studenten verpleegkunde

EHBO bij toerisme

Onze studenten Verpleegkunde geven deze week lessen EHBO aan onze studenten Toerisme- & Recreatiemanagement. Voor onze studenten verpleegkunde is dat een uitstekende kans om bepaalde coaching skills in de praktijk om te zetten. Voor onze studenten Toerisme- & Recreatiemanagement is het erg nuttige kennis voor ze op stage vertrekken.

Basic Life support

In de voormiddag werken de studenten rond Basic Life Support. Wat moet je doen wanneer er iemand flauwvalt? Wat doe je wanneer je iemand tegenkomt die op de grond ligt? Het is dan belangrijk om de juiste stappen te volgen. De studenten leren hoe je iemand in stabiele zijlig kan plaatsen. Daarnaast oefenen ze een aantal reanimatietechnieken. Eerst bij een volwassene, maar daarna ook bij een kind en een baby.
De studenten verpleegkunde krijgen deze lessen in het eerste jaar. Ze frissen deze kennis elke jaar opnieuw op. Ze moeten ook telkens mee zijn met de nieuwste Europese richtlijnen. Op die manier kunnen ze de studenten Toerisme de laatste technieken en inzichten meegeven.
Als laatste leren de studenten werken met een AED, een automatische externe defibrillator.

Eerste hulp bij vakantie-ongevallen

In de namiddag leren de studenten Toerisme- & Recreatiemanagement hoe ze op verschillende aandoeningen moeten reageren. Van een zonneslag over een kneuzing tot een insectenbeet. Wat doe je bij een kwallenbeet? Mag je een blaar op je voet open steken? Wat bij verdrinking of verstikking? Hoe help je een patiënt met astma, of suikerziekte of epilepsie? Hoe herken je het verschil tussen een hartaanval of een beroerte…
Voor de studenten toerisme is de info die ze krijgen erg interessant. Eind april starten de studenten met hun stage. Ze kunnen zowat overal terecht komen. Van de luchthaven tot een vakantiepark, sportkamp, enz.. Op die plekken kunnen ze zeker in contact komen met een ongeval of vervelende gebeurtenis. Het is wel superhandig dat ze deze info op stage kunnen meenemen. De studenten weten met deze kennis op zak ook meteen wat ze moeten doen.

Informeren en instrueren

Studenten verpleegkunde leren ondertussen skills als coachen, informeren, leren en instrueren onder de knie te krijgen. Ze maken van de kennis die ze delen ook een duidelijk PowerPoint met notities zodat de studenten Toerisme die nog verder kunnen gebruiken.
De dag werd afgesloten met een interactieve digitale quiz met een aantal leuke prijzen.