Plantentuin Meise

Lessen in Plantentuin Meise

Planten spelen een grote rol binnen landschaps- en tuinarchitectuur (Lta). Daarom trekken we met onze studenten Lta voor onze lessen Plantenleer naar de Plantentuin in Meise (één van de grootste plantentuinen ter wereld). Nu het eerste semester achter de rug is blikken we met een aantal studenten en docent Steven Goossens terug op een eerste semester Plantenleer.

Bram (student 1 Lta): “Les krijgen in de Plantentuin midden tussen de bomen was een topervaring. Ik heb voor deze opleiding gekozen omdat ik ‘groen bloed’ heb. Rondlopen in dit domein en bomen van dichtbij kunnen leren kennen door er naar te kijken, er aan te voelen en zelfs ruiken was superboeiend.”
Elise (studenten 1Lta): “Ik vond de lessen ook echt inspirerend, maar moet toch wel toegeven dat het ook erg vermoeiend was. Blijkbaar ben ik het niet gewend om drie uur rond te wandelen tussen de planten.”
Steven Goossens (docent Plantenleer): “Dat hoor ik wel vaker van nieuwe studenten. Ze zijn echt laaiende enthousiast over deze lessen. Maar soms zijn ze niet zo goed voorbereid en moeten ze hier op slecht schoeisel drie uur wandelen of hebben ze zich in de winter toch iets te zomers gekleed.”

5 meter of 35 meter

Steven Goossens: “We geven deze lessen niet uit een boekje of met een Powerpoint. Lessen hier tussen de planten zijn veel realistischer. In het eerste jaar focussen we voornamelijk op bomen. Maar als je op een plaatje moet kijken naar een boom van 5 meter hoog of eentje van 35 meter hoog, dan is dat moeilijk in te schatten. Hier kunnen studenten echt kijken wat dat wil zeggen.”
Elise: “Je kan hier ook dezelfde boom zien wanneer hij 10 jaar oud is of wanneer hij 100 jaar oud is. Dat geeft een unieke kijk. Het is ook fijn om hier met je smartphone te gaan fotograferen; het silhouet van de boom, de blaren, de takken, de knoppen, de schors…”
Steven Goossens: “En in het tweede semester komen we zeker nog vaak terug. We hebben nu gefocust op herfst- en winterkenmerken. Nu gaan we kijken wanneer welke bomen in blad komen. We gaan dan verder met zomerkenmerken. In de toekomst willen we ook andere groene vakken zoals bijvoorbeeld Ecologie ook in de Plantentuin gaan geven. Trouwens, onze studenten hebben het hele jaar lang gratis toegang tot dit fantastische domein.”

Studenten in plantentuin Meise