Ben Stassijns student voedings- en dieetkunde in Suriname EhB

Salsa en dolfijnen

Ben - die in het derde jaar voedings- en dieetkunde zit - loopt stage bij Goodfood. Dat is een zelfstandige diëtistenpraktijk in Suriname. Onder de vleugels van stagebegeleider Jennifer Plein, leert hij er dagelijks zaken bij: “De meeste mensen die naar de praktijk komen, zijn doorverwezen voor allerlei welvaartsziekten: diabetes, hypertensie, overgewicht, nierinsufficiëntie. Dat zorgt er voor dat ik heel wat leerstof (inclusief medicijnkennis) van op school kan toepassen.”

Zaal vol ouderen

De stage in Suriname bracht wel wat aanpassingen met zich mee: “De eerste twee weken vroeg een enorme aanpassing. Eerst en vooral aan de cultuur, maar ook aan de nieuwe voedingsmiddelen. Om alles goed in kaart te kunnen brengen, maakte ik een verkenningsopdracht. Ik leerde lokale markten, supermarkten en eettentjes kennen. Na een aantal weken consultaties volgen en veel bijleren, is nu het moment voor mij aangebroken om meer en meer zelf te doen.
Naast consultaties doen we uiteraard ook nog heel wat andere dingen. Zo woonde ik een congres bij en deed een presentatie voor 200 ouderen. Een superervaring, die me zin gaf in meer.”

JawJaw

Naast de stage is er ook tijd voor ontspanning. De weekends van Ben zitten altijd goed vol: “We gingen al eens een kijkje nemen in het binnenland. We logeerden er in een dropje JawJaw genaamd. De sfeer die er in zo’n klein dorp heerst is helemaal anders dan in de stad. Het is er veel meer ontspannen en er is een duidelijke hiërarchie. Zo’n dorp heeft ook zijn eigen leefgewoonten en lokale gebruiken.
De natuur is hier prachtig. We gingen onlangs vogels spotten in Gigi Pan. We zagen schildpadden in Braamspunt en dolfijnen op de Suriname rivier. De mix van cultuur, mooie landschappen en uitzonderlijke dieren is fantastisch.
Daarnaast is er het sociale leven buiten de stage. Zo is het gebruikelijk om dinsdag en vrijdag naar de salsa les te gaan. Op woensdag is er een voetbaltoernooi waar de lokalen mensen aan deelnemen. En zeker niet te vergeten de uitgaansavond op donderdag in Havana.”

Ben Stassijns student voedings- en dieetkunde in Suriname EhB

Ontdek onze opleiding voedings- en dieetkunde. Kom eens langs op een infodag of op één van onze openlesdagen