Devine is een combinatie van design en development
Professionele Bachelor

Multimedia & Communicatietechnologie

Ik heb mijn keuze gemaakt!

Creativiteit. Technologie. Cool Stuff.

Gepassioneerd door die steeds veranderende geconnecteerde wereld? Ben jij een digitale maker van de toekomst? Kom dan 'Multimedia & Communicatietechnologie' studeren: een innoverende opleiding aan Erasmushogeschool Brussel.

In deze praktijkgerichte opleiding leer je multimediatoepassingen maken zoals apps, websites, virtual reality-games, motion graphics en interactieve projecties. Met behulp van de nieuwste technologieën ga je op zoek naar de perfecte balans tussen design en development.

Web Technology

Web

Front-End | Back-End | Cloud & Webservices

Word een hard-core webdesigner en -developer. Je leert er werken met de nieuwste en meest geavanceerde webtechnologieën.

Virtual Reality

Alternate Reality

3D-modeling & -animation | Real-time 3D | X-reality

Creëer toepassingen voor augmented, extended en virtual reality. Je volgt de trends op de voet en innoveert voor de toekomst.

Mobile Apps & Internet of Things

Mobile Appliance

Android | iOS | IoT & AI

Ontwerp en ontwikkel native apps voor mobiele toestellen en multimediale ‘Internet of Things’-toepassingen (IoT).

Interactieve projecties

Interactive Motion

Motion Capture & Live Visuals | Motion Graphics | Generative Motion

Werkelijke camerabeelden of geanimeerde computerbeelden? Maak interactieve projecties en audiovisuele producties en verbluf je toeschouwers.

Digital Experience Design

Digital making

Installation | Interaction | Experience

Van storytelling en conceptual thinking tot physical prototyping. Bedenk en maak de digitale producten van de toekomst. 

Multimediatoepassingen

Multimediatoepassingen zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving: apps op onze smartphones en tablets, websites, sociale media, informatiekiosken, interactieve installaties, enzovoort. Al vanaf het eerste jaar leer je deze interactieve multimedia-producten zelf creëren. Je kan bij ons komen experimenteren met innovatieve technologieën, van motion capture tot augmented reality, van AI tot IoT. Een team van experten en coaches leert je werken met de meest relevante frameworks, zal je uit je kot lokken bij het creëren van concepten en leidt je op tot een echte multimedia-professional.

Op het einde van elk semester worden de lessen onderbroken om aan een full project te werken. In opdracht van echte klanten uit de bedrijfswereld ontwikkel je een multimediatoepassing, van concept tot realisatie. Onder hun begeleiding en in teamverband werk je gedurende 3 weken aan dit project. Deze cases zijn het hart van de opleiding omdat je hierin al je verworven kennis kan omzetten in de praktijk.

Na je studie

De multimediasector is een dynamische sector waarin creativiteit en innovatie sterk gewaardeerd worden. De creatieve ontwerp-, ontwikkelings- en innovatievaardigheden die je in deze opleiding aangereikt worden, zijn belangrijke troeven die je naar een boeiende loopbaan zullen leiden.

Specifieke beroepen waarin je je na deze opleiding kunt specialiseren, zijn:

webdesigner en -developer / mobile app-designer en -developer / multimedia consultant / user experience designer / creative digital prototyper / motion designer / digital strategist / user interface designer / usability engineer / projectmanager / internet of things-ontwikkelaar / interaction designer

Je kunt aan de slag bij:

full service agencies / mediabedrijven / web agencies / mobile app agencies / digital marketing bureaus / creative studio's / reclame- en communicatiebureaus / consultancy bedrijven / omroepen / user experience agencies / digital content production studio's / creative technology labs

Maar je kan ook terecht bij talloze ondernemingen die hun digitale communicatie zelf beheren.

Meer dan de helft van alle openstaande vacatures bij de VDAB waarbij een diploma Multimedia & Communicatietechnologie wordt gevraagd, situeert zich in Brussel en in Vlaams-Brabant. Actiris registreerde de multimediaspecialist als een knelpuntberoep. Een diploma Multimedia & Communicatietechnologie biedt dus werkzekerheid.

Studenten krijgen instructies in het Medialab

Of waarom zou je je niet internationaal ontplooien? Je kunt met je vaardigheden overal terecht en als je ondernemingsgezind bent, kun je relatief eenvoudig een internationale markt aanspreken met je innovatief multimediaproduct. Een succesvol product kan hierdoor heel lucratief zijn, maar zelfs een niche-product kan rendabel zijn.

Schrijf je vandaag nog in

Lijkt deze opleiding je op het lijf geschreven? Ben jij die creatieve technoloog die gepassioneerd is door multimedia? Ben je je bewust van de kracht van communicatie en bovendien ambitieus en niet vies van innovatie? Dan ben jij de geknipte kandidaat voor de opleiding Multimedia & Communicatietechnologie. Klik hier om je in te schrijven.

Je vakken

We focussen op de creatie van interactieve multimedia-producten zoals mobile apps, websites, installaties,...

Kom bij ons experimenteren met innovatieve technologieën, van motion capture tot augmented reality, van Artificial Intelligence tot Internet of Things.

We leren je werken met de meest relevante frameworks, lokken je uit je kot bij het creëren van concepten en leiden je op tot mature professionals door een team van de beste experts en coaches van het land.

Gemeenschappelijke vakken

Het eerste jaar is gemeenschappelijk voor alle studenten. We starten van nul en je leert op korte tijd een stevige basis van technische en ontwerpvaardigheden.

