We horen het steeds vaker van docenten: studenten lijken minder betrokken, moeilijker te motiveren, hun opleiding is maar één van de vele bezigheden in hun leven, ze komen niet meer vanzelfsprekend naar de les, ze kunnen precies niet meer zelfstandig werken, ‘gewoon je verhaal vertellen’ voldoet niet meer. Een grote uitdaging dus om te zorgen dat ze wel weer graag leren, meer betrokken zijn, meer hun verantwoordelijkheid opnemen voor hun eigen leerproces en uitgedaagd worden om stappen vooruit te zetten.
Tijdens deze onderwijsdag zoomen we in op dit thema en reiken we jullie heel wat kaders en praktijkvoorbeelden aan om je onderwijs meer uitdagend en zelfgestuurd te maken. Growth mindset, UDL (universal design for learning), CSL (community service learning), blended learning, opdrachtgestuurde en zelfgestuurde curricula, ondernemingszin, talentvakken of een persoonlijk parcours, … Het komt allemaal aan bod!
En we laten tijdens het afsluitende studentenpanel ook onze studenten aan het woord: wat denken zij van deze hele kwestie? Welk hoger onderwijs vinden zij aantrekkelijk? Jullie stellen de vragen, zij antwoorden.
Bekijk zeker de korte inhoud van de keuzeworkshops voor je kiest!
Programma
8u30 |
Onthaal met koffie/thee/fris en koek |
9u15 |
Welkom (plenair) samen met Ann Brusseel, Ann Langenakens en Anneleen Verckens |
9u30 |
Keynote Een growth mindset stimuleren bij studenten in het hoger onderwijs
Ilse Vande Walle, CoachingMindset
Hoe komt het dat de ene leerling gemotiveerder is dan de andere om te leren? Hoe komt het dat de ene persoon een fout eerder ziet als een uitdaging dan als een falen?
Het heeft te maken met onze mindset. De manier waarop we kijken naar onszelf, naar anderen en naar de wereld. Met een growth mindset leer je uit fouten, durf je uitdagingen aan te gaan en ben je gemotiveerd om je ganse leven te blijven groeien en ontwikkelen. Met een fixed mindset zie je fouten als falen en wil je vooral proberen om dat te vermijden. Tijdens deze keynote wordt de mindsettheorie van professor Carole Dweck (Stanford University) toegelicht. Er worden handvaten meegegeven om het beste te halen uit elke student… en jezelf.
|
10u30 |
Koffiepauze |
11u00 |
Workshop 1 - Klik hier voor de korte samenvatting van de verschillende workshops |
12u30 |
Lunchpauze |
13u30 |
Workshop 2 - Klik hier voor de korte samenvatting van de verschillende workshops |
15u15 |
- Plenaire afsluiter - studentenpanel: jullie vragen, het studentenpanel antwoordt!
- Willen studenten wel meer zelfgestuurd/uitdagend onderwijs? Waarom wel/niet?
- Zijn uitdagende/zelfgestuurde vakken beter/leuker dan andere vakken? Leren studenten daar meer/duurzamer uit?
|
16u00: |
Einde |