Studenten ontwikkelen prikkelparcours

Explo Labo x Prikkelparcours

Emotie staat centraal in het leven van de allerjongsten. Daarom begeleidt Lasso, het Brussels platform voor cultuurparticipatie, vernieuwde initiatieven die inzetten op samenwerking rond kunst en cultuur in de kinderopvang. Binnen dit kader bouwden de eerstejaarsstudenten van Pedagogie van het jonge kind deze week aan een zintuigelijke tuin. Dit is een prikkelparcours voor intergenerationele interactie, onderworpen met een portie verbeelding en vormgegeven met recuperatiematerialen.

Aan het einde van de projectweek kwamen peuters van verschillende kinderdagverblijven uit de buurt het prikkelparcours verkennen. Tegelijkertijd exploreerden studenten deze creatieve manier van werken tijdens een praktijkgerichte workshop en verdiepten ze zich in de theorie achter de methodiek.

De 100 talen

Studenten leren stap voor stap het proces om zo’n prikkelparcours te maken met inspirerende voorwerpen, waarbij ze zoveel mogelijk kunsttalen (‘De 100 talen’) combineren tot een stimulerend geheel.

Alle ervaringen uit deze proeftuin worden gedocumenteerd en de expertise wordt gedeeld met andere praktijkwerkers. Op die manier zorgen wij, Lasso en Erasmushogeschool Brussel, dat vernieuwende initiatieven ingang vinden in het werkveld.