Vanaf het tweede opleidingsjaar wordt het gemeenschappelijk programma aangevuld met specialisatiemodules. Je wordt opgeleid tot een echte professional die innovatieve oplossingen kan bedenken en ontwikkelen. Dankzij de laatste actuele ontwikkelingen word je klaargestoomd voor de arbeidsmarkt.

Field
Credits
Design
Design I

Je maakt in dit opleidingsonderdeel kennis met de basisprincipes van grafische vormgeving: typografie, kleur, beeld, compositie en de werkprocessen van een grafisch vormgever. We leren deze principes toepassen en maken daarvoor gebruik van de software uit de professionele wereld (Adobe Illustrator en Photoshop).

Semester
1
5
Design II

Design II gaat over het structuren en vormgeven van informatie. Navigatie is daarbij een belangrijk onderdeel. We doorlopen het hele ontwerpproces van een digitale toepassing: van het ontwikkelen van wireframes over het organiseren van de flow tot de uiteindelijke vormgeving. We maken daarvoor gebruik van software uit de professionele wereld. We kijken hoe we een duidelijk hiërarchie kunnen aanbrengen door gebruik van typografie, kleur en lay-out. We leren designbeslissingen maken en consequent doortrekken naar meerdere (types) pagina's.

Semester
2
5
Development
Development I

Je leert procedureel programmeren met behulp van Javascript. Door gebruik te maken van de grafische mogelijkheden van HTML 5 Canvas leer je op een visuele en intuïtieve manier programmeren. Alle basisconcepten van programmeren komen aan bod: variabelen en objecten, functies en methodes, variatie door middel van iteratiestructuren en selectiestructuren, events en lijst-structuren. Met behulp van de aangeleerde vaardigheden genereer je abstracte afbeeldingen en interactieve animaties.

Semester
1
5
Development II

Je leert object georiënteerd programmeren met behulp van Javascript (ES6). Hierbij leer je zowel de basisconcepten (zoals objecten, klassen en attributen) als geavanceerde concepten (zoals overerving). Daarnaast leer je hoe je data kan uitwisselen met een REST API door gebruik te maken van Ajax REST calls & JSON Objecten. Met behulp van de aangeleerde vaardigheden ontwikkel je een interactieve webapplicatie.

Semester
2
5
Soft skills
Grow I

In 'Grow I’ reflecteer je over je eigen handelen. Op basis van een persoonlijke SWOT werk je persoonlijke doelstellingen uit waar je het volledige academiejaar aan werkt. Je traject gebeurt onder begeleiding van een 'study coach'. Naast het bijwonen van en actief participeren in infosessies waarin je leert studeren, lessen herhalen en aandacht vestigt op habit tracking, neem je deel aan coachingsgesprekken met het doel je persoonlijke en professionele talentontwikkeling te ondersteunen. Daarnaast leer je in het kader van problem solving methoden en creatieve technieken aan om te ontleden, oorzaken te identificeren, alternatieven te genereren, te implementeren en te evalueren.

Semester
1
5
Communication I

Je leert effectief professioneel communiceren. Je wordt je bewust van het belang van goede communicatievaardigheden en krijgt basisinzicht in het mondeling, schriftelijk en digitaal communicatieproces. Je bespreekt de voor- en nadelen van samenwerkingscompetenties, de verschillende fasen in de ontwikkeling van een team, de verschillende taken en rollen in een team en de belangrijkste factoren voor een succesvolle samenwerking. Je leert welke agenderingstechnieken te gebruiken om de vergaderingen gestructureerd te laten verlopen. Via een stapsgewijze aanpak leer je een professioneel rapport te schrijven. Ten slotte krijg je inzicht in de verschillende onderdelen van een effectieve presentatie. Hiernaast word je voorbereid op de opleidingsonderdelen die in het Engels worden onderwezen. 

Semester
2
5
Essentials
Web I

Je leert HTML5 en CSS3 voor het bouwen van een statische website. Je zal in staat zijn een design om te zetten naar een werkende website. Hierbij leer je hoe de pagina-structuur van een website eruit moet zien en ga je aan de slag met het positioneren, vormgeven en inladen van bestanden waarbij je rekening houdt met responsive design. Je schrijft code die performant, gestructureerd & zoekmachinegeoptimaliseerd (SEO) is en waarbij het begrijpen van semantiek essentieel is. Bij dit leerproces zal je fouten kunnen opsporen en de gepaste oplossingen vinden.

Semester
1
5
Technology

Je maakt kennis met elektrische schakeling, spanning, stroomsterkte, weerstand, halfgeleiders, diodes en transistoren. Je koppelt input- en outputcomponenten door middel van verbindingscomponenten aan elkaar tot een werkend geheel. Aan de hand van een programmeertaal stuur je logica elektronica aan waardoor je toegevoegde interactiviteit met een elektronisch systeem realiseert. Je leert zelfstandig een installatie ontwerpen door gebruik te maken van de reeds gekende technologieën.

Semester
2
5
Motion

In dit opleidingsonderdeel krijg je een inleiding tot de vormgeving en productie van digitaal videomateriaal. Je maakt kennis met de belangrijke basisprincipes in pre-productie, productie, post-productie en distributie van digitale video. Hierbij is er naast de audiovisuele principes: workflow, cameratechnieken & opname; een bijzondere aandacht voor video & geluidsmontage, en hardware. Ook VFX en motion graphics basics komen aan bod: green screen, compositing & color grading; keyframes & easing, shape layers & masks.

