Vragen over financiën

Wat kost studeren eigenlijk?

Op deze pagina staan de meest actuele bedragen voor de inschrijvingen. Daar komen dan nog de uitgaven van boeken en materiaal bij. Dat is afhankelijk van de gekozen studie. Praat erover op een infodag of bij de inschrijving.

Naast het studiegeld, dien je ook rekening te houden met andere studiekosten zoals cursussen en boeken, activiteiten of andere studiebenodigdheden. Meer informatie vind je hier.

Centen voor studenten is dé site waar je alles kunt terugvinden over je sociaal statuut als student en over de verschillende mogelijkheden om je studies te financieren.
Al je vragen over hulp bij het financieren van je opleiding kan je stellen aan de onze dienst Studentenvoorzieningen (STUVO).

Deze bedragen betaal je trouwens per overschrijving. Na definitieve inschrijving wordt het formulier met overschrijvingsgegevens in je e-postbus gedeponeerd.

Hoe ontvang ik de rekening met je studiekosten?

Na je definitieve inschrijving zal je al je documenten ontvangen via je digitale loket (iBaMaFlex!), inclusief je overschrijvingsformulier. Je inschrijvingsgeld wordt berekend obv het aantal studiepunten dat je opneemt. Een wijziging aan je programma betekent bijgevolg een wijziging aan je inschrijvingsgeld.

Heb ik recht op verminderd studiegeld?

Als je recht hebt op een studietoelage, ben je beursstudent heb je recht op verminderd studiegeld. Vermeld dus zeker bij je inschrijving als je een studietoelage hebt aangevraagd. Vraag je na je definitieve inschrijving een studietoelage aan, dan moet je dit ook melden aan je studentensecretariaat.
Studenten die geen studietoelage krijgen omwille van hun studieverleden of een te laag aantal opgenomen studiepunten, kunnen soms toch recht op verminderd studiegeld. Wend je hiervoor tot STUVO.

Kan ik een studietoelage aanvragen?

Via de Vlaamse overheid kan je extra studiefinanciering aanvragen voor zowel graduaten, bachelors als masters. Dat is onderworpen aan een aantal voorwaarden, zoals gezinsinkomen, nationaliteit of gekozen opleiding. Meer lees je op de website van departement onderwijs. Via onze dienst studentenvoorzieningen Stuvo, kun je trouwens ook nog andere vormen van studiefinanciering bespreken.

Wat gebeurt er met het Groeipakket (de kinderbijslag) van de student?

Als je zoon/dochter als student is ingeschreven voor minstens 27 studiepunten per jaar, heb je recht op een Groeipakket (kinderbijslag). De gegevens worden door ons elektronisch overgemaakt aan de afdeling Hoger Onderwijs, waarna het via de kruispuntbank gedeeld wordt met de  betrokken fondsen. Je moet hiervoor dus niets doen.

Kan mijn zoon/dochter geld verdienen tijdens het academiejaar?

Uiteraard. Via Stuvo kan hij of zij zich opgeven voor studentenjobs. Zij contacteren de student dan als er een aanbod is. Via ons Career Center kan je ook studentenjobs terugvinden. Het aantal dagen dat men als student mag werken is echter beperkt, ook het maximum bedrag dat men mag verdienen is beperkt. De VDAB heeft de voorwaarden om te werken als jobstudent samengebundeld.