ltaa

Les met een hertje

Planten spelen een grote rol binnen onze opleiding landschaps- en tuinarchitectuur (Lta). Daarom trekken we met onze studenten Lta voor onze lessen Plantenleer naar de Plantentuin in Meise (één van de grootste plantentuinen ter wereld).

Knopen, takken en bladeren

De studenten Lta zijn makkelijk te spotten in de Plantentuin. Een groepje staat te tekenen. Ze voelen eens aan de bladeren van een boom of aan de schors van een stam. Wat verder neemt er eentje foto’s van de takken, de knopen, de vruchten…

Steven Goossens (docent Plantenleer): "In het eerste jaar focussen we voornamelijk op bomen. Maar als je op een plaatje moet kijken naar een boom van 5 meter hoog of eentje van 35 meter hoog, dan is dat moeilijk in te schatten. Hier kunnen studenten echt kijken wat dat wil zeggen. Je kan hier ook dezelfde boom zien wanneer hij 10 jaar oud is of wanneer hij 100 jaar oud is. Dat geeft een unieke kijk.”

We geven de lessen Plantenleer niet uit een boekje of met een Powerpoint. Lessen hier tussen de planten zijn veel realistischer.

Steven Goossens (docent Plantenleer)

Fantastisch domein

“In het eerste semester hebben we gefocust op herfst- en winterkenmerken. Nu gaan we kijken wanneer welke bomen in blad komen. We gaan dan verder met zomerkenmerken. In de toekomst willen we ook andere groene vakken zoals bijvoorbeeld Ecologie ook in de Plantentuin gaan geven. Trouwens, onze studenten hebben het hele jaar lang gratis toegang tot dit fantastische domein. De studenten zijn meestal erg enthousiast over deze lessen. Je kan hier trouwens niet enkel planten zien. De studenten uit het tweede jaar zagen onlangs nog een klein hertje in het wild.”

lta
lta2
lta3
lta4

Inschrijven voor deze opleiding?

Schrijf je in