Semester
1
5
3D

In het opleidingsonderdeel 3D overloop je de vijf opeenvolgende basisstappen voor het aanmaken van 3D assets. Dat zijn, in de meest logische volgorde: modeling, texturing, rendering, rigging en animation. Aan de hand van praktijkoefeningen, met ondersteuning van een aantal hoorcolleges, leer je deze verschillende basis-technieken kennen en ben je aan het eind van de cursus in staat om zelf eenvoudige maar afgewerkte en geanimeerde 3D objecten te maken. Dit doe je aan de hand van de meest geschikte software-applicaties.

Semester
2
5
Full Projects
Full Projects I

Gedurende drie projectweken leer je een goed doordachte website in HTML en CSS te maken. In teamverband worden volgens de basisprincipes van projectmanagement en projectmatig werken binnen de context van multimedia- en communicatietechnologie de fasen doorlopen om te komen tot een bruikbaar en door de klant aanvaard eindproduct. Je wordt tijdens deze periode intensief begeleid door docenten van de opleiding en krijgt je opdracht van een reële klant.
Voorafgaand leer je de basisprincipes van klassiek project management en de kenmerken van projecten. Bijzondere aandacht gaat naar een projectmatige aanpak en de basisprincipes van Agile Scrum projectmanagement. De studenten worden tijdens deze periode intensief begeleid door docenten van de opleiding.

Semester
1
5
Full Projects II

Gedurende drie projectweken vervolmaak je je vaardigheden om volgens de basisprincipes van projectmanagement en projectmatig werken binnen de context van multimedia- en communicatietechnologieën een goed doordachte hybride mobiele app in HTLM, CSS en Javascript te ontwikkelen. In teamverband doorloop je de fasen doorlopen om te komen tot een bruikbaar en door de klant aanvaard eindproduct. Je wordt tijdens deze periode intensief begeleid door docenten van de opleiding en krijgt je opdracht van een reële klant. Voorafgaand leer je hoe je een projectplanning maakt. Je leert hoe je een strokenplanning en een netwerkplanning kan opmaken en waarvoor deze dienen. Verder verdiep je je in onderwerpen, zoals kwaliteitsbeheer, kostenbeheer en risicobeheer. Je leert samenwerken in teams voor grotere opgeschaalde projecten. Je werkt hierbij met de belangrijkste verschillende Agile methodes.

Semester
2
5
Field
Credits
Design
Design III

In dit opleidingsonderdeel oefen je op het maken van originele en concrete concepten, rekening houdend met een doelpubliek. We doorlopen de verschillende fases van design thinking, geven invulling aan een merk, zoeken naar de juiste marketingkanalen en passende campagnes. Onderwerpen zoals marktonderzoek & doelgroepbepaling, brainstorming, prototyping, merkidentiteit & visueel design, marketingkanalen, pitch & presentatie komen aan bod.

Semester
1
5
Design IV

Dit opleidingsonderdeel brengt je kennis bij van UX-design, systemisch design en strategisch design. Tijdens de werkcolleges zet je die opgedane kennis meteen ook in de praktijk. Je leert dan op een iteratieve manier, ideeën genereren, die ideeën omzetten in design keuzes en de gemaakte keuzes ook uitwerken in een dienst of product. Concreet gebruik je design research technieken zoals personae, customer journeys, empathy mapping, problem definition,… om in 4 stappen van idee naar product te gaan.

Semester
1
5
Development
Development I

Gedurende dit opleidingsonderdeel leer je professionele applicaties bouwen met behulp van de programmeertaal Java. Hierbij maken we gebruik van bibliotheken/frameworks. Je leert op een objectgeorienteerde manier gestructureerde applicaties maken die data kunnen verwerken. Ook de interactie met databases komt hierbij aan bod. Verder is er aandacht voor gevorderde programmeertechnieken.

Semester
1
5
Development IV

In dit opleidingsonderdeel ga je nog een stap verder in het objectgeörienteerd programmeren met een focus op belangrijke principes die je voorbereiden op levenslang leren en toekomstige evoluties op vlak van programmeertalen. Zo leer je Design Patterns kennen, generiek opgezette softwarestructuren die veelvoorkomende software-ontwerpprobleem oplossen. Je leert ook klassendiagrammen maken waar de relatie tussen de verschillende klassen en objecten weergegeven wordt.

Semester
2
5
Soft Skills
Communication I

Je leert professioneel communiceren in het Engels, zowel schriftelijk als mondeling. Aan de hand van een bedrijfsbezoek, word je ondergedompeld in een Engelstalige omgeving en leer je hoe een multimediaprofessional communiceert en werkt. Tegelijkertijd krijg je een heuse shot marketing, zodat je niet alleen een concreet & realistisch voorbeeld uit het werkveld te zien krijgt, maar ook zelf een analyse kan maken van een belangrijke speler binnen het werkveld. Om je op deze buitenkans voor te bereiden, krijg je enkele belangrijke tools ter beschikking. Naast essentiële taaltips en inzicht in professioneel Engels taalgebruik, leer je ook courante marketingconcepten herkennen, toepassen en evalueren.

Semester
1
5
Grow II

Je werkt een project uit dat kadert in één van de vijf opgelegde domeinen, formuleert persoonlijke doelstellingen, reflecteert over je eigen attitude (scoring bij start en einde van het project) en brengt alle onderdelen samen in een portfolio. Bijzondere aandacht gaat opnieuw naar zelfmanagement en talentontwikkeling. Daarnaast leer je, als start van het Final Work, hoe je een onderzoeksvraagstuk aanpakt in de colleges rond research.

