Leraar worden - met of zonder ervaring

Zin om leraar te worden? Of je nu recht uit het middelbaar onderwijs komt, of al een diploma of ervaring hebt, bij EhB heb je heel wat keuze. Bekijk hieronder in 3 stappen welke opleiding bij jou past door op 'open' te klikken.

Leraar worden na het middelbaar onderwijs

Voor schoolverlaters is het eenvoudig: welke leeftijd spreekt jou het meeste aan? Van daaruit kies je met welke educatieve bachelor je best start.

In een notendop:
  • Werk je graag met jonge kinderen die hun eerste, ontdekkende stapjes in de wereld zetten? Dan is het kleuteronderwijs jouw ding.
  • Ben je meer geboeid door het jong talent tussen 6 en 12, en wil je ze graag leren lezen en schrijven? Kies dan voor de Educatieve Bachelor Lager Onderwijs. ? Kies dan voor de Educatieve Bachelor Lager Onderwijs.
  • Ligt je passie meer bij 1 of 2 onderwijsvakken en sta je liever voor een klas met leerlingen,….. Dan is de opleiding Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs iets voor jou. Je kan hiervoor aan de hogeschool terecht (voor voor TSO, BSO en ASO 1e en 2e graad). Geef je liever les in de 3e graad? Daarvoor ben je aan de universiteit aan het juiste adres.

Leraar worden met ervaring

Ben je de schoolbanken recent of al een poosje ontgroeid en heb je zin in een carrièreswitch? Steeds meer werknemers uit de privésector, maar ook zelfstandigen én kunstenaars, gooien het roer om. Zij starten met een lerarenopleiding. Deze zij-instromers brengen al hun voorgaande (werk)ervaring mee naar de klas en zijn daarom een echte meerwaarde.

Welke leerkracht wil je worden?
Ik wil leraar in het ASO, KSO, TSO of BSO worden en ik heb al een professioneel of academisch bachelordiploma.

Dan kies je voor de verkorte educatieve bachelor Secundair Onderwijs. Zo kun je je eerder verkregen expertises meenemen naar de klas en/of leer je nieuwe vakken aan.

• Ben je nog niet tewerkgesteld in het onderwijs? Dan volg je deze opleiding via blended onderwijs, een combinatie van online leren en contactonderwijs.
  • Ben je al tewerkgesteld in het onderwijs? Dan kan je deze opleiding volledig digitaal volgen.

Meer informatie vind je onderaan deze tabel. Wat precies voor jouw situatie van toepassing is, verneem je in een gesprek met onze trajectbegeleiders.

Ik wil leraar in het ASO worden en ik heb al een masterdiploma. Het zijn de universiteiten die instaan voor de Verkorte educatieve masters. Zij helpen je graag verder. Je kan met je masterdiploma ook kiezen voor de Verkorte Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs. Hoe dat werkt leggen onze trajectbegeleiders je graag uit.
Ik wil leraar in het ASO, TSO of BSO worden en ik heb al een (professioneel) bachelordiploma, een graduaatsdiploma of gelijkwaardig. Ik heb daarenboven minstens 3 jaar nuttige ervaring in het vakdomein waarvoor ik ben opgeleid of ik heb minstens 5 jaar nuttige ervaring in een ander vakdomein dan waarvoor ik ben opgeleid.

Dan kies je voor de Educatieve Graduaat Secundair Onderwijs

Ik wil voor een kleuterklas staan.

In deze opleiding is het mogelijk om werken en studeren te combineren. Afhankelijk van een diploma hoger onderwijs (bachelor of master) en/of relevante werkervaring stelt de trajectbegeleider een (verkort) traject op maat op. Heb je geen van beide? Geen probleem, ook in dat geval zoeken we samen naar een haalbaar traject voor jou.

Ik wil voor een lagere schoolklas staan. Kies je voor Lager onderwijs, dan kan je met een diploma hoger onderwijs een verkort traject volgen.
Ik wil kunstonderwijs geven. Heb je al een diploma in de kunsten op zak ? Kies dan voor een van onze verkorte educatieve bachelors of masters in de kunsten en word verbindende kunstenaar-leraar! Deze trajectbegeleider helpt je verder.
Ik sta al voor de klas, maar heb nog geen diploma.

Dan kan je tot 30 studiepunten praktijk invullen als leraar-in-opleiding, met een LIO-statuut. Je school neemt, in samenspraak met de lerarenopleiding, een deel van je praktische opleiding op. Je ontvangt een salaris en je volgt de lerarenopleiding van je keuze: educatieve graduaats-, bachelor- of masteropleiding. Bespreek het met een trajectbegeleider.

Of bekijk het vanuit je ervaring:
  Ik heb een diploma hoger onderwijs, dan zijn dit mijn opties Ik heb geen diploma hoger onderwijs, dan zijn dit mijn opties
Ik heb werkervaring in de onderwijssector of met werken met kinderen
  • Verkorte educatieve bachelor
  • Kleuteronderwijs
    • met vrijstellingspakket op basis van diploma + werkervaring
  • Lager onderwijs
    • met vrijstellingspakket op basis van diploma)
  • Educatieve graduaatsopleiding
  • Educatieve bachelor Secundair onderwij
    • Kleuteronderwijs met vrijstellingspakket op basis van werkervaring
    • combinatie werken en studeren mogelijk
Ik heb geen werkervaring in de onderwijssector of met werken met kinderen
  • Verkorte educatieve bachelor
  • Kleuteronderwijs
    • met vrijstellingspakket op basis van diploma + werkervaring
  • Lager onderwijs
    • met vrijstellingspakket op basis van diploma)
  • Educatieve graduaatsopleiding
  • Educatieve bachelor Secundair onderwijs
    • Kleuteronderwijs combinatie werken en studeren mogelijk

De starttoets

Als je eraan denkt om te kiezen voor de educatieve bacheloropleidingen Kleuter-, Lager of Secundair onderwijs, moet je de starttoets lerarenopleiding afleggen voordat je je inschrijft aan een hogeschool. Het afleggen van de toets is verplicht, maar je moet niet geslaagd zijn om je te kunnen inschrijven in de lerarenopleiding. De toets is enkel oriënterend, niet bindend. Indien je niet slaagt voor de starttoets Nederlands, moet je online een remediëringstraject doorlopen dat je zowel voor als tijdens je opleiding kan volgen. Daarnaast krijg je uiteraard ook taalondersteuning binnen de opleiding zelf. Lees hier meer over deze starttoets.