studenten verpleegkunde ehb erasmushogeschool
Verhaal

Klaar om iemand te redden

Onze studenten verpleegkunde dompelden zich vorige week onder in evacuatie- en immobilisatie technieken. 

Niet in oogwenk

In het derde jaar bachelor verpleegkunde krijgen de studenten eerst een theoretisch vak over traumatologie. Binnen casuïstiek traumatologie leren ze hoe ze bepaalde cases moeten aanpakken. Met deze praktijksessie bouwen ze verder op deze theorie. Volgens docent Frank Borremans is dit zeer nuttig: “Voor de studenten is het nuttig om eens te zien hoe je in de praktijk met het materiaal omgaat. Dat een ziekenhuisbrancard met een patiënt op wel wat zwaarder weegt dan je denkt. Ze leren dat je bijvoorbeeld iemand met een wervelletsel niet op een oogwenk kan evacueren. Maar dat het tijd vraagt om zo’n patiënt te verplaatsen met het juiste materiaal en via het correcte stappenplan.” 


Rampengeneeskunde

Deze technieken passen ook in de voorbereiding van het vak rampenmanagement dat nog wat verder op het parcours va de studenten gegeven wordt. Een belangrijke regel voor studenten is Do Not Further Harm, zo vertelt Frank Borremans: “Bij pre-hospitaal zorg is het cruciaal om een patiënt niet nog meer schade te berokkenen. Iemand met een letsel verkeerd verplaatsen kan grote gevolgen hebben en nog meer schade toebrengen. Vandaag leren de studenten onder andere werken met een wervelplank, halskraag, vacuüm matras,… De lesgevers zijn trouwens allemaal mensen die ofwel op spoed of bij de Mug werken of een stevige 112-ervaring hebben. Onder hen zijn er trouwens ook twee oud-studenten.”


Naast het werken met materiaal, leren de studenten ook de ABCDE methode. Dat is een gestandaardiseerde benadering van een persoon die je ergens aantreft. De studenten leren zonder enig materiaal toch zorgen toe te dienen en de situatie en patiënt te analyseren. Student Bram De Loose is erg te spreken over de lessen: “Deze lessen zijn zeker een meerwaarde. Het is erg boeiend om het materiaal eens vast te hebben en te zien hoe je het moet gebruiken. We hebben alles al wel gezien in een Powerpoint in de les, maar dat valt hier toch niet mee te vergelijken.”


Studente Hannah Hommen voelt zich door deze lessen alweer een stapje sterker: “Als ik iemand op straat zou zien liggen, zou ik sowieso wel ingrijpen. Maar door deze lessen weet ik nu nog beter wat ik moet doen en in welke volgorde. Daarnaast is het erg nuttig dat we met al dit materiaal aan de slag kunnen gaan. We ondervinden toch dat het in de praktijk moeilijker en trager gaat dan je zou inschatten tijdens de theorielessen.”
 

Share this