Semester
2
5
Essentials
Web II

Je leert dynamische websites maken in back- en front-end met behulp van full stack Javascript en andere moderne web technieken. Je leert een volwaardig gestylde website maken dat straalt van persoonlijkheid met geavanceerde CSS animaties . Je web apps krijgen heel wat meer functionaliteiten dankzij het gebruik van Node en NPM. Dynamisch data manipuleren met nosql of realtime databases, de backbone en security van je webapps wordt hier bekeken.

Semester
1
5
Full Projects
Full Projects III

Gedurende drie projectweken maak je een goed doordachte toepassing voor IoT of AI. In teamverband worden alle fasen doorlopen om te komen tot een professioneel eindproduct. Het team is verantwoordelijk voor het projectmanagement en komt tot een presenteerbaar en door de klant aanvaard eindproduct door middel van projectmatig werken. Je wordt tijdens deze periode intensief begeleid door docenten van de opleiding. Voorafgaand leer je de basisprincipes van IoT, AI en machine learning.

Semester
1
5
Full Projects IV

Gedurende drie projectweken werk je, binnen je specialisatiegebied, aan een goed doordachte toepassing voor het herwerken en presenteren van de portfolio’s van medestudenten en externe uitstraling van de opleiding. In teamverband worden alle fasen doorlopen om te komen tot een professioneel eindproduct. Het team is verantwoordelijk voor het projectmanagement en komt tot een presenteerbaar en door de klant aanvaard eindproduct door middel van projectmatig werken.

Semester
2
5
Keuzemodules
Web
Front-End | Back-End | Cloud & Webservices

Word een hard-core webdesigner en -developer. Je leert er werken met de nieuwste en meest geavanceerde webtechnologieën.

Alternate Reality
3D-modeling & -animation | Real-time 3D | X-reality

Creëer toepassingen voor augmented, extended en virtual reality. Je volgt de trends op de voet en innoveert voor de toekomst.

Mobile Appliance
Android | iOS | IoT & AI

Ontwerp en ontwikkel native apps voor mobiele toestellen en multimediale ‘Internet of Things’-toepassingen (IoT).

Interactive Motion
Motion Capture & Live Visuals | Motion Graphics | Generative Motion

Werkelijke camerabeelden of geanimeerde computerbeelden? Maak interactieve projecties en audiovisuele producties en verbluf je toeschouwers.

Digital Making
Experience & Interaction

Van storytelling en conceptual thinking tot physical prototyping. Bedenk en maak de digitale producten van de toekomst. 

Field
Credits
Design
Design V

In dit opleidingsonderdeel ligt de focus op het ontwerp en de creatie van inhoud in het multi-device tijdperk. In eerste instantie gaat het hierbij over inhoud waarin de onderwerpen van de Design opleidingsonderdelen geïntegreerd worden in multimediale toepassingen die dezelfde ervaring over verschillende toestellen aanbieden. We bekijken hoe een wisselende context invloed heeft op de gebruikservaring. Er zal ook verder gekeken worden naar innovatieve cross-mediale vormgeving die de grenzen tussen digitale en fysieke mediavormen overbrugt.

Semester
1
5
Development
Development V

Je maakt kennis met de rol en de principes van datavisualisatie en krijgt een inleiding (basis) tot data-analyse en statistiek. Je maakt daarnaast uitgebreid kennis met de grafische taal van datavisualisaties. Deze inzichten worden vervolgens toegepast in een reeks oefeningen gericht op de vormgeving en de implementatie van statische, dynamische en tot slot ook interactieve datavisualisaties. Je leert hierbij werken met gespecialiseerde software-tools en -bibliotheken.

Semester
1
5
Soft Skills
Communication III

In dit opleidingsonderdeel leer je hoe je een opinie schrijft, een technische publicatie schrijft, een artikel schrijft, presenteert.
Je oefent je bovendien in je luister-, lees-, schrijf- en spreekvaardigheden. Je aandacht gaat voornamelijk naar het verbeteren van je mondelinge receptieve en productieve vaardigheden. Je slaagt erin moeiteloos een uiteenzetting in het Nederlands, Frans en Engels te begrijpen over je vakgebied. Daarnaast neem je ook actief deel aan allerlei oefenvormen van gesproken uitdrukkingsvaardigheid in meerdere talen over onderwerpen die verband houden met je technisch-professionele opleiding.

Semester
1
5
Grow III

Net zoals voorgaande jaren werk je rond het formuleren van persoonlijke doelstellingen, het reflecteren en maken van een portfolio. Ook in ‘Grow III’ wordt de nadruk gelegd op zelfmanagement en verdere talentontwikkeling. Daarnaast werk je actief rond ondernemerszin en ondernemerschap in de colleges rond entrepreneurship. Je verwerft kennis in juridische en financiële onderwerpen die als noodzakelijk dienen beschouwd te worden in hun werksituatie als werknemer en/of hun werksituatie als zelfstandig ondernemer.

Semester
1
5
Specialisatiecluster
Mobile App & Web

Je onderzoekt de technologieën om de uitwerking van je Final Work te faciliteren. Hiervoor stel je een portfolio op met verschillende prototypes die de onderzochte technische aspecten en designs uitdiepen. Dit onderzoek gebeurt hoofdzakelijk op zelfstandige basis met begeleiding van de coaches. Er worden workshops ingericht over relevante thema's die voortvloeien uit jullie onderzoeksproces.

