De docent neemt ze mee naar Brusselse kunst- en cultuurhuizen en werkingen. Zoals de tentoonstelling van Ellen Gallagher in kunstencentrum Wiels in Vorst, de voorstelling “Giant” in de KVS, een workshop in het ABC-huis (Art Basic for Children), een organisatie die de creativiteit bij kinderen wil stimuleren. "De studenten krijgen een rondleiding en een gesprek met de plaatselijke medewerkers om een inzicht te krijgen in hun organisatie van de publiekswerking," vervolgt Degraeve.
Op die manier vormen de studenten zich een beter beeld van kunst, wat kunst kan betekenen en hoe het kan ingezet worden binnen sociaal-cultureel werk. “De studenten wonen zelf ook een aantal activiteiten bij uit het professionele Brusselse kunstencircuit. Ze maken verslag over wat ze gezien hebben, over de toegankelijkheid van de bezochte activiteit en bestuderen hoe de pers erover schrijft.”
Op basis van hun ervaringen organiseert de docent discussiemomenten rond de betekenis van kunst, de relatie tot het publiek en participatiedrempels. Waardoor ze tot de essentie komen van sociaal-cultureel werk: Hoe kunnen we de toegankelijkheid vergroten?