Docenten Journalistiek

Topjournalisten versterken opleiding Journalistiek.

Verjonging, vervrouwelijking en een kleurtje graag!

Bij aanvang van dit academiejaar moesten bij de opleiding Journalistiek voor enkele vakken nieuwe docenten worden gezocht. “We gebruikten  die gelegenheid om een reeks gastdocenten aan te trekken”, zegt opleidingshoofd Patrick Pelgrims. “Dat is geen evidente keuze, het is nu eenmaal makkelijker om te werken met docenten die een grote takenpakket opnemen binnen de opleiding. Wij zijn er echter van overtuigd dat het de kwaliteit van onze  opleiding ten goede komt dat we een groot aantal mensen uit het vak naar onze opleiding halen om van onze studenten sterke aspirant-journalisten te maken. Bij de zoektocht naar gastdocenten probeerden we meteen ook ons docentenkorps te verjongen, te vervrouwelijken en kleur te geven en ook dat is gelukt.”

Niet alleen docent, maar ook topjournalist.

De opleiding Journalistiek van de Erasmushogeschool Brussel gaat er wel al langer prat op dat de meeste docenten ofwel een sterke carrière in de media achter de rug hebben ofwel nog met één been in het vak staan. “Binnen onze vaste kern van docenten  zitten mensen met ervaring bij dagbladen, magazines, tv- en radio-omroepen en online journalistiek”, zegt Pelgrims. “Dat zijn vele tientallen jaren ervaring waar onze studenten van genieten.”

Krijg les van De Slimste Mens ter Wereld.

Slimste mens ter wereld Xavier Taveirne geeft al enkele jaren radio op de Erasmushogeschool. Hij kreeg dit jaar het gezelschap van Ihsane Chioua Lekhli en Willem Van Mullem van de VRT, Günther Brants van Newsmonkey en Kim Ponsaerts van Bruzz. Deontologie krijgen de studenten dan weer van Pol Deltour, de algemeen secretaris van de Vlaamse Vereniging van Journalisten. Guy Delforge die jarenlang als journalist en manager werkte voor verschillende media en mediagroepen, maakt al langer deel uit van het docentenkorps van de opleiding Journalistiek.

Een jury van journalisten beoordeelt  je afstudeerproject.

Ook de jury van het integraal afstudeerproject bestaat uit journalisten met een sterk profiel. “Naast taalbewaker en oud-VRT-journalist Dirk Mampaey zetelen in de jury ook de hoofdredacteur van Belga Hans Vandendriessche - een oud-student van onze opleiding trouwens - hoofdredacteur van Metro Matthias Adriaensen en VRT-topjournaliste Sofie Demeyer”, zegt Pelgrims.

“De samenwerking van ons vast docentenkorps met een sterke groep gastdocenten maakt onze opleiding zeker sterk en daar kunnen onze studenten alleen maar sterker van worden”, besluit Pelgrims.

Kom meer te weten over de opleiding Journalistiek en kom naar de infodag of schrijf je in voor de openlesdag.