Doorheen het semester wordt het professioneel proces geëvalueerd waarbij gelet wordt op de volgende zaken: Probleemoplossend denken, planning/analyse en uitvoering. Dit zal gebeuren door middel van sprints en milestones. Deze zullen samen met de coaches bepaald worden doorheen het traject.

Semester
1
10
Art & Technology

Het vak wordt vormgegeven aan de hand van een studio-model. Je krijgt een individuele ruimte toegediend in het lokaal alwaar je je onderzoek kunt voeren en documenteren. Je wordt actief begeleid door een aantal coaches en krijgt ter aanvulling van blended learning een aantal workshops aangeboden. Naast deze begeleiding word je aangemoedigd om expertise te vergaren bij relevante bedrijven, organisaties en kunstenaars. Er wordt gefocust op het realiseren van individuele projecten die het grensgebied van technologie, creativiteit, de fysieke ruimte en sociale verantwoordelijkheid gaan op zoeken. Het eindresultaat hiervan kan proof of concept of een (gedeeltelijk) uitgewerkte installatie, performance, artefact of campagne zijn. Je stelt je tussentijdse resultaten en concept voor aan je medestudenten.

Gedurende je zoektocht houd je het proces op een persoonlijke manier bij aan de hand van een medium dat in lijn ligt met je eigen onderwerp. Op het einde van het semester dien je je werk te presenteren op een publiek toegankelijke tentoonstelling, dewelke gemeenschappelijk georganiseerd en vormgegeven wordt.

Je wordt beoordeeld op het concept, het proces, de keuze van de technologie-mix, gebruikte methodieken en persoonlijke kritische reflectie. Het examen zal bestaan uit een mondelinge verdediging van je persoonlijk traject, alsook een bespreking van de behaalde certificaten die via blended learning behaald werden.

Semester
1
10
Afstuderen
Internship

Je doorloopt een stageperiode van ten minste twaalf weken (5/5) in een multimedia-omgeving binnen een bedrijf. De stage is onderhevig aan een stageovereenkomst tussen student, hogeschool en bedrijf. De stage wordt begeleid door een stagebegeleider in het bedrijf, die verantwoordelijk is voor de opdracht en werkregeling, controle en evaluatie van de stagiair. De stagiair krijgt ook een lid van het onderwijzend personeel toegewezen als stagebegeleider vanuit de hogeschool. Aan hem of haar rapporteert de stagiair regelmatig via het stagelogboek. Na afloop van de stage dient de stagiair een stageverslag en ontwikkelingsportfolio in en wordt de stage verdedigd bij de stagebegeleiders.

Semester
2
20
Final Work

Het afstudeerwerk is het logische sluitstuk van een functionele, praktijkgeoriënteerde opleiding. Het is een uitgelezen visitekaartje voor de afgestudeerde, waarbij de student laat zien dat hij/zij alle competenties van de opleiding in hun onderlinge context beheerst.

Het uitwerken van de bachelorproef beoogt enerzijds het kunnen toepassen van de tijdens de opleiding opgedane kennis, vaardigheden en attitudes maar zal anderzijds ook een verdere uitbreiding of grotere specialisatie eisen. Het is bedoeld als een leertraject waarin zelfstandig nieuwe kennis en inzichten verworven worden en waar de student zijn/haar professionele vaardigheden doet gelden. De student is in staat om geheel zelfstandig te functioneren als een beginnend professional.

In het afstudeerwerk verdiept de student zich in een specifiek multimediaprobleem en een theoretische uitdaging. Aan de basis staat een toegepaste onderzoeksvraag. Het dient een zekere uitdaging in te houden: een nog onbewandelde weg, een nieuwe of nog weinig gekende of toegepaste technologie, een nieuwe toepassing, .... Er wordt dus geen mooi uitgestippelde oplossingsstrategie gevolgd, maar het vergt een zekere toegepaste onderzoeksmentaliteit en creativiteit.

In de loop van de maand oktober gaat de student op zoek naar een opdracht. Eisen hiervoor zijn dat de opdracht voldoende uitdaging biedt om te laten zien dat de student over de vereiste competenties van een MCT-professional beschikt. Binnen de opdracht moet de student het volledige proces, van analyse tot product, doorlopen. Daarenboven moet het mogelijk zijn onderzoek te doen naar verschillende oplossingen of mogelijkheden. Het onderwerp van het afstudeerwerk dient goedgekeurd te worden door de opleiding. Begin november wordt het afstudeerwerk opgestart. De student wordt een promotor toegewezen die het afstudeerwerk tussentijds opvolgt en tussentijdse indicatieve evaluaties meegeeft. De bachelorproef wordt afgerond met het indienen van een verslag, het eindproduct en een verdediging van het werk voor een jury van professionals.

Semester
2
10

Specialisaties

Vanaf het tweede opleidingsjaar kan je een pakket samenstellen uit onze talloze specialisatiemodules. Je wordt opgeleid tot een echte professional die innovatieve oplossingen kan bedenken en ontwikkelen. Dankzij de laatste actuele ontwikkelingen word je klaargestoomd voor de arbeidsmarkt

De specialisatiemodules zijn onderverdeeld in vier clusters:

Field
Credits
Web
Front-End

In deze keuzemodule bekijken we de meest courante en relevante front-end web frameworks die de markt in de ban houden. We gebruiken Node en NPM om web apps te ontwikkelen. Daarnaast is er bijzondere aandacht voor responsive webdesign en UX-design bij het creëren van user interfaces. We nemen Angular en React onder de loep, twee populaire frameworks met elk hun eigen focuspunten. We kijken naar de opbouw, mogelijkheden die ze aanbieden, de sterktes en zwaktes en deploying een app van beide frameworks op een live development omgeving. Bij het ontwikkelen kijken we zowel naar de grafische als de technische opbouw. Dit alles doen we volgens de processen die gebruikt worden in moderne web agencies.

