Vragen over graduaatsopleidingen

In de eerste plaats verwijzen we graag door naar onze overzichtspagina over de graduaten. Daar vind je heel wat info over deze nieuwe opleidingen. Ook de pagina met FAQ's over het hoger onderwijs biedt een aantal antwoorden die we niet op deze pagina herhalen.

1. Wat is een graduaat, de nieuwe naam voor het vroegere 'HBO5'?
  2. Welke graduaten heeft EhB?
  3. Kan men ’s avonds of zaterdags les volgen?
Wat is een graduaatsopleiding, wat men vroeger HBO5 noemde?

HBO5 is de afkorting van Hoger Beroepsonderwijs niveau 5, en wordt nu een graduaat genoemd. Het bevindt zich tussen het secundair onderwijs en de professionele bachelor in. Met een graduaat behaal je op anderhalf of twee jaar een diploma hoger onderwijs. De opleidingen werken heel nauw samen met het werkveld en hebben veel stage of werkplekleren. Heb je een graduaat, en wil je graag verder studeren, dan kan je vaak vrijstellingen aanvragen voor een bachelor. Meer info hierover vind je op de opleidingspagina’s.

De graduaten van de CVO's De Oranjerie in Leuven en Heverlee en Volt in Leuven werden in 2019-2020 volledig geïntegreerd in EhB. Je studeert dus af met een diploma van de hogeschool.

Welke graduaten heeft EhB?

EhB heeft een tiental graduaten, waarvan een deel buiten Brussel gegeven worden, nl. in Leuven en Mechelen. Vroeger hoorden deze opleidingen bij de CVO's Oranjerie en Volt en het Atheneum Busleyden. Ze delen nog steeds de campus. Gezien het uitgebreide verhaal, verwijzen we graag naar deze pagina's voor alle details: overzichtspagina over de graduaten.

Dit is alvast een overzicht van onze graduaten

• Accounting Administration
  • Educatieve Graduaatsopleiding
  • Informatica: Netwerkbeheer
  • Informatiebeheer: Bibliotheek & Archief
  • Internet of Things
  • Elektromechanische Systemen
  • Juridisch-administratieve Ondersteuning
  • Logies-, Restaurant- & Cateringmanagement
  • Programmeren
  • Verpleegkunde
  • Winkelmanagement
Kan men ’s avonds of zaterdags les volgen?

In bepaalde opleidingen kun je als werkstudent terecht voor avond- of zaterdagonderwijs. Meer hierover lees je hier.