze zelf zien waar hun eigen noden en vragen zich situeren en kan de docent zich daar op concentreren. De docent analyseert daarnaast de antwoorden op de zelftesten en kan ook daaruit opmaken waar hij tijdens de les op moet ingaan. Het grote voordeel is dat de lestijd optimaal benut wordt en dat hierdoor ook het aantal lesuren beperkt wordt.

3.    Optimalisatie labotijd

Waar de docenten vroeger allerlei procedures en theorie mee gaven bij de start van een labo, gaan de studenten dit nu thuis zelf doen. Ze krijgen hier alweer aangepast materiaal voor. Nadien maken ze een zelftest en kunnen ze in het labo onmiddellijk aan de slag. Zo verspelen we geen kostbare labotijd. De studenten kunnen de labotijd maximaal inzetten om aan praktische vaardigheden te werken.  
 

Share this