5
Back-End

In dit opleidingsonderdeel leer je geavanceerde webapplicaties te ontwikkelen met PHP en MySQL. Topics die aan bod komen naast de basissyntaxis zijn: validatie, het gebruik van cookies, het gebruik van sessies, bewaren van gegevens in bestanden of in een gegevensbank. Je leert programmeerstructuren van objectgeoriënteerde PHP aan en veelgebruikte softwaredesignpatronen komen aan bod. We leren ook REST api’s opzetten, met of zonder framework. Doorheen het opleidingsonderdeel wordt er aandacht besteed aan een reeks best practices voor het ontwikkelen van webapplicaties.

5
Cloud & Webservices

Cloudcomputing betekent een grote verandering in denken ten opzichte van de traditionele manier waarop bedrijven over databronnen en services dachten. In dit opleidingsonderdeel worden naast de klassieke principes van webservices de talloze verschillende cloud services besproken en toegepast: platform as a service, software as a service, infrastructure as a service, authentication as a service, database as a service, AI as a service, anything as a service. Ook gaan we verder in op big data analyse en de verschillende vormen van data recognition: voice recognicion, image recognicion (en meer specifiek augmented reality recognicion), language understanding intelligent service.

5
Mobile Appliance
Android

In deze keuzemodule bekijken we de ontwikkeling van een moderne Android-applicatie, zowel de ontwikkeling op smartphone als op tablet bekeken, maar ook de werkwijze om een Android app er goed te laten uitzien op diverse schermgroottes en -resoluties. Je krijgt een overzicht van de belangrijkste eigenschappen van Android devices, van de mogelijkheden van de Android SDK en de bijhorende libraries en de ontwikkelomgeving. De behandelde onderwerpen zijn: de typische projectstructuur (layout, string resources, …), de grafische opbouw, de activity-lifecycle en interactie tussen activities, de koppeling met achterliggende gegevens (statische en dynamische gegevens), GUI-elementen zoals menu’s en lists en de design guidelines die in het Android platform gelden.

5
iOS

In deze keuzemodule wordt het ontwikkelen van mobiele applicaties voor de iPhone en iPad aangeleerd. In een eerste deel van de cursus wordt gefocust op het objectgeoriënteerd programmeren met behulp van Swift. Eens je hiermee vertrouwd bent, komt het ontwikkelen in het iOS-platform centraal te staan. We behandelen de meest gebruikte ontwerppatronen, het werken met storyboards, event handling en het bewaren en ophalen van data. We bestuderen tal van frameworks en leren deze implementeren in onze iOS-applicaties. Ten slotte sta je stil bij de iOS Human Interface Guidelines en pas je deze toe op je apps.

5
IoT & AI

Je leert de werking en toepassingsmogelijkheden van artificiële intelligentie en machine learning. We staan eerst stil bij de theoretische AI-technieken en vervolgens bij toepassingen van machine learning. Je maakt kennis met de pitfalls en limieten (ethiek en veiligheid) van AI. Daarnaast leer je hands-on Internet of Things-toepassingen maken. Je bestudeert de technologie van IoT en de eisen opgelegd aan de technologieën om apparaten met het internet en met elkaar te verbinden. Je leert op welke wijze een IoT-device deel kan uitmaken van een fysieke omgeving.

5
Alternate Reality
X-reality

In deze keuzemodule leer je de diverse spatial computing concepten met betrekking tot Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality. Je exploreert deze nieuwe technologieën zowel op vlak van design (3d interfaces, interfaceless design, gestures,...) als op vlak van development (verschillende SDK's & hardware). Je creëert VR-environments, AR- en MR-interfaces en XR-games met behulp van Unity.

5
Real-time 3D

Deze keuzemodule legt de focus op het gebruik van 3D-inhoud in interactieve multimediaprojecten waarbij de rendering in real-time wordt gerealiseerd met behulp van grafische processoren. Je gaat dieper in op de implementatie van interactieve 3D-toepassingen met behulp van een gespecialiseerd 3D-platform zoals Unity. Volgende onderwerpen komen aan bod: component-based programming, meshes and procedural generation, transforms, physics, animations, UV- en normal-mapping, raycasting, model selection, performance optimization, lighting, particles en shaders.

5
3D-modeling & -animation

Deze module bouwt verder op de basis die in de module 3D in het eerste jaar werd gelegd en draait rond het volledig zelf creëren en animeren van je eigen low poly character. We overlopen een aantal specifieke organic modeling technieken. We gaan dieper in op het gebruik van UV maps en texture painting. We passen een eenvoudig rigging systeem toe op ons eigen figuur en gaan dan aan de slag met FK/IK animation.

5
Interactive Motion
Motion Graphics

In de keuzemodule Motion Graphics leer je de basisprincipes en tools die je gebruikt om animaties te maken. Onderwerpen die hier aan bod komen zijn: De Ae tools, keyframes, text, shapes & masks, adjustment layers & effects. Naast standaard 2D motion graphics gaan we ook aan de slag met character design, rigging & animation. Ook visual effects (VFX) komen aan bod, waarbij we dieper ingaan op technieken zoals: Green key, motion tracking, compositing & color grading. Mogelijks overlopen we hier eveneens het proces bij het integreren van 3D animatie binnen 'Ae'.

