Graduaat Verpleegkunde HBO5 studenten Gambia

Studenten HBO5 Verpleegkunde op stage naar Gambia

Op 16 april vertrekken zes studenten van de graduaatsopleiding Verpleegkunde (HBO5) op buitenlandse stage naar het Afrikaanse Gambia. Ze zullen er vier weken werken in lokale gezondheidscentra. Hieronder vertellen ze over hun selectie, hun voorbereidende acties en hun verwachtingen.

We zaten in ons 2de jaar HBO5 verpleegkunde toen we vernamen dat onze school –het Busleyden Atheneum-  voor het eerst een buitenlandse stage zou organiseren in Gambia. We namen deel aan een selectieprocedure omdat er 10 kandidaten waren voor de 6 vacante plaatsen. We moesten een motivatiebrief schrijven en dit toelichten in een gesprek, dat gedeeltelijk in het Engels was. En we mochten mee! Nu zijn we studenten met een droom en een missie!

Onze 2 begeleidende lectoren, Annelies Ooms en Kim Vermeulen, vertelden ons over de bijzonder vriendelijke bevolking, de moeilijke leefomstandigheden van de Gambianen, over de projecten die er plaatsvinden en wat er al bereikt is. Maar ook wat er allemaal nog op hun lijstje stond om echt een verschil te maken.

Op maandag 16 april 2018 is het zover. Dan zitten we op het vliegtuig richting Gambia. Het doel van deze vier weken durende stage bestaat erin om de bemanning van de lokale health centers in Sukuta en Brufut te ondersteunen. Onze taken zullen voornamelijk bestaan uit het verstrekken van medische hulp, moeder-kindzorg, toedienen van vaccins, wondzorg en basiszorg in het algemeen.

Wij voelen ons enorm gemotiveerd om mee dit verschil te maken. Hoewel we uit verschillende campussen komen (vier studenten van HBO5 Mechelen en twee van HBO5 Jette), zijn we op korte tijd een hele hechte groep geworden. Dit door tal van acties die we al samen hebben gevoerd om onze reis en het medisch materiaal te bekostigen: een quiz, appelverkoop, kerstmarkt, brunch en spaghettidag.

Het straatleven in Gambia lijkt ons zeer inspirerend, kleurrijk, wonderlijk, verdrietig maar ook prachtig. Dit is één van de landen op aarde waar we zo graag een camera in onze ogen zouden willen hebben. Uiteraard gaan we niet alleen werken, maar staan er tijdens ons verblijf ook enkele uitstapjes gepland. Zoals een bezoek aan het monkeypark, een overnachting in de mangroves, een bezoek aan een bekend vissersstadje, een schooltje, krokodillenmeer, lokaal weeshuis en lokale marktjes.

We kijken er enorm naar uit en hopen jullie allen snel onze avontuurlijke verhalen te kunnen vertellen.
#CrewGambia