Biomedische laboratoriumtechnologie

Studenten Biomedische Laboratoriumtechnologie gaan internationaal

Onze studenten Biomedische laboratoriumtechnologie kregen dit jaar niet één, niet twee, maar drie spannende opties om hun horizon te verbreden.
In het kader van het vak “Internationaal Project 3” kozen ze ofwel voor:

1.    Buitenlandse Partners: Een week lang kunnen ze de wereld verkennen door een project te volgen bij een van onze buitenlandse partners.
2.    Campus Jette: Voor de thuisblijvers is er een intrigerend project op onze eigen campus in Jette. Hier kunnen ze hun tanden zetten in uitdagende vraagstukken en samenwerken met medestudenten.
3.    Blended Intensive Programme (BIP): Dit jaar voegden we een extra dimensie toe. Twaalf van onze dappere studenten gingen de uitdaging aan en sloten zich aan bij tien Nederlandse studenten van Avans Hogeschool (Breda) en tien Portugese studenten van CESPU (Cooperativa de Ensino Superior Politécnico e Universitário, Porto). Samen vormden ze een internationaal dreamteam!

Wat deden ze dan precies?

•    Next Generation Sequencing: De studenten doken in het mysterieuze microbioom van hun eigen darmen en vergeleken dit met dat van hun huisdieren. DNA-extractie, sequeneringsbibliotheken en data-analyse werden hun dagelijkse kost.
•    Brightcore en Sciensano: Niet alleen in het labo, maar ook daarbuiten. Ze bezochten gerenommeerde bedrijven zoals Brightcore en Sciensano.
•    Multiculturele Lunch: Een smakelijke twist! Elk van onze studenten bereidde een gerecht uit hun eigen cultuur. Van Belgische wafels tot Portugese pastéis de nata, het was een culinaire reis rond de wereld.
En het resultaat? Een succesvolle eerste editie van het BIP! De studenten waren enthousiast en leerden niet alleen wetenschap, maar ook vriendschap en culturele diversiteit kennen. Op naar de volgende ronde!

BIP