5
Live Visuals & Motion Capture

In deze keuzemodule specialiseer je je in het creëren van interactieve visuals, producties en performances die nuttig, bruikbaar en betekenisvol zijn binnen een professionele context. Hierbij is er bijzondere aandacht voor het aanmaken en besturen van live music visuals: setup & mixing, audio reactive visuals en video effects. Verder leer je de finesse van motion capturing: live recording, data translation, en physical structures. We experimenteren ook met technieken die zich wat dichter bij de oorsprong van motion bevinden.

5
Generative Motion

In deze keuzemodule experimenteer je met generatieve visuals op basis van code, nodes en/of data, met als doel het opstellen van een zinvolle visuele interactieve installatie. We werken met particles, emitters, dynamics, attractors, ... met aandacht voor real-time en audioreactieve animaties.

5
Digital Making
Experience & Interaction

Dit opleidingsonderdeel geeft je hands-on ervaring in het ontwikkelen van interactieve installaties en/of producten of omgevingen. Daarbij staan het creëren van een spannende experience en innovativiteit centraal. Via praktisch context-onderzoek ontwikkelen we een duidelijk gedefinieerde designvisie en kwaliteit van interactie die we gaan omzetten naar een technische, fysieke proof-of-concept prototype. Net als in de kunstwereld ga je met je ontwerp een standpunt innemen of een specifiek gedefinieerd doel voor de mens of de maatschappij willen bereiken zoals een complexe emotie of specifieke ervaring, attitude of statement. Je gaat fysieke systemen combineren om een verhaal te vertellen over mens/materiaal/machine en maatschappij. Hiervoor wordt uitvoerig gebruik gemaakt van de labo-infrastructuur op de campus.

5

ECTS-fiches

Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht in de ECTS-fiches.
Je kan ook de specifieke leerresultaten doornemen.

Go abroad

Veel 'good practices' van multimediaprojecten zijn in het buitenland te vinden. Internationalisering is daarom erg belangrijk voor de opleiding.

Op regelmatige basis organiseren we seminaries en gastcolleges met internationale sprekers en je bezoekt in het kader van talentontwikkeling enkele internationale multimedia- en technologiebeurzen.

Je krijgt de kans om in het buitenland je stage, afstudeerwerk of zelfs een gedeelte van je studie te voltooien.

De perfecte kick-start

Met een diploma Multec (Multimedia & Communicatietechnologie) kun je overal ter wereld terecht, en dat merk je al tijdens de opleiding. Ik heb de kans gekregen om een semester op uitwisseling te gaan in Tsjechië en om een projectweek te volgen met Europese studenten in UK. Volgend semester loop ik stage bij een internationaal bedrijf in Washington DC: een perfecte kick-start voor mijn internationale carrière.

Mira Keersmaekers
Oud-studente

Samenwerking met het werkveld

We willen een state-of-the-art-niveau inzake technologie aanhouden en beschikken daarom over kennis en expertise centrum. Het onderzoek is sterk praktijkgericht en loopt in nauwe samenwerking met multimediabedrijven.

De vragen die binnenkomen via het kenniscentrum stromen ook door naar de studentenprojecten en/of je bachelorproef. Op die manier kom je niet alleen in aanraking met de allernieuwste technologieën, maar ook met de bedrijven die ze wensen te integreren. Zo doe je reële werkervaring op in projecten en kom je in aanraking met reële klanten en werkgevers.

Op het einde van elk semester stoppen de lessen voor een periode van drie weken. Echte klanten komen dan met een opdracht
voor de ontwikkeling van een multimediatoepassing, van concept tot realisatie. Onder begeleiding van specialisten werk je in teamverband een authentieke case uit. De full projects zijn het hart van de opleiding, aangezien alles wat je geleerd hebt, hier samenkomt.

Je staat er niet alleen voor

In de opleiding Multimedia & Communicatietechnologie willen we je actief begeleiden in je persoonlijke ontwikkeling. Je docent is je coach en gaat samen met jou op zoek hoe je je talenten en competenties het best kan ontwikkelen.

Tijdens je studies kan je ook steeds terecht bij je studentenbegeleider, trajectbegeleider, taalbegeleider en ombudspersoon. Je kan op hen rekenen als je vragen hebt rond je studievaardigheden, je individueel traject, het aanvragen van vrijstellingen of een bijzonder statuut, de reglementeringen,... Ook als het persoonlijk even niet meezit, kan je bij ons terecht.

Bij Erasmushogeschool sta je er niet alleen voor

Welkom op campus Kaai!

Campus Kaai

Studeren op campus Kaai is natuurlijk meer dan alleen maar lessen volgen en opdrachten uitvoeren.  

Op het studentensecretariaat kan je met al je bekommernissen terecht. We helpen je graag verder met je vragen omtrent je collegerooster, je inschrijving, examens, ... Je vindt er ook studiebegeleider, trajectbegeleider of ombudspersoon. 

Onze labs

Maak kennis met onze labs en experimenteer naar hartenlust in het: 

Het studielandschap

Zoek je liever de rust op? Onze campus beschikt over een studielandschap en een goed uitgeruste bibliotheek met een uitgebreide keuze aan recente boeken, zowel in verband met technologie als design. 

Via de digitale bibliotheek kun je een aantal databanken gratis raadplegen. Het studielandschap is op lesdagen doorlopend vrij toegankelijk. 

Aan de bibliotheek is een cursus- en fotokopieerdienst verbonden. 

