Student biomedische laboratoriumtechnologie Bryan Snyders

Student schakelt gen uit

Onze studenten bachelor biomedische laboratoriumtechnologie lopen momenteel stage in allerlei labo’s. Bryan Snyders koos voor een stage in het onderzoekslabo van het BioMedical Science Center, het kenniscentrum verbonden aan onze opleiding Biomedische laboratoriumtechnologie. Hij werkt er momenteel aan zijn bachelorproef.

Champignons en baby’s wijzigen

Bryan maakt gebruik van CRISPR-Cas. Een techniek die voor het eerst opdook in 2012-2013. Die maakt het mogelijk om in nagenoeg elk organisme genen te wijzigen. Zo werden er eerder al champignons genetisch gewijzigd en in China zelf twee baby’s. De techniek is erg efficiënt en bovendien ook goedkoop.
Zelf gebruikt Bryan gistcellen: “Dat zijn complexe eencellige wezens. Bij deze cellen heb ik momenteel al een gen kunnen uitschakelen. Dat gen kan nu een bepaald eiwit niet meer aanmaken. De bedoeling is om nu het tegenovergestelde te doen, namelijk een gen in te brengen, om uiteindelijk te evolueren naar een fluogist.”

In het lessenpakket

De techniek van CRISPR-Cas zal in de toekomst verder opgenomen worden in het programma van de opleiding Biomedische laboratoriumtechnologie. Door het onderzoek van Bryan kunnen de docenten beter inschatten op welke moeilijkheden de studenten botsen bij het gebruiken van de techniek. “Tijdens de lessen worden we hier goed op voorbereid. Maar het is wel fijn om de technieken uit de les nu echt toe te passen en ook iets te verwezenlijken. Sinds het nieuwe curriculum dit jaar is ingevoerd, zijn er ook heel wat nieuwe technieken opgenomen.”
Voor docent Tom Peeters die Bryan begeleid is het nuttig om te zien hoe hij aan de slag gaat: “Bryan heeft hier alle tijd en rust om te werken. Voor mij is het interessant dat allerlei verschillende condities worden getest. Dit kan ons helpen om dit in de toekomst nog verder uit te bouwen in het lessenpakket van de studenten.”

CRISPR-week

Nadat Bryan dit jaar zijn diploma behaalt, gaat hij nog verder studeren: “Waarschijnlijk wordt het industrieel ingenieur. Door echt aan onderzoek te doen, is mijn interesse verder ontwikkeld. Uiteindelijk zou ik willen eindigen richting Bio-ingenieur cel- en gentechnologie.”
Maar ook voor CRISPR-Cas aan EhB eindigt het verhaal dit jaar niet. Na de paasvakantie zetten twee studenten het werk van Bryan verder. Met een Nederlandse en Brusselse partner wil de opleiding een heuse CRISPR-week opzetten. Gezien de techniek nog erg recent is, bestaat er een grote groep mensen in de brede groep wetenschappers die nog geen kennis met de techniek maakten. Bedoeling is hen van beginlevel in één week zoveel mogelijk aan te leren.