schoolmoe

Let's talk about... school!

De Vaartkapoen is een experimenteel gemeenschapscentrum in Molenbeek en maakt al jaren het onbespreekbare bespreekbaar. Dat bewijzen ze deze keer opnieuw met hun talkshow "Let's talk...", een programma waarin steeds andere gasten met verschillende perspectieven en ervaringen worden uitgenodigd om te praten over een actueel thema.

De talkshow, gepresenteerd door Malika Saïssi, ambassadeur van Molenbeek en van de Vaartkapoen, kwam tot stand in samenwerking met de Wijkacademie. In de Wijkacademie zijn het de burgers zelf die gesprek, ontmoeting en uitwisseling op touw zetten. Zij bevinden zich in gemeenschappen die vaak te kampen hebben met een vorm van isolement, en waar een migratie-achtergrond niet zelden hand in hand gaat met een socio-economische problematiek. Zij willen deze burgers een stem geven. Ze willen hen een veilige context bieden om verhalen en ervaringen uit te wisselen. Ze benoemen onrecht, maken noden zichtbaar en gaan het gesprek aan op eigen terrein, over thema’s die ze zelf aanbrengen – zoals onderwijs, werk, discriminatie of opvoeding.

In deze aflevering gaat het over onderwijs, discriminatie binnen het onderwijssysteem en afhakende scholieren. De gasten die mee aan tafel schuiven zijn Dirk Jacobs, hoogleraar sociologie aan de ULB, Fadel El Ouahabi, een jongeman uit Molenbeek die 4 maand geleden afstudeerde en net op de arbeidsmarkt is beland en Minne Huysmans, onderzoeker aan de VUB en aan de Erasmushogeschool, waar hij de focus van zijn werk legt op de wisselwerking tussen onderzoek en sociale verantwoordelijkheid met als doel een toegankelijke en participatieve maatschappij te creëren. Daarnaast is hij ook medeoprichter van VOLTA, een workspace voor Brusselse muzikanten die alles aanbiedt om hen goed te begeleiden.

Benieuwd naar het panelgesprek? Bekijk hier de hele aflevering.

Minne let's talk