Micro-credential

Infor­matiebe­heer

Online kennismakingsgesprek

Nog vragen over onze micro-credentials? Plan een online gesprek in!

Voor wie

Beste bezoeker, op 27 februari 2024 werd door het College van Bestuur van EhB beslist om de graduaatsopleiding waar deze micro-credential deel van uitmaakt, niet langer in te richten in het academiejaar 2024-2025. Dit kadert in een herpositionering van onze graduaatsopleidingen. Het was een moeilijke beslissing en we hebben begrip voor ieders teleurstelling.

Bekijk hier waar je de graduaatsopleiding wel kunt volgen.

Voor wie

Bekijk hier waar je de graduaatsopleiding wel kunt volgen.

• 13 studiepunten
  • Vakken: Inleiding in de sector, Types bibliotheken, Erfgoed, cultuur en maatschappij en Informatievaardigheden

Metadata

• Vakken: Informatiebeheer 1, 2 en 3

Publiekswerking

• Vakken: Collectie- en gebruikersprofielen, Marketing & PR en Project event

IT voor informatieprofessionals

• Vakken: ICT-skills, Digitalisering en Bibliotheeksoftware

Governance in de informatiesector

• 6 studiepunten
  • Vakken: Juridische aspecten van informatie en Kwaliteitszorg

Participatie & vorming

• 10 studiepunten
  • Vakken: Project Participatie en Project Vorming (keuze tussen Bibliotheek of Archief)

Informatiebeheer expert

• 13 studiepunten
  • Vakken: Archiefmanagement, Digitalisering en automatisering, Project Valorisatie en Project Trends & innovatie

Bibliotheken expert

• 9 studiepunten
  • Vakken: Collectieontwikkeling, Project Mediawijsheid en Project Trends & innovatie

Soft Skills

• 12 studiepunten
    • Vakken: Soft Skills 1, 2, 3 en 4

Of volg een van deze specifieke modules

• 3 Studiepunten
    • Vakken: opmaaksoftware

Open science

• 4 studiepunten
    • Vakken: datamanagementsoftware

Voorkennis?

Voor onze micro-credentials heb je geen voorkennis nodig, behalve voor de volgende modules:

Micro-credential Vereiste voorkennis

Participatie & vorming

Soft skills

Informatiebeheer expert

Soft skills
    Metadata

Bibliotheken expert Soft skills

.

Campus Leuven

Je volgt de opleiding op campus Leuven. Daar vind je de nodige uitdaging en inspiratie om je opleiding succesvol af te werken. Je krijgt les in klas- of computerlokalen – afhankelijk van het vak en de lesinhoud. Daarnaast ben je welkom in de openleercentra en het studielandschap. En heb je altijd toegang tot het leerplatform en de online catalogi van de Erasmushogeschool Brussel.

Honger gekregen? Op campus Leuven en op verschillende plaatsen in de nabije omgeving kan je terecht voor een broodje of een lunch.

Je bereikt de campus gemakkelijk

Interleuvenlaan 5
    3001 Heverlee, Leuven

Openbaar vervoer: neem aan het station van Leuven de bus en stap af aan de halte Haasrode UCLL

• 630 en 4 richting Haasrode
    • 5 richting Vaalbeek

Blue-bike: huur je fiets aan het station van Leuven en fiets in 20 minuten naar de campus.

Auto: zet je auto op de ruime parking achter het gebouw van Interleuvenlaan 5.

Wat kosten de opleidingen

De berekening van studiegelden gebeurt op basis van onderstaande tarieven:

Vast gedeelte

Variabel gedeelte
    per studiepunt

Niet-beurstariefstudent € 253,6 € 12,1
    Bijna-beurstariefstudent € 253,6 € 4,4
    Beurstariefstudent € 115,8 € 0,0

Je kan alle info over studiegeld vinden op onze Wat kost het?-pagina.

Waar staat een studiepunt voor?

Een studiepunt staat voor het aantal uren studieactiviteit dat verwacht wordt aan een hogeschool of universiteit: in de les zitten, groepswerk, studietijd, examens…. Tel ongeveer 25 à 30 uren per punt.  Een module met veel studiepunten vergt dus meer tijd dan een module met minder punten. Dus voor een module met 10 studiepunten, verwacht de docent van de student dat hij of zij er 250 à 300 uur aan besteedt, inclusief aanwezigheid in de les.

Meer informatie over studiepunten en het puntensysteem vind je op deze pagina.

Wil je meer weten?

Controleer of je mag starten

Heb je geen diploma secundair onderwijs? Dan mag je toch starten als je slaagt voor het toelatingsonderzoek. Is er geen sessie meer beschikbaar in Leuven? Stuur ons een e-mail en we organiseren graag een extra sessie.
    Voor meer info omtrent de voorwaarden kan je op onze pagina toelatingsvoorwaarden terecht.

Inschrijvingsprocedure

Schrijf je volledig online in via www.erasmushogeschool.be/nl/inschrijven: kies voor het graduaat Informatiebeheer en kies daarna de micro-credential die je wil volgen.

Studentensecretariaat

Secretariaat

Wil je graag langskomen? Ons secretariaat is open op maandag en woensdag van 11u tot 19u en op donderdag van 13u tot 19u

Campus Leuven
    Interleuvenlaan 5
    3001 Heverlee
    campusleuven@ehb.be

Contact

Heb je nog vragen? Of wil je een persoonlijk gesprek inplannen (digitaal of op campus)? Verstuur je verzoek via graduaat.informatiebeheer@ehb.be

We zwieren op verschillende momenten tijdens het jaar de deuren van onze campussen open.

Check zeker deze pagina voor last-minute wijzigingen.