Starttoets lerarenopleidingen

Goesting om binnenkort voor de klas te staan? Super! We hebben je meer dan nodig. Weet wel dat je in de meeste gevallen een starttoets moet afleggen vooraleer je aan de lerarenopleiding kan beginnen. Deelname is verplicht, maar ervoor slagen niet! We vertellen je hieronder alles over de starttoets en hoe je vlot kan deelnemen aan de toets.

De starttoets samengevat

Welke test moet ik afleggen?

Wat Kleuteronderwijs Lager Onderwijs Secundair Onderwijs
Nederlands in een hogeschool, verplicht in een hogeschool, verplicht in een hogschool, verplicht
Frans niet nodig online, verplicht niet nodig
Wiskunde niet nodig online, verplicht niet nodig

Wanneer leg ik de test Nederlands af?

De toetsen voor het academiejaar 2024-2025 vinden plaats in de volgende periodes:

• 24 juni 2024 tot en met 6 juli 2024;
  • 19 augustus 2024 tot en met 28 september 2024;
  • 14 oktober 2024 tot en met 26 oktober 2024;
  • 10 februari 2025 tot en met 22 februari 2025

Download de folder of zet je op de mailinglijst om de locaties te vernemen.

Je kunt je al online inschrijven voor de lerarenopleiding, maar deelname aan de starttoets is verplicht voor de start van de lessen.

Alle info over de starttoets

Wat houdt de starttoets in?

Als je eraan denkt om te kiezen voor de educatieve bacheloropleidingen Kleuter-, Lager of Secundair onderwijs, moet je de starttoets lerarenopleiding afleggen voordat je je inschrijft aan een hogeschool. De toets geeft je vooral een goed beeld van je eigen startniveau en basiskennis. Zodat je weet wat je sterktes zijn en waar je extra op zal moeten inzetten. Het afleggen van de toets is verplicht, maar je moet niet geslaagd zijn om je te kunnen inschrijven in de lerarenopleiding. De toets is enkel oriënterend, niet bindend. Indien je niet slaagt voor de starttoets Nederlands, moet je online een remediëringstraject doorlopen dat je zowel voor als tijdens je opleiding kan volgen. Daarnaast krijg je uiteraard ook taalondersteuning binnen de opleiding zelf.

Waar word ik op getoetst?

Voor de educatieve bachelors kleuteronderwijs en secundair onderwijs gaat het enkel om de starttoets Nederlands.
Voor de educatieve bachelor lager onderwijs gaat het om:

• starttoets Nederlands
  • starttoets Wiskunde
  • starttoets Frans

De taaltoetsen peilen naar het leesbegrip, luisterbegrip, correct taalgebruik en grammatica. De toets wiskunde gaat om getallenkennis, bewerkingen, meetkunde, metend rekenen en vraagstukken.

Heb je al een Nederlandstalig bachelor-, master- of licentiaatsdiploma? Dan ben je vrijgesteld van deelname aan de starttoets Nederlands. Ook wie wil inschrijven in een educatieve graduaatsopleiding moet geen starttoets afleggen.

Wanneer en waar kan ik de starttoets afleggen?

• De toetsen Frans en wiskunde kan je online van thuis uit maken, wanneer je wil. Daarvoor registreer je je op het starttoetsplatform.
  • De starttoets Nederlands moet je op een hogeschool naar keuze afleggen. (Dat moet dus niet per se de hogeschool zijn waar je je wil inschrijven.)

Ook aan EhB kan je op volgende momenten de starttoets Nederlands afleggen. Binnenkort delen we hier alle info over de toets voor academiejaar 2024-2025.

Check deze pagina voor de meest recente info.

Let op! Je moet je minstens 3 kalenderdagen op voorhand registreren voor een afnamemoment. Zorg er dus voor dat je je tijdig registreert op het platform. Past geen van bovenstaande momenten voor jou? Geen nood. Je kan de toets Nederlands ook op een andere hogeschool afleggen en je nadien inschrijven aan een lerarenopleiding bij EhB. Alle mogelijke data voor de starttoetsen vind je op het starttoetsplatform.

Wat breng je mee naar de starttoets (bij EhB)?

Wij voorzien pc's waarop je de toets kan afleggen en kaartlezers om je e-ID in te lezen. Wat breng je zelf dan nog mee?

• je identiteitskaart
  • je smartphone waarop de itsme-applicatie geïnstalleerd is
  • oortjes/ een koptelefoon (mét draad!) voor de luisteroefeningen

Wat als ik een minder resultaat heb behaald op de starttoets?

Ook als je minder dan 10/20 hebt behaald op de starttoets Nederlands, mag je je inschrijven aan de lerarenopleiding. Je moet wel verplicht een online remediëringstraject volgen. Het gaat om 5 leermodules die je op eigen tempo en volledig zelfstandig kan doorlopen. Alle info over het remediëringstraject, vind je hier.

Nog vragen?

Je vindt alle nodige informatie op deze pagina. Nog vragen? Blijf er niet mee zitten maar contacteer ons op starttoets@ehb.be.