Vragen over inschrijven

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om te kunnen starten aan de hogeschool?

Lees alle informatie over de toelatingsvoorwaarden hier.

Wat is het verschil tussen een diploma-, een credit- en een examencontract?

Door je als student in te schrijven, sluit je een contract af met de hogeschool. Er zijn 3 types contracten:

• een diplomacontract: dit is een inschrijving voor een opleiding, met het oog op het behalen van een diploma of getuigschrift. Bijvoorbeeld: inschrijving voor de opleiding ‘Bachelor in het Office Management’. Je bent in het bezit van een diploma secundair of hoger onderwijs.
  • een creditcontract: dit is een inschrijving voor één of meerdere afzonderlijke opleidingsonderdelen, met het oog op het behalen van een creditbewijs voor die opleidingsonderdelen. Bijvoorbeeld: inschrijven voor het opleidingsonderdeel 'Bedrijfsmanangement’.
  • een examencontract: wie inschrijft voor een examencontract verwerkt de leerstof uitsluitend via zelfstudie, en heeft niet alle voordelen verbonden aan het statuut van student. Inschrijven voor een examencontract kan voor een opleiding (met het oog op het behalen van een diploma) of één of meer opleidingsonderdelen (met het oog op behalen van een creditbewijs voor die opleidingsonderdelen.

Kan ik mij al online inschrijven als ik mijn diploma pas in juni behaal?

• Betreft het een diploma secundair onderwijs en wil je gaan voor een bachelor of graduaat? Of heb je een diploma hoger onderwijs en kies je een Postgraduaat of Master? Dan gelden dezelfde regels:
    • Je kan je online inschrijving al opstarten en opslaan. Bij de verdere afhandeling van je inschrijving vanaf begin juli zal de hogeschool in de overheidsdatabank kunnen checken of je jouw diploma hebt behaald.
  • Betreft het de Vlaamse Examencommissie en zal je je diploma secundair onderwijs pas na de start van het academiejaar behalen?
    • In dat geval moet je een afspraak maken met de trajectbegeleider van de gekozen  opleiding. De trajectbegeleider zal nagaan of je reeds mag inschrijven en welke vakken je al mag opnemen.

Kan ik mij al online inschrijven als ik geen diploma heb?

Neen, je moet eerst deelnemen aan een bekwaamheidsproef om toch toegelaten te worden. Voor de bacheloropleiding moet je minstens 21 jaar zijn om deel te nemen. Aanmelden voor de proef kan via admissions@ehb.be.
Voor een graduaatsopleiding dien je te voldoen aan de leerplicht om aan de proef te kunnen deelnemen. Je vindt alle informatie over deze proef terug via www.toelatingsonderzoek.be. Neem zeker de informatiebundel door! Inschrijven voor deze proef, doe je via de inschrijvingslink.

Welke steunmaatregelen zijn er voor studenten die werken en studeren?

Het kan zijn dat  je gebruik kan maken van enkele steunmaatregelen (Vlaams opleidingsverlof, betaald educatief verlof, opleidingscheques, ...) wanneer je werken en studeren combineert. Meer informatie vind je hier.

Vragen in verband met studiekosten, studiegeld, …

Voor al deze vragen verwijzen we je door naar deze FAQ-pagina.

Waar moeten we ons inschrijven?

De inschrijving gebeurt via de online inschrijvingstool. Je hoeft dus niet niet eens naar onze campussen te komen. Ga gauw naar de online inschrijvingspagina.Toch behoefte om eerst langs te komen? Geen probleem, ook daarover lees je meer op onze inschrijvingspagina's.

Wat moet ik meebrengen bij de inschrijving?

Voorlopig wordt, zoals hierboven vermeld, alles online geregeld. Wil je toch langskomen, klik dan voor alle uitleg op de online hulp bij inschrijven.