Studentgroep aan een tafel.

Graduaat, postgraduaat of micro-credential?

Twijfel je nog over welke opleiding je moet kiezen? Hieronder vind je een handig overzicht van de verschillende opleidingen die Erasmushogeschool Brussel campus Leuven aanbiedt voor huidige en toekomstige professionals uit de informatiesector van archieven, bibliotheken, cultureel erfgoed, documentbeheer in organisaties en meer.

Overtuigd na het lezen van onderstaande blog? Schrijf je in voor één van onze opleidingen via deze link.

Graduaat in het Informatiebeheer: Bibliotheek en Archief

De tweejarige opleiding bereidt je helemaal voor op een functie als bibliotheek-, archief- of informatiedeskundige. Dankzij je enorme vaktechnische kennis beheer je vlot informatie. Je zorgt dat die beschikbaar is voor alle gebruikers. Heeft iemand een vraag of probleem? Dan help je die klantvriendelijk en deskundig verder.

Tijdens de interactieve opleiding ligt de nadruk op praktijk. Je brengt dan ook een derde van je opleiding door op de werkvloer. Zo wordt informatiebeheer je tweede natuur en ben je helemaal klaar voor de arbeidsmarkt. De graduaatsopleiding Informatiebeheer is de ideale start van je carrière.

Wie ben jij?

Je wilt graag aan de slag als bibliotheek-, archief- of informatiedeskundige en zoekt een kwalitatieve en future proof opleiding. Een specifieke vooropleiding of werkervaring is niet noodzakelijk om te starten. Onze docenten actief in het werkveld leiden je op tot informatieprofessional en je geeft je eigen traject vorm binnen onze coachings- en projectvakken. Zo zoek je jouw eigen weg in onze brede sector.

Wat kan je verwachten?

Bekijk hieronder het videofragment over het graduaat:

Quick facts

Duurtijd Twee jaar (voltijds)
Aantal studiepunten 120
Aantal vakken 34
Afstudeerrichtingen Twee: Bibliotheek of Archief
Diploma Gegradueerde in het Informatiebeheer

EhB campus Leuven

Groepswerk studenten

Postgraduaat in het Informatiemanagement

Wil je alles weten over informatie en documentatie? En schrikt een digitale en snel evoluerende omgeving je niet af? Dan is postgraduaat informatiemanagement iets voor jou.

Het programma van dertig studiepunten (één academiejaar) bereidt je optimaal voor om een carrière uit te bouwen binnen de informatiesector. Je leert de belangrijkste basistechnieken aan, bereidt je voor op het digitale heden, werkt aan je people skills en oefent het allemaal in op een stageplaats. Het postgraduaat Informatiemanagement biedt je een praktische opleiding gegeven door docenten uit het werkveld.

Wie ben jij?

Je hebt al een diploma hoger onderwijs (graduaat, bachelor of master) behaald en wilt je verder professionaliseren om aan de slag te gaan in de informatiesector (bibliotheken, archieven, musea, informatiebeheerdiensten, …) of je bent al aan de slag in de sector en wilt je loopbaan verder uitbouwen. Je zoekt een volledig opleidingstraject om aan diverse skills te werken.

Wat kan je verwachten?

De lessen van het postgraduaat vinden meestal plaats op woensdagnamiddag en – avond. Uitzonderlijk kan een opleidingsonderdeel ook doorgaan op dinsdag of vrijdag. Erasmushogeschool combineert contactlessen met online leeractiviteiten om tijdens de begeleidingstijd op de campus te focussen op extra uitleg en ondersteuning. Je volgt tijdens je opleiding een stage van 160 uur vrij in te plannen in het eerste of tweede semester in een instelling naar keuze. Werkstudenten kunnen dit uitvoeren op de eigen werkplek. Het postgraduaat Informatiemanagement werkt met een kwartaalsysteem, waardoor na elk kwartaal van zeven weken één of twee weken examen volgen. Vervolgens starten nieuwe opleidingsonderdelen. Deze lesvorm maak het mogelijk om de opleiding te combineren met een job of gezin.

Quick facts

Duurtijd Eén jaar (halftijds)
Aantal studiepunten 30
Aantal vakken 8
Afstudeerkeuze Twee: Bibliotheek of Archief
Getuigschrift Postgraduaat in het Informatiemanagement

Micro-credential Informatiebeheer

Micro-credentials (of microdegrees) zijn beperkte opleidingsprogramma's van enkele vakken. Ze zijn ideaal als je een opfrissing zoekt in ICT voor informatieprofessionals, metadatering, publiekswerking of één van onze andere inhoudelijk samengestelde micro-credentials. Op het einde van je traject ontvang je een attest en ben je een professionele ervaring rijker.

Wie ben jij?

Je bent al aan de slag in de sector en je wilt werken aan een specifieke set van competenties of vaardigheden in een bepaald domein. Daarnaast is het een andere manier om je graduaatsdiploma te behalen via inhoudelijke pakketten van vakken. Je ontvangt na elk pakket steeds een attest.

De microdegree Inleiding in de sector is ideaal voor studenten die de sector willen verkennen.

Wat kan je verwachten?

Je volgt binnen de micro-credential enkele vakken van de graduaatsopleiding en zit samen met andere studenten in de klas. De lessen vinden plaats op dinsdag-, woensdag- of vrijdagmiddag en -avond. Zoals in andere opleiding zal je thuis (online) opdrachten moeten voorbereiden en uitvoeren. Tijdens de lessen focussen docenten op praktijkgerichte theorie en oefenen. De microdegrees hanteren ook een kwartaalsysteem van zeven weken les gevolgd door één of twee weken examens. Werkstudenten kunnen faciliteiten zoals digitaal lessen meevolgen of zelfstudiepakketten aanvragen via traject- of studentenbegeleider om hun studietraject te bevorderen. Je volgt geen stages binnen de micro-credentials. Als je dit wel wilt, schrijf je in voor het graduaat in het Informatiebeheer.

Aantal microdegrees 9
Aantal microcredentials 2
Inhoud Inleiding, Metadata, Publiekswerking, IT, Governance, Participatie & vorming, Informatiebeheer expert, Bibliotheken expert, Soft Skills, Design of Open Science
Attest Micro-credential in Informatiebeheer

Waar vind je ons?

De opleidingen zijn gehuisvest op campus Leuven van Erasmushogeschool Brussel.

Interleuvenlaan 5
3001 Heverlee