Bezoek van HOGENT aan Sociaal Werk EhB

Studenten Sociaal Werk EhB en HOGENT ontdekken elkaars stad

EhB- en HOGENT-studenten Sociaal Werk beleefden een inspirerende en boeiende uitwisseling over grootstedelijk sociaal-cultureel werk. Op dinsdag 14 maart ontving onze opleiding Sociaal Werk een groep van 20 derdejaarsstudenten uit Gent, samen met hun docenten, voor een bezoek aan Brussel. Later volgt dan een tegenbezoek aan de Arteveldestad.

De sfeer zat meteen goed. Na een interactieve opstart gaf het opleidingshoofd Steven Degraeve een lezing over Brussel, met daarin scherpe cijfers en feiten over de grootstad en met focus op ‘recht op stad’ en ‘samen stad maken’, belangrijke kapstokken om als toekomstig sociaal werkers de stad te kunnen lezen en beïnvloeden. Nadien doken we de Brusselse praktijk in, met bezoek aan het Brusselse en zeer vernieuwende stadsproject ‘Park Poétik’, gehuisvest in common space Maxima, waar bezieler Benoit De Wael (ook verbonden als lector aan EhB) een vlammend betoog hield. Van daaruit ging de tocht verder naar kunstencentrum Wiels, om te eindigen aan de geëngageerde Begijnhofkerk, waar we deelnamen aan het jaarlijkse Vuurfeest en de prachtige tentoonstelling ‘De schreeuw van de Aarde’ konden bewonderen.

Op 27 april trekken we met de derdejaarsstudenten van sociaal-cultureel werk naar Gent, met tegenbezoek aan sociaal-culturele praktijken in de Rabotwijk en aan het SMAK en/of GUM met focus op hun publiekswerking.

Deze samenwerking vloeit voort uit het alliantieproject ‘Spoorlijn 50’ – de spoorlijn die Brussel met Gent verbindt en werd opgestart in het Coronajaar 2020.

Bezoek van HOGENT aan Sociaal Werk EhB