student verpleegkunde gvo

Van kinderwens tot op het potje

Meer dan 400 ouders en of toekomstige ouders schreven zich al in voor de infosessies die onze studenten vroedkunde en verpleegkunde organiseren. Tijdens de sessies komen heel wat topics rond zwangerschap, kinderwens en zorg voor het jonge kind aan bod.

Gezondheidsinformatie geven aan allerlei mensen is een belangrijk aspect in het beroep van een verpleegkundige of vroedvrouw. Daarom leren de studenten hoe ze over verschillende topics info kunnen geven aan allerlei groepen van mensen. In het project ‘Moeder – Kind’, draait alles rond zwangerschap, bevalling en het jonge kind. “Onze studenten geven sessies over heel wat verschillende onderwerpen,” aldus docente Sarah Mortier, “dat gaat van gezond zwanger worden, fertiliteit, zwangerschap, arbeid, bevalling, borstvoeding, eerste keer naar het kinderdagverblijf, vaccineren, enz… De belangrijkste doelgroep voor de studenten zijn ouders of toekomstige ouders”

Super veel tips

De voorbije jaren gaven de studenten fysieke sessies in een kinderdagverblijf, gezondheidscentrum of dergelijke. Dit jaar werden de sessies vervangen door digitale sessies. En met succes: “Er schreven zich ondertussen al meer dan 400 mensen in voor de sessies. Hoe meer sessies er achter de rug zijn, hoe meer mensen zich nog inschrijven. De deelnemers zijn echt erg enthousiast,” zegt Sarah Mortier.
Dat enthousiasme vinden we inderdaad ook terug bij Stefanie, die een aantal sessies bijwoonde: “Ik ben zwanger en hoorde via een bevriende docente van deze sessies. Mijn man en ik schreven ons voor een aantal sessies in. Verloop van de zwangerschap in het eerste semester, tweede semester, arbeid en bevalling,… We waren echt aangenaam verrast door de studenten. Elke groep heeft wel wat zijn eigen aanpak, maar we kregen echt super veel goede tips mee.”
Voor Stefanie was het ook een voordeel dat de sessies online plaatsvonden: “Als je met twee gaat werken en dan nog wat afspraken bij de gynaecoloog en zelfstandige vroedvrouw hebt, is het niet handig om ook nog een paar keer tot in Brussel te rijden. Maar nu konden we de sessies makkelijk inplannen. We volgden soms zelfs mee vanuit de auto. Bovendien is het ook makkelijker om vragen te stellen via de chat bijvoorbeeld.” De sessies die Stefanie volgde zijn ondertussen achter de rug, maar als het concept behouden blijft, volgt ze volgend jaar sowieso de andere sessies over de eerste levensjaren van haar zoon/dochter.

Uit comfortzone

Studente Louise Callebaut merkte ook op dat er veel vragen via de chat kwamen: “Voor de deelnemers is het een zeer laagdrempelige manier om vragen te stellen. Wij organiseerden een sessie over gezond zwanger worden. De deelnemers waren echt enthousiast en er kwamen heel veel reacties en vragen.” De studenten hadden zich voor de sessie goed voorbereid. Zo zochten ze zelf eerste een heleboel info op, maakten dan elk een stukje van de presentatie en gingen aan het oefenen. “Daarna gaven we elkaar nog de nodige feedback,” zegt Louise, “persoonlijk vond ik dit echt leuk om te doen. Het is echt fijn om onze eigen expertise te delen. Bovendien was het ook leuk om eens te horen met welke vragen de mensen zaten. Later is dit ook een belangrijk deel van ons beroep.”
Voor de studenten uit het werktraject bleef het ook een spannende ervaring. “Het is toch iets dat een beetje uit je comfortzone ligt”, vertelt studente Ellen Pouleyn, “velen van ons zijn dan zelf wel mama, maar het blijft toch een afwachten wat andere mama’s willen weten. Daarnaast probeerden we het ook zo interactief mogelijk aan te pakken. Ik ben wel blijf dat we dit mochten doen. Het is echt fijn om vertrouwen te kunnen scheppen bij andere ouders en toekomstige ouders. Gezondheidsinformatie geven is erg belangrijk. Het wordt vaak onderschat. Er is heel wat info beschikbaar, maar die is vaak niet voor iedereen te vinden. Met deze sessies hebben we veel mensen een laagdrempelig alternatief kunnen aanbieden.”

De sessies lopen nog tot aan de kerstvakantie. Inschrijven kan hier.