studenten bachelor verpleegkunde Erasmushogeschool ehb

Studente neemt de leiding

Epilepsie aanval

Chelsea Vonck uit het vierde jaar verpleegkunde loopt momenteel stage bij de brandweer van Londerzeel. Zij kregen een oproep binnen. Een 15-jarig meisje kreeg een epilepsie aanval op school. Ter plaatse aangekomen, herkende Chelsea de patiënte: “Ik was twee weken voordien ook al bij haar. Daarom was ik op de hoogte over een aantal onderzoeken en sprak ik ook al met haar ouders. Ik heb haar meteen verplaatst van de gang naar een rustige ruimte. Ik heb ze stabiel en rustig gehouden. Nadien hebben we er de brandweer ook bij geroepen. Bij aankomst van de MUG heb ik dan de patiënte begeleid en overgedragen, met de nodige briefing.”

Enorm onder de indruk

Het was één van de verpleegkundigen van het MUG-team die ons onderstaande mail stuurde:
Beste,
Op XX/11/2019 omstreeks XXu hebben we met Mobiele Urgentiegroep (MUG) OLV een interventie gedaan te Merchtem. Op de interventieplaats toegekomen, werd de samenwerking gestart met de ziekenwagen uit Londerzeel. Bij hen was ook Chelsea Vonck (4e jaar Bachelor Verpleegkunde) aanwezig voor de keuzestage op de dienst 112.
Aangekomen op de interventie zagen we dat onze patiënt (15-jarige dame na epileptische aanval) reeds door de ladderwagen naar beneden werd gehaald. De patiënt was gemonitord en volledig geparameterd. Toen Chelsea buitenkwam uit het  schoolgebouw, werd duidelijk dat zij een leidende rol gespeeld had in deze interventie. Zij kwam ook spontaan naar ons toe en begon de briefing naar onze MUG-arts.
Deze briefing was zeer gestructureerd volgens de ABCDE-benadering. Een zeer correcte en uitgebreide briefing. De briefing omvatte ook zeer nauwkeurige observaties betreffende de verschillende aanvallen die de patiënt had, inclusief de relevante info betreffende recente aanvallen die de patiënt gehad heeft + medicatie + klinische relevante info (bv temperatuurname omdat patiënt warm aanvoelde). Na deze briefing heeft zij ons verder geassisteerd in de verdere opvang van de patiënt.
Ze had tijdens de gehele interventie volledig de controle over deze patiënt en bewaarde zeer goed haar kalmte. Wij waren als MUG-team enorm onder de indruk van de capaciteiten van deze student, vooral als 4e jaar. Onder het motto van "als het goed is, mag het gezegd worden", wou ik jullie via deze weg ook op de hoogte brengen van de schitterende inzet en kunde van jullie student tijdens deze opdracht. Alvast een welgemeende proficiat!
Met vriendelijke groeten,
XXXXX XXXXX
Urgentieverpleegkundige MUG OLV

Aan de slag bij de brandweer

Voor Chelsea was het uiteraard erg leuk om dit compliment te krijgen: “Het is natuurlijk heel aangenaam om te horen dat mensen uit het MUG-team onder de indruk waren. We worden door de school erg goed voorbereid op het geven van de briefing en dergelijke. Maar de echte praktijk leer je toch ook vooral op stage. Ik ben ook heel blij met deze stage bij de brandweer. Ik loop er nog stage tot februari maar het is echte een topervaring. Ik ben al aan het polsen hoe ik later aan de slag kan gaan bij de brandweer.”