Werken en studeren

Studeren combineren met werken en leven? Aan EhB kan je vlot flexibel studeren, inclusief sterke (online) coaching. We bieden tal van werktrajecten aan zodat jij je studies kan combineren met je werk, je gezin, je persoonlijk avontuur,...

Voor wie?

Voor iedereen met een deeltijdse of voltijdse job of werkzoekend die een (extra) diploma hoger onderwijs wil halen.

Hoe ziet een werktraject eruit?

Een werktraject is een specifiek traject binnen een graduaat of bachelor waarbij je studietraject specifiek is opgebouwd zodat de combinatie met werken en leven beter haalbaar wordt. Een werktraject focust op blended learning: minder onderwijs op campus, meer online onderwijs en zelfstandig studeren. Sterke (online) coaching staat hierbij centraal. het aandeel contactonderwijs (op campus) versus afstandsonderwijs verschilt van opleiding tot opleiding.

Overzicht opleidingen

Aan EhB kan je heel wat opleidingen volgen in een specifiek werktraject.

Overzicht opleidingen

Vrijstellingen

1. Heb je al een opleiding hoger onderwijs gevolgd en credits of een diploma verworven? Dan kan je mogelijk vrijstellingen bekomen door Eerder Verworven Kwalificaties (EVK)
  2. Heb je al relevante werkervaring in het studiedomein? Mogelijk kan je vrijstellingen krijgen via Eerder Verworven Competenties (EVC)

Toelatingsvoorwaarden

• Voor een bachelor moet je voldoende leerkrediet hebben. Dit geldt niet voor de graduaten, de Verkorte Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs, Educatief Graduaat Secundair Onderwijs en de Educatieve Masters in de Kunsten.
  • Bepaalde werktrajecten stellen bijzondere toelatingsvoorwaarden naar vooropleiding of werkervaring.

Studiegeld

Je betaalt de normale studiegelden. Afhankelijk van je loon en gezinssituatie kan je ook rekenen op een studiefinanciering van de Vlaamse Overheid. Neem hiervoor contact op met de sociale dienst van STUVO, onze studentenvoorzieningen.

Financiële steun

Als werkstudent kan je vaak rekenen op extra ondersteuning vanuit de overheid om de combinatie werken en studeren te vergemakkelijken. Check het overzicht van steunmaatregelen.

Kom langs op een infodag

Van maart tot september gooien we onze deuren open tijdens de infodagen. Kom langs, babbel met docenten en studenten en kom alles te weten over je toekomstige opleiding.

Meer info & registreren

Veel gestelde vragen

• Heeft elke opleiding een werktraject? Nee, nog niet. Je kan wel binnen elke opleiding een vorm van flexibel studeren aangaan.
  • Levert een werktraject een volwaardig diploma op? Ja, het diploma dat je behaalt via een werktraject is hetzelfde diploma als dat van het modeltraject.
  • Hoe lang duurt een werktraject? Dit verschilt van opleiding tot opleiding. In het algemeen doe je langer over een werktraject dan over een modeltraject.
  • Hoeveel tijd moet ik spenderen aan mijn studies? Dit is afhankelijk van het aantal studiepunten dat je opneemt. Per studiepunt reken je ongeveer 30 uur studietijd.
  • Kan ik rekenen op financiële ondersteuning? Ja, de overheid heeft heel wat steunmaatregelen.
  • Hoe moet ik mijn werktraject samenstellen? De trajectbegeleider van je opleiding gaat samen met jou je studieprogramma vastleggen op basis van jouw persoonlijke situatie.