kind speelt met mobiel

Aandacht voor diversiteit begint best van jongs af aan

Wat betekent het om kinderen van jong af aan te laten stilstaan bij diversiteit, een realiteit in vele Europese (groot)steden? En wat kan de stad betekenen voor voorschoolse voorzieningen die kinderen willen equiperen voor een wereld in verandering? Bijzonder veel, zo blijkt uit actie-onderzoek van onze opleiding Pedagogie van het Jonge Kind en Kenniscentrum Urban Coaching & Education.

Met partners uit het Portugese, Finse en Poolse hoger onderwijslandschap, culturele werkveld en kinderopvang onderzochten Geert De Raedemaeker en Kaat Verhaeghe manieren om de kwaliteit in voorschoolse voorzieningen te verbeteren en ze toekomstbestendig te maken. Hoe? Door kinderen, hun begeleiders en culturele werkers te laten deelnemen aan allerlei artistieke projecten in hun stad.

In Brussel verkenden kinderen hun stad via verschillende activiteiten bij en met partners zoals Elmer vzw, ABC Huis en Cultureghem. Ze waren actief betrokken bij het plannen van de activiteiten en ze reflecteerden nadien over de uitkomsten. Er volgden uitwisselingen met kinderen uit de andere partnerlanden, die op hun beurt leidden tot nieuwe inzichten, vragen en stadsinterventies. Het leverde uiteindelijk mentale kaarten en andere creaties op, die ‘nieuwe’ steden en stedelijke omgevingen verbeeldden.

Het is cruciaal om stil te staan bij diversiteit, van jongs af aan. Het openstaan voor diversiteit is namelijk niet universeel en gegeven. Zo’n openheid wordt gevormd en gevoed door ervaringen en uitwisselingen tussen kinderen, volwassenen, opvoeders, in de klas en de wereld rondom.

Geert De Raedemaeker
Opleidingshoofd Pedagogie van het Jonge Kind

Deelnemers wisselden in debatten en groepsdiscussies ook methodieken, pedagogische praktijken en technologieën uit om kinderen beter te betrekken tijdens leerprocessen rond bijvoorbeeld diversiteit en burgerschap. Ze bundelden hun ervaringen in het praktijkboek ‘Bridging Stories: Children Participatory Projects Through Art for The Future of a New European Education’.

Stilstaan bij diversiteit betekende in dit project, gek genoeg, bruggen bewandelen. Bruggen verenigen namelijk, ze verbinden en geven toegang van de ene plaats naar de andere. Ze maken het mogelijk om van de ene plaats naar de andere te gaan, om de ander te leren kennen, om van het ene universum naar het andere te reizen. En zo een positieve impact te hebben op de ontwikkeling, het leren, en het welzijn van kinderen en professionals.

*Het Bridging project van onze opleiding Pedagogie van het Jonge Kind en Kenniscentrum Urban Coaching & Education zijn mooie voorbeelden van maatschappijbetrokken onderzoek aan EhB. Geïnteresseerd in samenwerking? Fijn! Contacteer Lien Mostmans (lien.mostmans@ehb.be), zij helpt je graag verder. Voor meer informatie over het Bridging project en het praktijkboek ‘Bridging Stories: Children Participatory Projects Through Art for The Future of a New European Education’, contacteer Geert De Raedemaeker (geert.de.raedemaeker@ehb.be)