Postgraduaat

Infor­matie­m­an­age­ment

Voor wie

Op 27 februari 2024 werd door het College van Bestuur van EhB beslist om deze opleiding niet in te richten in het academiejaar 2024-2025.

Voor wie

Hoe ziet de opleiding eruit

Duik in de informatiewereld...
... en word onmisbaar in bibliotheken en archieven

Het programma van dertig studiepunten (één academiejaar) bereidt je optimaal voor om een carrière uit te bouwen binnen de informatiesector. Je leert de belangrijkste basistechnieken aan, bereidt je voor op het digitale heden, werkt aan je people skills en oefent het allemaal in op een stageplaats. Het postgraduaat Informatiemanagement biedt je een praktische opleiding gegeven door docenten uit het werkveld.

Lesprogramma

De lessen van het postgraduaat vinden meestal plaats op woensdagnamiddag en – avond. Uitzonderlijk kan een opleidingsonderdeel ook doorgaan op dinsdag of vrijdag. De voorlopige lessenrooster is beschikbaar vanaf eind augustus.

Erasmushogeschool combineert contactlessen met online leeractiviteiten om tijdens de begeleidingstijd op de campus te focussen op extra uitleg en ondersteuning.

Je volgt tijdens je opleiding een stage van 160 uur vrij in te plannen in het eerste of tweede semester in een instelling naar keuze. Werkstudenten kunnen dit uitvoeren op de eigen werkplek.

Het postgraduaat Informatiemanagement werkt met een kwartaalsysteem, waardoor na elk kwartaal van zeven weken één of twee weken examen volgen. Vervolgens starten nieuwe opleidingsonderdelen. Deze lesvorm maak het mogelijk om de opleiding te combineren met een job of gezin.

Je volgt acht opleidingsonderdelen verdeeld over vier leerlijnen:
  1. Basistechnieken
  2. Digitalisering & automatisering
  3. Soft skills
  4. Stage

Je hebt een keuze uit twee afstudeerrichtingen: archief of bibliotheek. Afhankelijk van je keuze neem je andere keuzevakken op.

Leerlijn Semester 1 Semester 2

Basistechnieken

Collectieontwikkeling of
Archiefmanangement* (3sp)

Metadata (5sp)
Kennismanagement (3sp)

Digitalisering & Automatisering IT-skills (3sp) Bibliotheekautomatisering of
Archiefautomatisering* (4sp)
Soft Skills Kwaliteitszorg (3sp) Management in de informatiesector (3sp)
Stage Stage (6sp)

Na je studie

De informatiesector wacht vol ongeduld op pas afgestudeerden zoals jij. Je gaat dus meteen aan de slag. Je komt terecht in:

• openbare bibliotheken
  • wetenschappelijke bibliotheken aan universiteiten en hogescholen
  • museumbibliotheken
  • schoolbibliotheken
  • culturele archieven
  • openbare archieven in steden en gemeenten
  • informatiebeheerdiensten binnen overheden of private ondernemingen
  • culturele centra
  • documentatiecentra van advocatenkantoren en verzekeraars

De opleiding bereidt je voor om een leidinggevende rol binnen de sector op te nemen en helpt je om een netwerk uit te bouwen.

Waar heb je les

Campus Leuven

Je volgt de opleiding op campus Leuven. Daar vind je de nodige uitdaging en inspiratie om je opleiding succesvol af te werken. Je krijgt les in klas- of computerlokalen – afhankelijk van het vak en de lesinhoud. Daarnaast ben je welkom in de openleercentra en het studielandschap. En heb je altijd toegang tot de online catalogi van de Erasmushogeschool Brussel.

Honger gekregen? Op campus Leuven en op verschillende plaatsen in de nabije omgeving kun je terecht voor een broodje of een lunch.

Je bereikt de campus gemakkelijk

Interleuvenlaan 5
3001 Heverlee, Leuven

Openbaar vervoer: neem aan het station van Leuven de bus en stap af aan de halte Haasrode UCLL

• 630 en 4 richting Haasrode
  • 5 richting Vaalbeek

Blue-bike: huur je fiets aan het station van Leuven en fiets in 20 minuten naar de campus.

Auto: zet je auto op de ruime parking achter het gebouw van Interleuvenlaan 5.

Wat kost de opleiding

Deze 1-jarige opleiding kost €750,00. Je kunt gebruik maken van Vlaams Opleidingsverlof en er is de mogelijkheid om met opleidingscheques te betalen.

Wil je liever de opleiding in twee jaar volgen? Dat kan zeker, e-mail dan naar informatiemanagement@ehb.be voor een persoonlijk traject.

Inschrijven

• Erasmushogeschool Brussel