Communicatiedag
Verhaal

Communicatiedag 2025: een stevige ‘Woke-up Call!’

Op woensdag 14 mei vond de jaarlijkse interne studiedag plaats voor de studenten van de bachelor Communicatie, dit jaar genaamd “Woke-up Call!”. Een dag waarop eerste- en tweedejaarsstudenten werden ondergedompeld in de realiteit én de rijkdom van de communicatiesector. Met dit jaar één centrale focus: diversiteit.

Diversiteit, inclusie en échte verhalen

Tijdens Woke-up Call! doken studenten in thema’s als gender, etniciteit, validisme en agisme. Geen droge theorie, maar échte verhalen van échte mensen. Het programma werd gedragen door gastsprekers en panelleden met uiteenlopende achtergronden. Zo deelde Seppe Verbist, Football & Social Responsibility Manager bij de Pro League, zijn inzichten over maatschappelijke verantwoordelijkheid binnen de sportwereld. Henri Wuyts, creatief strateeg bij TBWA, bracht een uitgesproken visie op de kruising tussen marketing en cultuur. Lydia Desloover, Director Marketing & PR bij De Munt / La Monnaie, legde de nadruk op inclusieve communicatie binnen de culturele sector.

Ook jonge alumni kwamen aan het woord. Tallita Ortiz de la Torre, intussen een gevestigde naam in de reclamewereld dankzij werk bij onder andere Happiness, Mortierbrigade en VML Belgium, vertelde hoe zij diversiteit integreert in haar campagnes. Quentin Glodé (Ogilvy Social.Lab) en Diane Munyeshuli (WPP Belgium) deelden hun ervaringen vanuit de creatieve sector.

“Het gastcollege van Diane en Quentin sprong er voor mij echt uit. Wat ze vertelden, zijn dingen die we diep vanbinnen eigenlijk al weten, maar waar we zelden bewust bij stilstaan. Het was een sterke wake-up call én iets om mee te nemen richting de toekomst.”

Eowyn Stulens
Tweedejaars, bachelor Communicatie
Communicatiedag

Ook pas afgestudeerden en huidige studenten, zoals Maria Nkanu Nkanu (voormalig EHBC-podcaster), Mia Desmet (eerstejaarsstudent, actief in muziek en studentenleven) en Léna Rutagira (tweedejaarsstudent met een passie voor maatschappelijke representatie), brachten persoonlijke verhalen over inclusie, identiteit en engagement.

Elk van hen bracht een eigen perspectief, maar met een gemeenschappelijke boodschap: Diversiteit is geen trend. Het is de realiteit.

“Ik had nooit gedacht dat mijn verhaal over diversiteit ooit in een podcast zou belanden. Maar kijk, hier ben ik dan - met een boodschap die verder gaat dan kleur. Diversiteit gaat ook over leeftijd, geloof, gender… over alles wat ons anders maakt én ons sterker maakt als geheel.”

Ines Zoufoudi
Tweedejaars, bachelor Communicatie

Stagehappening

In de namiddag vond de jaarlijkse stagehappening plaats. Tweedejaarsstudenten deelden er hun ervaringen uit de praktijk, van PR-bureaus tot modehuizen, NGO’s en zelfs de communicatiedienst van de politie. De communicatiesector toonde zich breed én boeiend.

Eerstejaarsstudente Marie Gille schreef haar ervaring neer:

“Wat begon met klamme handjes en niet weten wat ik kon verwachten, eindigde in boeiende babbels en nieuwe inzichten. Extra leuk was dat ik enkele collega’s van het tweede jaar terugzag, met wie ik samenwerkte in het team van Bureau.”

Marie Gille
Eerstejaars, bachelor Communicatie

Hoewel het woord stage bij velen wat stress oproept, maakte de open sfeer en de eerlijke getuigenissen het verschil. Onzekerheid maakte plaats voor nieuwsgierigheid en vertrouwen.

Tot in de puntjes georganiseerd

De volledige coördinatie van Woke-up Call! lag in handen van de studenten van Organisatie & Management. Zij stonden in voor planning, ontvangst, logistiek en communicatie. Dankzij hun inzet en professionalisme verliep het hele event vlekkeloos.

Woke-up Call! was veel meer dan een dag op de campus. Het was een ontmoetingsplek, een spiegel én een inspirerende blik op de toekomst van communicatie: inclusief, geëngageerd en verrassend veelzijdig.

Droom jij ook van een carrière in communicatie? Kom dan zeker langs op een van onze infodagen en praat met onze docenten en studenten!

👉 Meer info & inschrijven: ehb.be/infodagen

Deel dit