3D Food printer EhB

Even wat dinosaurus uit de koelkast halen

Student Voedings- & Dieetkunde Björn Bogemans experimenteert momenteel met onze 3D Food Printer. Met dit toestel kan je allerlei voedingsstoffen in ontelbare versies en vormen recht op een bord printen.

Bwerk weeral bonen

In het kader van zijn bachelorproef en in een multidisciplinaire kruisbestuiving van het kenniscentrum Open Biolab Brussels en de opleiding Voedings- & Dieetkunde, is Björn volop aan de slag met de 3D Food Printer. Hij print allerlei gemalen en gemixte voedingsmiddelen in verschillende vormen naar keuze: “In principe kan je met heel wat voedingsmiddelen printen. Zolang je de deeg/mix door de kleine spuitgaatjes krijgt,” zegt Björn. “Een groot voordeel hiervan is dat we voedingsmiddelen die wat minder aantrekkelijk zijn, laagdrempeliger kunnen aanbieden. Op deze manier kunnen we plantaardige en gezondere voeding er lekkerder doen uitzien. Vooral voor kinderen en moeilijke etertjes is het uitzicht van een bord met boontjes of erwten soms al genoeg om de eetlust te doen verdwijnen. Als die in leuke of speelse figuurtjes voorgesteld worden, zullen ze meer geneigd zijn hiervan te eten.”

Bol of kwak

In rust- en verzorgingstehuizen of voor oudere mensen kan dit een stukje toekomst zijn. Nu krijgen deze mensen, voor wie kauwen moeilijk gaat, hun eten vaak in de vorm van een kwak of een schepbal. Dat kan wel wat aantrekkelijker. Maar ook voor mensen met dementie kan het een verschil maken, vertelt Björn: “We kunnen bijvoorbeeld wortel printen in de vorm van een wortel zodat ze kunnen herkennen wat ze eten.” De 3D printer werd aangekocht met steun van VLAIO.

Green Deal en dinosaurussen

Binnen de Green Deal waar EhB deel van uitmaakt, is het promoten van plantaardige voeding een belangrijke doelstelling. Daar kan deze techniek ook zeker bij helpen. Momenteel zit Björn in een experimentele fase: “Ik printte al in de vorm van een wortel, erwtjes en een kippenbout. Maar ik maakte ook al een eetbare dinosaurus,” aldus Bjorn, “ik ben zeker niet de enige die experimenteert, want in verschillende restaurants gebruiken ze het toestel ook om met voeding bepaalde geometrische creaties te maken.”

Met de 3D Food Printer, doet onderzoekster Evelien Mertens op 23/03/2023 mee aan de wetenschapsbattle in Technopolis. Meer info hier: https://wetenschapsbattle.be/editie2023/.

3D Food printer EhB