landschaps- en tuinarchitectuur Gaebry Taeleman

Je tuin onderhouden met mes en vork

Het ontwerp van student landschaps- en tuinarchitectuur Gaebry Taelemans werd door een jury uitgekozen voor de wedstrijd ‘Beloftevolle hovenier’. Het ontwerp werd ondertussen door drie verschillende scholen aangelegd en gejureerd door onze student.

Hapklare tuin

Elk jaar organiseert de Belgische Federatie voor Groenvoorzieners (BFG) de wedstrijd ‘Beloftevolle hovenier’. In die wedstrijd nemen tuinbouwopleidingen uit heel Vlaanderen het tegen elkaar op. Na een selectie die dit jaar uit een quiz bestond, worden drie scholen uitgekozen die als laatste proef een ontwerp moeten gaan uitvoeren. Voor dit ontwerp organiseerde onze opleiding landschaps- en tuinarchitectuur een workshop met de studenten uit het derde jaar. Zij kregen de opdracht een innovatieve tuin te ontwerpen van 7 meter op 7 meter met als thema ‘De hapklare tuin’.
Uit de ontwerpen koos de commissie van de BFG voor het ontwerp van Gaebry Taelemans.

Ontwerp

Eetbare tuin

Het thema ‘De hapklare tuin’ past in de huidige trend van natuurbewust leven, duurzaam omgaan met ruimte en groen en tegengaan van voedselverspilling. Hier hield Gaebry dan ook rekening mee in zijn ontwerp: “Alle planten die ik gebruikte in mijn ontwerp zijn eetbaar. Van klein fruit of druiven tot fruitbomen. Het grote voordeel van deze planten is dat je er vaker van kan genieten. Een hortensia is ook mooi, maar die staat misschien twee maanden in bloei en de andere tien maanden heb je daar weinig aan. Van eetbare beplanting heb je drie tot vier maanden per jaar plezier. Je kan er mee aan de slag in de keuken of gewoon iets plukken en meteen opeten.”

Ontwerp

Veelzijdig beroep

Het ontwerp van Gaebry werd daarnaast ook uitgekozen voor de innovatieve aanpak: “Ik voorzag bijvoorbeeld een aantal niveauverschillen en werkte met heel wat verschillende materialen,” aldus Gaebry. “Ik ben zelf afkomstig van het platteland. Ik wou de eenvoud van het platteland meenemen in een stedelijk weefsel. Een helder ontwerp dat toch mooi oogt.”
De laatstejaarsstudent heeft nog geen spijt van zijn keuze voor landschaps- en tuinarchitectuur: “Ik was eerst begonnen aan een opleiding industrieel ingenieur, een beetje onder druk van thuis. Maar al snel ben ik overgeschakeld. Dingen tekenen en creëren die nadien uitgevoerd en opgebouwd worden is enorm boeiend. Maar ook nadien de aanleg opvolgen en het hele proces volgen, maken het echt een veelzijdig beroep.”
Na zijn studies wil Gaebry zijn opleiding tot landmeter nog afronden en nadien staat er nog een master stedenbouw of verkeerskunde op de planning.
De drie ontwerpen werden ondertussen uitgevoerd en zijn te bezoeken in het Park van Beervelde.

Uitgevoerd