Vanessa Scaunet Voedings- en dieetkunde

Brood en Spelen

Van de halve finale op de 800m atletiek in Polen tot in het klaslokaal, voor Vanessa Scaunet is het maar een kleine stap. De atlete combineert haar topsportleven met het leven als student voedings- en dieetkunde.

Begonnen met televisie

Vanessa werd last-minute opgeroepen voor het EK indoor in Polen en sneuvelde uiteindelijk in de halve finale van de 800m. Een prestatie waar ze wel erg tevreden over is: “Ik heb iedereen inclusief mezelf verbaasd door tot in de halve finale te geraken. Ik kan alleen maar trots zijn over mijn prestatie.” De 24-jarige studente is al sinds jong met atletiek bezig: “Ik ben begonnen met atletiek op mijn 7 jaar. Ik zag toen een atletiekwedstrijd op televisie en vertelde mijn ouders, dat ik dat wou doen. Na een aantal deelnames aan plaatselijke loopwedstrijden, heb ik me dan ingeschreven in een atletiekclub in Halle. Vandaag train ik bij een club in Nijvel.”

Les = rustdag

De meeste weken bevatten 9 tot 10 trainingen voor de sportster: “De 800m is een uitdagende afstand. Je moet explosief zijn. Maar je kan het niet alleen van dat explosieve hebben. Je uithouding is voor deze afstand ook belangrijk. Daarnaast moet ik ook werken aan mijn snelheid en tegen de verzuring van mijn spieren. Ik werk met drie verschillende trainers: één voor duurtrainingen, één voor spurttrainingen en dan nog krachttraining. Op de meeste dagen train ik twee keer. Behalve op vrijdag. Dat is mijn vaste lesdag op school. Dan staat er af en toe ook een training op het programma, maar meestal is dit een rustdag.”

Voeding cruciaal

De interesse voor voeding was er ook al: “Doordat ik op kot mijn eigen potje moest maken, werd ik getriggerd door voeding. Er veel mogelijk met voeding. Daarnaast begon voeding ook belangrijk te worden binnen mijn sport. Als jongere is je voedingspatroon nog niet zo belangrijk, maar als volwassen atleet is opletten wat je eet cruciaal. Ik werkte daar dan voor samen met een diëtist. Vandaar dat ik de opleiding voedings- en dieetkunde ontdekte. Dat die aan EhB ook in werktraject wordt aangeboden, met enkel les op vrijdag, maakt dat ik dit kan combineren met mijn sportloopbaan. Ik volgde trouwens het keuzevak voeding bij sporters en zou later graag sporters van alle niveaus begeleiden bij hun eetpatroon. Eventueel combineer ik dat met een stukje personal training. Op termijn wil ik ook nog de opleiding Sports Nutrition van het Internationaal Olympisch Comité afronden. “

Naar de Spelen?

Sportieve plannen zijn er ook: “Nu ik definitief beslist heb dat de 800m mijn afstand wordt, kan ik hier verder op gaan focussen. Ik kan zeker nog progressie maken. Het is ook -zeker indoor- een tactische afstand. Je moet rekening houden met de korte bochtjes en je goed positioneren en de wedstrijd ‘lezen’ en inschatten. Hoe meer wedstrijden ik loop, hoe meer ik daar ervaring in kan opdoen. Met deze vorm en resultaten zit er volgend jaar misschien een profcontract in bij Adeps (Franstalige Bloso). De Olympische Spelen komen wat te vroeg, daar zal ik waarschijnlijk niet voor geselecteerd geraken. Tenzij ik er nog een superzomer kan van maken.”
Wij kruisen alvast onze vingers!