ICT-infrastructuur

Het computernetwerk van het departement omvat een domein van meer dan 300 pc’s die gebruik kunnen maken van een variëteit aan diensten, geleverd door een modern en performant serverpark. Samen met de printers, plotters en scanners vormen ze een ruime waaier van faciliteiten die permanent ten dienste staan van de studenten voor werkcolleges, practica, projecten en bachelorproeven. De ICT-dienst is de kern van dit netwerk en zorgt voor de installatie, de configuratie en het onderhoud van de volledige ICT-infrastructuur van het departement.

Honger?

In het hippe studentenrestaurant kan je terecht voor je ontbijt en lunch of je kan er tijdens pauzes je medestudenten ontmoeten. In onze cafetaria vind je een ruim aanbod aan koude en warme dranken en (vegetarische) schotels, broodjes, snacks, pasta's, desserts, ... 

Het studentenrestaurant op campus Kaai

Brussel bruist

Onze technologiecampus bevindt zich in het kloppend hart van de IT- en multimedia-industrie. In en rond Brussel bevinden zich alle grote spelers waar de opleiding mee samenwerkt en die onze afgestudeerden met open armen ontvangen voor een stage of een job. 

Brussel is natuurlijk ook een bruisende wereldstad, waar je getrakteerd wordt op unieke evenementen en hippe buurten. 

Studenten op café in Brussel

Leven in de brouwerij

Jaarlijks organiseren we samen met jullie verschillende evenementen zoals EHACKB, Digital Convention Brussels, Career Launch, ...

Tijdens deze evenementen brengen we je ook in contact met de experten uit het werkveld zodat je reeds tijdens je studies je professioneel netwerk kan uitbouwen.

Samenwerking met bedrijven

Tijdens het academiejaar 2019-2020 organiseren het Departement Design & Technologie, medialab.brussel en het kenniscentrum AI 6 inspirerende Lunch Talks voor studenten, docenten, vakmensen en professionals met een passie voor digitale technologie. De bedoeling van deze Lunch Talks is het werkveld, onderzoek en studenten samenbrengen in een gezellige informele setting in het medialab.brussels. En natuurlijk ook de honger (naar kennis) stillen tijdens de lunch. Wij zorgen voor de talks en de boterhammen!

De Lunch Talks gaan door op elke 2e dinsdag van de maand met uitzondering van vakantie- en examenperiode in het medialab.brussels. Tijdens elke sessie geven we van 12u30 tot 13u30 het podium aan 2 sprekers (30 minuten) die iets interessants te vertellen hebben over de wondere wereld van digitale technologie. Dit kunnen onderzoekers, studenten, professionals, docenten, … zijn met hun eigen kijk op de toekomst.

Meer informatie over de sponsorprogramma's vind je hier of contacteer ons op dt.partner@ehb.be.

Career launch

Jaarlijks organiseren we voor onze tweedejaars- en derdejaarsstudenten een jobbeurs. Enerzijds richten we ons hierbij op de studenten die op zoek zijn naar een stageplaats en/of een samenwerking in het kader van hun final work. Anderzijds bieden we de laatstejaarsstudenten hulp bij het zoeken naar een job. Het doel is eenvoudig: werkgevers in contact brengen met jong talent. 

De Career Launch 2020 vindt plaats op dinsdag 3 maart 2020. Heb je interesse om deel te nemen aan onze career launch? Stuur dan een e-mail naar dt.partner@ehb.be

Registreer je nu al

Thuis kun je je al elektronisch voorinschrijven, zo ben je sneller klaar als je je inschrijving afrondt in ons studentensecretariaat. 

Bekijk hier wat je verder nog moet weten over de inschrijvingsprocedure. Je vindt er meer uitleg over de documenten die je moet meebrengen, het studiegeld, de toelatingsvoorwaarden, … 

Openingsuren studentensecretariaat

Inschrijven kan vanaf 22 juni 2019:

Zomersluiting vanaf 11 juli tot en met zondag 18 augustus 2019.

Locatie

Campus Kaai
Nijverheidskaai 170, 1070 Brussel 
Studentensecretariaat - eerste verdieping, lokaal 101

Contact

Heb je nog vragen omtrent je inschrijving of wens je een afspraak te maken om je inschrijving te voltooien? Contacteer ons dan telefonisch (02 559 02 55) of via e-mail (dt.secretariaat@ehb.be). 

Kosten

Je eigen laptop

Voor je opleiding beschik je over een eigen laptop. Tijdens werkcolleges, ateliers en projectwerk werk je aan praktijkgerichte opdrachten en tijdens de hoorcolleges volg je op een interactieve manier de lessen mee op je eigen computer. Je hebt altijd en overal je documenten en cursusmateriaal ter beschikking, samenwerken met je medestudenten en docenten verloopt elektronisch.

Lees meer over de minimumvereisten en het voordelig aanbod bij onze commerciële partners.

Software

Bij Multimedia & Communicatietechnologie werken we met de meest geavanceerde en innoverende software. Maar dit hoeft niet veel te kosten. We onderhandelden zeer scherpe studentenprijzen voor de gebruikte softwarepakketten. Meer info hierover krijg je op de startdag en bij het begin van de lessen.

Cursussen

Meestal werken we met online cursussen. Zo spelen we in op gewijzigde onderwijsvormen, een snel veranderende sector en houden we de kosten van papieren cursussen en boeken laag. De kostprijs voor betalende online cursussen zit verwerkt in een forfaitaire vergoeding.

Nog vragen?

Heb je nog specifieke vragen? Stuur een e-mail naar multec@ehb.be

Infomomenten

De data van de info- en openlesdagen volgen binnenkort.

 

Deel dit