Siegfried en Sarah op hun werkplek.

Alumni Informatiebeheer aan het woord

Hoe gaat het met de alumni van de opleiding Informatiebeheer? Wat doen ze van job? Heeft de opleiding hen geholpen? We vroegen het aan Wanda, Siegfried en Sarah.

Wanda

Wanda werkt als projectmedewerker documentalist Beeldbeheer in het Museum van Hedendaagse Kunst te Antwerpen. Ze studeerde in 2021 af in het postgraduaat in het Informatiemanagement.

Wat doe je nu als job?

Momenteel werk ik als ‘Projectmedewerker documentalist Beeldbeheer’ in het Museum van Hedendaagse Kunst te Antwerpen (MHKA).

Hoe heeft de opleiding geholpen om in de sector aan de slag te gaan?

Dankzij mijn stageplaats en gedrevenheid tijdens de opleiding in het Mhka kon ik meteen daarna aan de slag ter vervanging van een collega in de bibliotheek. Door de inhaalbeweging van de digitale duurzaamheid hebben ze mij gevraagd om de beeldendatabank aan te pakken. Dat is concreet gezegd ‘orde in de chaos scheppen’. Door de opleiding heb ik geleerd om standaarden te begrijpen en de regels van de kunst in het archiefbeheer vorm te geven.

Wat zou je studiekiezers aanraden?

Ik zou iedereen aanraden om je hart te volgen. Motivatie is de grootste kracht om je studies tot een goed einde te brengen en daarna aan slag te gaan. Denk daarom goed na of de richting iets voor jou is want het vergt veel discipline en nauwgezetheid.

Sarah

Sarah is bibliothecaris in de openbare bibliotheek Herman Teirlinck te Evere. Ze studeerde in 2020 af in het graduaat in het Informatiebeheer.

Wat doe je nu als job?

Bibliothecaris van bibliotheek Herman Teirlinck in Evere.

Hoe heeft de opleiding geholpen om in de sector aan de slag te gaan?

Ik voelde me goed voorbereid om aan deze job te beginnen. Doordat er veel stage-uren in de opleiding verwerkt zitten, doe je veel ervaring op en kan je alvast wat netwerken.

Wat zou je studiekiezers aanraden?

Probeer buiten de studie zelf ook bezoeken te brengen aan informatie avonden, activiteiten in bibliotheken e.d. Dit zijn perfecte momenten om extra inspiratie op te doen tijdens je studie voor opdrachten en later in je verdere werkleven.

Siegfried

Siegfried is archivaris bij het Stadsarchief Leuven. Hij studeerde in 2021 af in het postgraduaat in het Informatiemanagement.

Wat doe je nu als job?

Momenteel werk ik als archivaris voor het Stadsarchief Leuven. De meeste tijd besteed ik momenteel aan de voorbereidingen voor de overdracht van het OCMW-archief naar het Stadsarchief. We zijn volop bezig met het inventariseren, schoonmaken en herverpakken van dit archief zodat we het binnenkort kunnen verhuizen naar Tweebronnen. Daarnaast beheer ik ook de bibliotheek van het Stadsarchief die deel uitmaakt van de Leuvense openbare bibliotheken. Wij hebben als stadsarchief een bewaarfunctie, bij ons kun je dus geen boeken lenen, maar wel raadplegen in de leeszaal.

Hoe heeft de opleiding geholpen om in de sector aan de slag te gaan?

Voordat ik vorig jaar bij het Stadsarchief startte, werkte ik voor de Bibliotheek van Machelen en het archief van KBC. Ik vond het tijdens de opleiding interessant om ook wat meer theorie te krijgen over de werking van bibliotheken en archieven. De opleiding laat je kennismaken met een veelzijdig pallet aan praktische skills en theoretische kennis die goed toepasbaar zijn in mijn dagelijkse werk. De opdrachten laten je zo echt nadenken over de werking van hedendaagse bibliotheken en archieven. Tijdens mijn stage in het Stadsarchief kwam er een job vrij, waarna ik niet lang getwijfeld heb om daadwerkelijk te solliciteren. De extra bagage die ik toen had meegekregen vanuit de opleiding heeft mij ongetwijfeld geholpen.

Wat zou je studiekiezers aanraden?

Studenten die de richting bibliotheek hebben gekozen - of gaan kiezen - zou ik zeker aanraden om je aan te melden voor de nieuwsbrieven van Cultuurconnect. Hier kun je ook instructiefilmpjes vinden voor het eengemaakt bibliotheeksysteem Wise. Aangezien bijna alle openbare bibliotheken in Vlaanderen en Brussel gebruikmaken van dit bibliotheeksysteem, vergroot je met een beetje kennis hierover je kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk. Probeer tijdens je stages zoveel mogelijk ervaring op te doen met dit bibliotheeksysteem.

Studenten die de richting archief hebben gekozen - of gaan kiezen - zou ik zeker aanraden om zoveel mogelijk stages te lopen bij organisaties waarin je later zou willen werken. De archiefwereld is kleiner dan de bibliotheekwereld, je stage kan dus altijd een eerste stap naar een job in het archiefwezen zijn.