Systeem- en netwerkbeheer

Twee netwerk- & systeembeheerders in het UZ

Younis Mohammed en Jonas Keppens zijn net afgestudeerd in graduaat Netwerk- & Systeembeheer. Hun laatste stage liepen ze bij het UZ Brussel bij de 2nd line support en field service. Hoewel ze niet direct patiënten verzorgden, waren ze even onmisbaar als een hoofdarts.

Het werk op de IT-dienst staat daar nooit stil - dus elke helpende hand is daar gewenst. Voor het UZ Brussel is het moeilijk om personeel te vinden voor op de IT-dienst, omdat niet iedereen in een ziekenhuis wilt werken... dus ze vonden het heel moedig dat Younis en Jonas daar stage wouden doen.

We hebben Younis en Jonas gevraagd om wat voorbeelden te geven van situaties op de werkvloer tijdens hun stage:

“We hebben de computers in de laboratoria vernieuwd, onderzoekers zijn niets zonder hun computers;

Een ander voorbeeld: zo moest ik (Jonas) een volledige systeemherstel doen voor de computer van de CEO;

Ook moesten we eens een computer gaan vervangen in een grote vergaderzaal waar de hoofdarts van cardiologie elke dag verschillende meetings heeft met de verpleegkundigen over hun patiënten met hartproblemen. Via speciale software op die computer bekijken ze dan scans van het hart van de patiënt en bespreken ze die patiënt. Zonder die pc waren ze niets en konden ze hun patiënten niet bespreken;

Nog een voorbeeld van wat we daar deden was: alle computers met Windows 7 updaten en/of vervangen naar Windows 10. Windows 7 is verouderd en niet meer beveiligd door Microsoft en dat is dus een groot risico voor de beveiliging van het netwerk van het ziekenhuis. We zouden niet willen dat ze gehackt worden!”

Van stagewerk tot zomerjob

De UZ verantwoordelijke en de collega's waarmee de twee Netwerk- & Systeembeheersstudentenmoesten samenwerken waren zeer blij met hun aanwezigheid en het geleverde werk.

Younis en Jonas kregen beide een contract voor een zomerjob bij de afdeling. Maandag beginnen ze voltijds te werken in het UZ Brussel.

Achter de schermen van het UZ

Wil je de ziekenhuisavonturen van Younis en Jonas volgen?Tijdens de zomer nemen ze de Facebookpagina van EhB digitale opleidingen over en kun je achter de schermen meekijken van het ziekenhuis.