Studenten bloemenhofplein

Sociaal-Cultureel Werk vanuit je kot - dat kan!

De studenten van het derde jaar Sociaal-Cultureel Werk hebben dit semester in verschillende groepjes intensief gewerkt aan het vak Stadslabo. Ze hebben – ondanks de coronacrisis – nuttige, mooie en waardevolle initiatieven opgezet die invloed hebben op ons Brussel en het samenleven in deze stad.

Bloemenhof 2.0

Samen met Bral, een stadsbeweging die ijvert voor een duurzaam Brussel, zijn deze studenten de initiatiefnemers van Bloemenhof 2.0 – een actie die de levens- en woonkwaliteit van de wijk rondom onze campus wil versterken. Daarbij werden buurtbewoners, maar ook frequente bezoekers, via een enquête gepolst naar hun visie en ideeën over de mogelijkheden van de buurt. De resultaten van deze bevraging zijn te bekijken op de facebookpagina Bloemenhof 2.0. Bral gaat alvast verder aan de slag met deze resultaten en hopelijk kunnen we die binnenkort live bewonderen.

bloemenhofplein herwerkt
Connective FB
Connective

In deze Blijf-in-uw-kot-tijden staat iedereen met elkaar in contact via social media en andere digitale kanalen. Maar hoe gaat het nu eigenlijk met degene die we niet kunnen horen? Degene die geen of moeilijk toegang hebben tot het internet. Degene die zich niet kunnen terugtrekken in hun kot omdat ze er simpelweg geen hebben.

Daarom zijn deze studenten op zoek gegaan naar jongeren die niet de middelen hebben om met elkaar in contact te komen. Hun verhalen, over hoe zij deze coronatijden beleven, werden gebundeld en op regelmatige tijdstippen op de Connective-facebookpagina gedeeld en samengevat aan de hand van een sterke quote. Deze quotes lokten de volgers van deze facebookgroep uit hun kot – figuurlijk dan – om even stil te staan bij die verhalen en te delen hoe zij zich nu eigenlijk voelen. Het resultaat was een pagina vol échte verhalen met hartverwarmende ontboezemingen.

Verder werd er nog Go Creative opgericht, een facebookpagina voor de creatieveling onder ons, kan je op YouTube zelfgemaakte “Tours de Bruxelles” bekijken en werd een crea-boekje in elkaar gebokst voor de bewoners van een woonzorgcentrum in Neder-Over-Heembeek. Kortom, onze studenten van 3SCW zijn ondanks de crisis niet bij de pakken blijven zitten!