Conferentie

Studenten Informatiebeheer naar Iedereen Leest - conferentie

Met de tagline “Waarom leesbevordering ertoe doet” was de toon voor de conferentie in de Gentse Vooruit onmiddellijk gezet. De tweedejaarsstudenten van het vak Project vorming bibliotheekmedewerkers woonden de conferentie bij als inspiratie voor de opleiding over leesbevordering die ze dit semester opzetten in opdracht van de openbare bibliotheek van Sint-Katelijne-Waver. De eerstejaarsstudenten van Project Event waren dan de hele dag in de weer om het evenement praktisch te ondersteunen en dit was een hele klus met meer dan 500 aanwezigen.

Na een openingstoespraak door minister van cultuur Jan Jambon en toelichting over de opzet van de conferentie door de voorzitter en directeur van Iedereen Leest, de Vlaamse leesbevorderingsorganisatie, volgden drie inspirerende pleidooien voor leesbevordering van schrijver Alex Boogers, historica Magaly Rodríguez García en psychologe Elke Geraerts. Vervolgens woonden de studenten twee boeiende deelsessies bij voor en na de lunch over leesbevordering en meertaligheid en leesbevordering in een schoolse context.

De laatste momenten waren voorbehouden aan Bart Moeyaert met zijn voordracht “Min. van Ond. en Jeug.” die hij heeft geschreven naar aanleiding van de ontvangst van de Astrid Lindgren Memorial Award, ook wel de Nobelprijs voor jeugdliteratuur genoemd. Hierin verbond hij zijn familiegeschiedenis, met zijn carrière als schrijver, persoonlijke ontwikkeling en leesbevordering binnen het onderwijs en de maatschappij. Het leverde een bezielend pleidooi voor jeugdliteratuur, lezen en leesbevordering op.

Na deze dag vol ideeën, indrukken en inspiratie keerden de studenten terug naar huis een ervaring rijker.

Conferentie