Final show

EXPO24: een feest van creativiteit

EXPO24 was een waar spektakel van innovatie en creativiteit, georganiseerd door de eindejaarsstudenten van de opleiding Multimedia & Creatieve Technologie. Meer dan 250 bezoekers kwamen langs om de meer dan 40 eindwerken te bewonderen.
De diversiteit en kwaliteit van de projecten waren indrukwekkend, met werkstukken variërend van imposante installaties tot creatieve games, webapplicaties, AR- en VR-toepassingen.

Een overvloed aan creatieve projecten

De tentoonstelling liet een breed scala aan projecten zien, elk met zijn eigen unieke benadering en doel. Enkele opvallende werken waren:

• Slimme Kookassistent: Een innovatieve keukenhulp die koks begeleidt bij het bereiden van maaltijden.
  • Interactief Boek: Een boek dat digitale en fysieke elementen combineert om een meeslepende leeservaring te bieden.
  • Murder Mystery Game: Een spel dat spelers uitdaagt om een mysterie op te lossen door middel van interactieve gameplay.
  • Installatie over Marokkaanse Vrouwen: Een kunstzinnige presentatie die de verborgen verhalen van Marokkaanse vrouwen belicht.
  • Digitale Studiehub voor Brusselse Studenten: Een platform dat studenten ondersteunt bij hun studie door middel van digitale tools en community-building.
  • Installatie over Drinkwater in Ontwikkelingslanden: Een project dat aandacht vraagt voor het gebrek aan schoon drinkwater in ontwikkelingslanden.

De sfeer was gezellig en energiek, een perfecte afsluiting van het harde werk van de studenten gedurende hun studieperiode.

Hoogtepunt van de avond: de Final Show met prijsuitreiking

De avond werd afgesloten met de Final Show, waarbij verschillende prijzen werden uitgereikt aan de meest opvallende projecten.
De grote winnaars waren:

Publieksprijs: SceneShiftAR

Project door: Kylian van Alphen & Gijs Verjans
Categorie: Game / AR / VR

SceneShiftAR is een innovatieve Augmented Reality (AR) set builder voor filmproducties, ontwikkeld door Kylian van Alphen en Gijs Verjans. Deze app, geoptimaliseerd voor Apple iPads en gebouwd in Unity, stelt gebruikers in staat om 3D-sets te creëren en in real-time te bekijken. Dit helpt filmprofessionals bij het visualiseren van visuele effecten en 3D-elementen op de set, waardoor de planning en coördinatie worden vereenvoudigd en onverwachte problemen tijdens de post-productie worden verminderd. Bovendien ondersteunt de app location scouts door AR-technologie te gebruiken om filmlocaties te inspecteren en visuele effecten te integreren, wat tijd bespaart en de keuze van locaties verbetert.

Juryprijs: Boldering

Project door: Ali Amrani
Categorie: Installatie

Boldering is een project dat zich richt op het herdefiniëren van de klimervaring door de integratie van Augmented Reality (AR). Het doel is om zowel doorgewinterde klimmers als casual bezoekers te intrigeren en te betrekken op een positieve, niet-opdringerige manier. In plaats van gebruikers te overspoelen met technische complexiteit, creëert dit project een intuïtieve en meeslepende ervaring die gebruikers motiveert om hun grenzen te verleggen. Het project focust op de innovatieve convergentie van fysieke uitdaging en digitale verrijking, en streeft ernaar om de klimsport te verrijken door middel van AR-technologie.

Impactprijs: Majipa Lakhey: The Protector

Project door: Aachal Shrestha
Categorie: Installatie

Majipa Lakhey: The Protector richt zich op het behouden en promoten van de Nepalese cultuur door middel van een interactieve installatie. Het benadrukt de Majipa Lakhey demonendans, een belangrijke dans in de Nepalese folklore die verhalen van liefde, verlossing en gemeenschapsvertrouwen vertelt. Het doel is om bewustwording te creëren onder Nepalese jongeren, vooral diegenen die buiten Nepal wonen, over hun culturele erfgoed. Door deze interactieve installatie wil het project de rijke tradities en betekenissen van de Nepalese cultuur delen en behouden.

De EXPO24 was een inspirerende viering van de creativiteit en technische vaardigheden van de studenten van Multimedia & Creatieve Technologie. Elk project toonde niet alleen het talent van de studenten, maar ook hun vermogen om technologie en kunst te combineren om innovatieve oplossingen en meeslepende ervaringen te creëren.

Wil je alle projecten bekijken? Dat kan hier.

Final show