Toerisme luchtvaartdag

Wat met luchtvaart en duurzaamheid? Een terugblik op een studiedag

Per dag reizen 11 miljoen mensen met het vliegtuig. Elk jaar wordt een omzet gedraaid van 502 miljard USD. Men verwacht tegen 2030 bijna 1.8 miljard internationale toeristen per jaar, waarvan velen zich met het vliegtuig verplaatsen. Ja, uiteraard stellen we ons hierbij vragen in het kader van de transitie naar een duurzame samenleving. Is het maatschappelijk wel verantwoord dat er zoveel gevlogen wordt voor kleine afstanden?  Feit is dat luchtvaart een belangrijk onderdeel is van ons vakgebied, dus is het ook logisch dat we er aandacht aan besteden.

Op 22 maart organiseerde de opleiding Toerisme- & Recreatiemanagement voor de eerstejaarsstudenten een luchtvaartdag. Tijdens deze dag werden er lezingen gehouden door allerlei ervaringsdeskundigen uit de sector. Alle aspecten, ook aandacht voor duurzaamheid, kwamen aan bod.
Studente Karen Geuens uit 1 TRM brengt verslag uit…

Campaigns Manager bij IATA over de volledige werking van luchtvaart

Vervolgens kwam Norina Vento aan het woord. Zij is campaigns manager bij IATA, dé belangrijkste organisatie op vlak van luchtvaart. Tijdens haar presentatie leerde ze ons meer over de werking van deze wereldwijde organisatie, van ticketing via bedrijfsstructuur naar de vele opleidingen die aangeboden worden. Dit verschafte ons een onmisbaar inzicht in de werking van IATA.

Reservaties via een broker

Na een kleine pauze was het de beurt aan Frank Janssens van Boundless, de broker van Joker.
We hadden het in verschillende opleidingsonderdelen al over brokers gehad, maar het perspectief verandert toch wanneer iemand met zoveel persoonlijke ervaring erover vertelt. We kregen een vlotte presentatie met veel nuttige informatie, zoals de voor- en nadelen van reserveren via een broker, hoe dat reserveren zelf nu eigenlijk in zijn werk gaat, en de verschillende spelers die actief zijn op de markt.

Tuifly

Toen kwamen de sprekers die volgens mij voor de meerderheid van de studenten het hoogtepunt van de dag waren: Nathalie Daemen, senior cabin crew member bij Tuifly, en Zara Van Damme, docent professionele communicatie aan de Erasmushogeschool, en voormalig lid van de cabin crew van Tuifly. Zij brachten een ludieke, interactieve uitleg over het leven in de lucht. Dat, in combinatie met het mooie blauwe uniform, heeft er volgens mij voor gezorgd dat enkele studenten ’s avonds hebben gedroomd van een job als steward(ess).

Brussels Airport Company

Normaal gezien stond er voor ons een bezoek aan de luchthaven van Zaventem gepland. Door de tragische gebeurtenissen van 22 maart 2016 was dit echter niet meer mogelijk. Om toch iets meer te leren over Brussels Airport Company, zijn Piet De Munter en Stijn Dewulf, werkzaam op de luchthaven, langsgekomen met een uitgebreide presentatie. Ze hebben de focus gelegd op de verschillende afdelingen die de luchthaven draaiende houden, en het toekomstbeeld voor 2040. Dit is een stevige brok theorie, maar door enkele interactieve opdrachten bleef het steeds interessant.

Aviapartner

De dag werd afgesloten door Paul Van Rompaey van Aviapartner. Dit bedrijf heeft heel wat taken op de Brussels Airport, en zijn vakgebied binnen die activiteiten is dangerous goods. Dat klinkt niet meteen als het leukste onderwerp, maar het is wel een van de meest essentiële van het hele luchtvaartgebeuren. Passagiers kunnen, bewust of onbewust, heel wat gevaarlijke goederen mee aan boord nemen. Afhankelijk van het goed kan dit heel wat veiligheidsrisico’s inhouden, daarom is het zo belangrijk dat er richtlijnen worden opgesteld, en dat iedere werknemer goed op de hoogte is van de regelgeving.
Het was een ontzettend boeiende dag die wellicht heel wat studenten zal hebben geïnspireerd om wie weet ook werk te zoeken in de sector. Vele onder hen lopen in het tweede en derde jaar alvast stage op de luchthaven.

Luchtvaartdag toerisme

De bachelor Toerisme & Recreatiemanagement aan EhB is internationale opleiding die uit de praktijk, projectmatig en talentgericht is. Een verkort traject volgen kan ook. Kom zeker eens langs op een infodag of breng al het eerste deel van je inschrijving in orde.