nieuwe campus Kanal

Erasmushogeschool Brussel bouwt campus Kanal

Brusselse prominenten tekenden aanwezig op de symbolische eerste steenlegging van campus Kanal, de zesde campus van de Erasmushogeschool in hartje Brussel. Brusselse ministers

Guy Vanhengel en Pascal Smet - deze laatste zelf ook buurtbewoner -  waren aanwezig. Ook burgemeester Philippe Close en onderwijsschepen Faouzia Hariche* van de stad Brussel bezochten de werf waar vanaf september 2019 honderden studenten zullen studeren voor leerkracht of pedagogisch coach. De wijk rond de Schootstraat ligt vlak bij de Dansaertstraat en het kanaal en is erg populair bij projectontwikkelaars.

Algemeen directeur Luc Van de Velde ziet de nieuwe campus breder dan enkel een onderwijsinstelling: “Enerzijds willen we met dit nieuwe en mooie gebouw een bijdrage leveren tot de herwaardering van de stad, anderzijds willen we het ook ter beschikking stellen van Brussel en haar inwoners. We willen de onderwijsuitdagingen waarmee deze regio te kampen heeft helpen aanpakken.”

Onderwijs van de toekomst

Voor het ontwerp van dit nieuwe gebouw - gecreëerd door de architectenbureaus Bevk Perović en B-architecten - werd er maximaal ingezet op het onderwijs van de toekomst. Het gebouw zal een leeromgeving zijn waarbij ‘leren’ kan plaatsvinden in allerlei vormen, op verschillende locaties en op elk tijdstip. Departementsdirecteur Frank Noten: “We willen diverse learning spaces creëren in de gangen en de open ruimtes doorheen het gebouw. Zo kunnen studenten en docenten zelf formele en informele leermomenten inplannen”.

Ook wordt ingezet op de creatie van verschillende soorten leeromgevingen. Noten: “Het gebouw heeft verscheidene verdiepingen en elk verdiep krijgt een eigen sfeer en inrichting. Op die manier komt EhB tegemoet aan de grote diversiteit die er bestaat in leerstijlen, opleidingen, studenten en docenten. Er wordt eveneens gefocust op innovation, technology & design thinking skills, gebaseerd op het Future Classroom Lab ontwikkeld door European Schoolnet in Brussel.”

De Erasmushogeschool Brussel verhuist in de zomer van 2019 haar professionele bachelors Kleuteronderwijs, Lager Onderwijs, Secundair Onderwijs en Pedagogie van het Jonge Kind.

Gegevens over het gebouw

• Architecten: Bevk Perović (Slovenië) en B-architecten (België)
  • Algemeen aannemer: Artes
  • Stabiliteit: Studiebureau Mouton
  • Technieken: Studiebureau R. Boydens
  • Akoestiek: Bureau de Fonseca

• Grootte: ± 9000 m²
  • 2 ondergrondse, vier bovengrondse verdiepingen
  • 2 grote aula’s met bijhorende foyer, bibliotheek en studentenlandschap, cafetaria
  • Meerdere grote ruimtes voor creatieve projecten, muziek en drama, lokalen voor bio-esthetiek en haarzorg (keuzevakken leraar secundair onderwijs) met een state-of-the-art inrichting, dakterras met een grote vergaderruimte
  • Een ‘Future Classroom Lab’
  • 20 klaslokalen
  • ±  10m onder de grond
  • Hoogste punt: ±  22m boven straatniveau
  • De kostprijs van het bouwproject: geraamd op 17 miljoen euro.

Afbeeldingen: ©TV B-Architecten – Bevk Perovic arhitekti

Bekijk hier de foto's.

Directeur Onderwijs & Pedagogie, Frank Noten: frank.noten@ehb.be,

Dienst Facility, ir. Jan Verbeeck, jan.verbeeck@ehb.be

Perscontact B-architecten, Klaartje Brouns, klaartje.brouns@b-architecten.be

* Prominenten die hebben toegezegd aanwezig te zijn dd. 29 05 2018.