Inspiratiedag Peer Support

Inspiratiedag
Studiedag
Dates
,
9:30
to
16:00
Location
HOGENT, De Wijnaert - Geraard de Duivelstraat 5, 9000 Gent
Price
gratis
Reservation
verplicht
Opgelet: nieuwe locatie en aangepast uurrooster.

EhB en HOGENT bundelen de krachten voor deze inspiratiedag. Sociale interactie tussen studenten en het stimuleren van betekenisvol leren, leiden tot een verhoging van succeservaringen in het hoger onderwijs. Ook de positieve invloed van peer learning op het mentaal welzijn van onze studenten geeft interessante invalshoeken voor de opzet van peer support in beide instellingen.

Tijdens de inspiratiedag krijg je via verschillende keuzesessies concrete suggesties om mee aan de slag te gaan, in het bijzonder in de ondersteuning voor studenten met een functiebeperking.

Programma
9u30-10u00 Onthaal
10u00-10u15 Verwelkoming door Ann Brusseel (algemeen directeur EhB)
10u15-11u15 Rebecca Léonard: Keynote Tutoring
11u15-11u30 Pauze met koffie
11u30-12u30 Inspiratiesessie 1
12u30-13u15 Middagpauze met broodjeslunch
13u15-13u30 Verwelkoming door Koen Goethals (algemeen directeur HOGENT)
13u30-13u45 Miriam Mitu, studente HOGENT aan het woord
13u45-14u45 Inspiratiesessie 2
14u45-15u00 Pauze met fruit
15u00-16u00 Inspiratiesessie 3
16u00  Afsluitend netwerkmoment

Een overzicht van alle sessies vind je op deze pagina

Praktisch

Donderdag 14 november - 9u30 tot 16u00
HOGENT, De Wijnaert 
Geraard de Duivelstraat 5
9000 Gent

*Rebecca Léonard (studentenpsycholoog aan het Studiebegeleidingscentrum van de VUB)

Peer tutoring krijgt vaak een eenzijdige invulling van vakinhoudelijke begeleiding. VUB gaat voor een holistische benadering waarbij ook vakoverschrijdende facetten (vb. taal, studievaardigheden) mee in rekening worden gebracht. We kiezen voor een autonomie-ondersteunende begeleiding waarbij de tutees zo snel mogelijk terug alleen aan de slag kunnen (zelfregulerend leren). We geloven hierbij in het belang van zowel een adviserende als een coachende houding van de peertutor. De meerwaarde en de voor- en nadelen van deze beide houdingen worden besproken. In deze keynote wordt ook aandacht besteed aan de concrete uitwerking van dit project (intake, opleiding, online-platform, koppeling van tutee-tutor en de tutorbegeleiding).

Share this