Covid-19 richtlijnen

Corona-updates: op deze pagina's geven we regelmatig een update over de richtlijnen die gelden voor onze studenten aan onze hogeschool. Onze collega's kunnen terecht op intranet.

Mail naar corona@ehb.be als je:

• ziek bent
  • vragen hebt over de maatregelen.

[Click here for English updates]

Meest recente updates

27 april 2023: Geen verplichte isolatie meer na positieve coronatest.

Wie een positieve coronatest aflegt, moet niet meer automatisch zeven dagen in isolatie. Voortaan wordt een covidinfectie benaderd zoals een griep.

Mensen met respiratoire symptomen, zoals hoesten en koorts, moeten thuisblijven zolang de symptomen aanhouden en bij ernstige symptomen contact opnemen met hun huisarts.

Een mondmasker blijft wel aangewezen bij symptomen, vooral bij contact met oudere of kwetsbare mensen. Andere hygiënemaatregelen om de overdracht van luchtweginfecties te beperken, zoals handen wassen en goede ventilatie, zijn aanbevolen.

De maatregelen worden in woon-zorgcentra bepaald door de coördinerende arts, ondersteund door het zorgteam. Voor ziekenhuizen is het aan het comité voor ziekenhuishygiëne om de regels voor eventuele isolatie te bepalen.

Dit zijn de huidige regels van het departement Onderwijs.

Check hieronder de stappen als je toch besmet raakt.

Wat bij besmetting?

Ben je positief of vrees je een besmetting, neem dan onmiddellijk contact op met je huisarts én stuur een e-mail naar corona@ehb.be. Deel mee of je ziek bent of in quarantaine moet.

• Vrees je dat je besmet bent? Vul dan deze vragenlijst, of check deze fiche.  Afhankelijk van het resultaat van deze vragenlijst zal je een code krijgen waarmee je een afspraak kunt maken bij een testcentrum of bij een apotheker.
  • Bij een bevestigde besmetting met het coronavirus volgen wij dit stappenplan.
  • Heb je een positieve test afgelegd? Neem dan onmiddellijk contact op met je huisarts én stuur een e-mail naar corona@ehb.be. Deel mee of je ziek bent of in quarantaine moet gaan. Uiteraard kun je ons ook vragen stellen over de maatregelen.
  • Heeft iemand jou opgegeven als een laagrisicocontact, dan zul je deze brief ontvangen met de te nemen stappen
  • Heeft iemand jou opgegeven als een hoogrisicocontact, dan zul je deze brief ontvangen met de te nemen stappen. Bekijk ook deze handige fiche.
  • Dien je zelf je hoogrisicocontacten op te lijsten, dan is dit een handig document

Personeelsinfo

• De uitgebreide richtlijnen voor het personeel staan op intranet.