De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid organiseert tweejaarlijks een congres rond Bio-Ethiek. Dit jaar draaide het congres rond precisiegeneeskunde of gepersonaliseerde geneeskunde.
Deze nieuwe vorm van zorg brengt heel wat morele dilemma’s met zich mee.
Opnieuw chemo?
Een groepje studenten uit het derde jaar verpleegkunde kreeg een casus voorgeschoteld. In team bespraken ze hoe ze de casus konden aanpakken en hoe ze verder gingen met de patiënt.
De casus was als volgt: de studenten kregen een mannelijke patiënt, roker en alcoholverslaafd. Door zijn verslaving in isolement terecht gekomen. De patiënt heeft nog weinig sociale contacten. De patiënt krijgt strottenhoofdkanker. Onmiddellijk wordt er geopereerd en het strottenhoofd wordt weggenomen. Nadien volgt er radiotherapie en chemotherapie. Maar na een jaar komt de kanker opnieuw boven water, zelfs met extra uitzaaiingen.
Voor de patiënt zijn er nu nog drie dingen mogelijk:
- Opnieuw chemo
- Immunotherapie (maar dit is duur en wordt door het ziekenfonds niet terugbetaald) die de patiënt niet kan betalen.
- Immunotherapie maar dan in een experimentele vorm (in dit geval gratis, maar met het risico dat de patiënt in de controlegroep zit en dus geen therapie krijgt)
Volwassen en verstandig
De studenten begonnen aan de casus op basis van een methodiek aangeleerd binnen het vak ethiek. (heracleitos methode) Door die methode kan je in vijf stappen van een problematische situatie tot een conclusie komen. De studenten kregen voor de manier waarop ze de casus aanpakten en de conclusie heel wat lof. De congresleden spraken over een erg volwassen en beredeneerde aanpak. Het reflectieniveau en enthousiasme was erg groot.
Niet informatiseren
Volgens Julien Libbrecht docent ethiek, zal ethiek in de toekomst nog belangrijker worden binnen de zorg: “Er komen heel wat applicaties, nieuwe technologieën en een grote golf van automatisering op ons af. In principe kunnen diagnoses en behandelingen tot op een zeker niveau wiskundig berekend worden, en dus geautomatiseerd. Dat brengt veel dilemma’s met zich mee. Ethiek valt niet te informatiseren en zal dus erg belangrijk worden of blijven. We mogen daarom uiteraard niet zomaar reflecteren en moeten methodes gebruiken. Net dat hebben onze studenten op een fantastische manier gedaan.”
Op 2 mei 2025 betraden studenten van de Erasmushogeschool Brussel (EhB) en de Vrije Universiteit Brussel (VUB) het podium in Bozar voor de jaarlijkse Students’ Speakers Corner, een initiatief in het kader van Difference Day – de viering van de Internationale Dag van de Persvrijheid.
Op woensdagavond 30 april vierde de opleiding Idea & Innovation Management (IIM) haar tiende verjaardag met een spetterende reünie in het RITCS Café. Onder het inspirerende thema Nature Tech kwamen alumni, studenten, (oud-)docenten en werkveldpartners samen voor een avond die perfect in balans was: inhoudelijk sterk én feestelijk onvergetelijk.
Op 20 maart bezochten de studenten lager onderwijs van de tweetalige lerarenopleiding de basisschool Les Magnolias in Laeken. De Tweetalige Lerarenopleiding is een gezamenlijk project van de Erasmushogeschool Brussel en Haute École Francisco Ferrer.