Collega en onderzoekster Kaat Verhaeghe kreeg deze week de eerste prijs van de Nederlandse vakvereniging Velon, de vereniging “van, voor en door lerarenopleiders”. Jaarlijks kiezen zij het beste artikel dat verscheen in hun vakblad dat dezelfde naam draagt. Voor 2020 werd de eerste prijs toegekend aan collega Kaat Verhaeghe met haar opiniestuk ‘Zijn in tijden van worden: Het recht van de mens op de dag van vandaag.’
In haar opiniestuk stelt ze vragen bij de toekomstgerichtheid en de doorgedreven wens om alles meetbaar te maken in het onderwijs. Het lijkt alleen nog maar te gaan om opbrengsten en uitkomsten, om prestaties en gedrag, om meetbaarheid en zichtbaarheid van het leren en de bewijslast die voortdurend op het bordje van de leerling – het kind – wordt gelegd. Betalen we daar geen prijs voor, vraagt zij zich af. Is de school een plek voor versnelling of vertraging? Is onderwijs gericht op de toekomst of het hier-en-nu? Ligt de focus op het wordende of het zijnde kind? En, wat betekent dit voor het opleiden van educatieve professionals? Dit betoog gaat op zoek naar de betekenis van ‘kind-zijn’ in het hier-en-nu.
De jury van Velon vond het alvast een boeiend standpunt. En wij feliciteren uiteraard graag onze collega!
Lees het volledige artikel hier.