buitenspeeldag

Buitenspeeldag in Brusselse gemeenten

Verander je wereld

Verbeelding van kinderen stond centraal tijdens de Buitenspeeldag (19/04/2023) in Sint-Jans-Molenbeek en Elsene. In samenwerking met het kenniscentrum Urban Coaching & Education en BrOLL (Brussels Open Living Lab) trokken we er met de Ehbakfiets op uit en vroegen we aan kinderen om hun wereld te veranderen.

In het onderzoeksproject ‘Stemmen van kinderen in de stad’ wordt ‘groeien’ omschreven als een zoektocht van kinderen en volwassenen samen, om te leven op een gedeelde wereld. De stem van kinderen wordt in dat verband niet altijd serieus genomen. Het onderzoek stelt daarom kinderrechten centraal en gaat op zoek hoe kinderen te ondersteunen om hun stem te laten horen. Hun verhalen dagen volwassenen uit om hun visie en beslissingen zo bij te sturen.

buitespeeldag 2
buitenspeeldag brussel

De kinderen vertaalden hun wereld naar creaties met brol (oude en afgedankte restmaterialen). Bij BrOLL is het een bewuste keuze om kinderen en volwassenen te laten interageren via materialen. De manier waarop kinderen hiermee aan de slag gaan, vertelt veel over wie ze zijn en wat hen bezighoudt. Het maakt hun identiteit zichtbaar en leidt tot onverwachte connecties. Als volwassenen kijken we vol verwondering naar zoveel onbevangenheid en gaan we hun wereld mee binnen.

Kinderen aan het woord

Ik wil architect worden…, tekenen, huizen maken, voor iedereen! Ik woon hier met mijn mama en mijn papa en mijn oma en opa en mijn nonkel… mijn opa is dood. Er zijn 3 huizen. Wij wonen helemaal onder, mijn nonkel erboven en mijn oma helemaal boven. Daar is mijn broer. Iedereen woont daar.

kind architect
Kind, 8 jaar
Architect in wording

Ik heb in Brussel nog nooit een vlinder gezien, ik wil een vlinder maken, ik vind die zo mooi, maar heb ze alleen nog maar op de gsm gezien.

vlinderliefhebber
Kind, 6 jaar
Vlinderliefhebber

Meer info over onderzoeksproject stemmen van kinderen in de stad: kaat.verhaeghe@ehb.be